Se enkelt indlæg
Gammel 15-11-2009, 14:30   #9
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Om medregning af ydelser, der vedrører børn...

...så kan jeg oplyse, at min kommune i 2008, da jeg søgte om tilskud til briller efter reglerne for enkeltydelser ikke medregnede hverken børnebidrag til mit barn fra sin far, børnetilskud fra kommunen eller børnechecken fra staten i mit budget.

Men da jeg nogle måneder senere skulle søge om supplement til min brøkpension efter § 27a i aktivloven, fordi jeg er førtidspensionist efter de nye regler, som p.t. skønsvurderes på samme måde som ved enkeltydelser efter aktivloven eller personligt tillæg efter pensionslovgivningen, fik piben pludselig en anden lyd.

Jeg lever nu langt under kontanthjælpssatsen for en enlig forsørger med 1 barn, som jeg ellers fik, inden jeg blev pensioneret.

Min kommune anser nemlig deres vejledende rådighedsbeløb for en reelt enlig førtidspensionist uden forsørgerpligt over for mindreårige nemlig til at være et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag for mig og mit barn.

Beskæftigelsesankenævnet gav mig ellers medhold i, at min kommune skulle afsætte et beløb til dækning af min forsørgerpligt over for mit barn, men henviste desværre til Ankestyrelsens principafgørelse O-49-98, som undergraver formålet i afgørelsen om at afsætte et beløb til dækning af min forsørgerpligt.

Min kommune fik nemlig lov til delvist at medregne mit barns indtægtsgrundlag som indtægt hos mig.

Kommunen er af den opfattelse, at jeg mangler 1.875,00 kr. netto pr. måned til dækning af min forsørgerpligt over for mit barn (forskelsbeløbet mellem kontanthjælpssatsen for en enlig over 25 år med forsørgerpligt og kontanthjælpssatsen for enlig uden forsørgerpligt), men nu fik kommunen jo lov til delvist at medregne mit barns indtægtsgrundlag som indtægt hos mig, og da mit barn får børnebidrag fra sin far og børnetilskud fra Herning Kommune på i alt 1.907,00 kr. netto pr. måned, ja så var det jo ikke nødvendigt at skulle afsætte et beløb til dækning af min forsørgerpligt, når min datter betaler min forsørgerpligt.

Ifølge §§ 2, stk. 1 og 33, stk.1, nr. 5 i lov om aktiv socialpolitik, §§ 13 og 14 i lov om børns forsør*gelse, §§ 1, 7 og 11 i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børne*bidrag og § 10 i lov om en børnefa*milieydelse samt An*ke*styrelsens principaf*gø**rel*ser A-37-02, O-34-88, O-85-98, O-128-96, O-127-96, O-126-96, O-126-95, O-62-98, O-73-95 og P-43-96 er det ellers ulovligt at medregne ydelser, der vedrører børn, når der skal tilkendes ydelser efter reglerne for enkeltydelser i aktivloven eller personligt tillæg efter pensionslovgivningen.

Børns indtægter skal således kun medregnes, når der søges om enkeltydelser eller personligt tillæg, der vedrører barnets behov, og dette gælder også, når SKAT skal beregne rådighedsbeløbet.

Jeg henviser til følgende link fra Ældresagen:

http://www.aeldresagen.dk/MEDLEMMER/...r/Default.aspx

Har også lige fundet ud af, at B 154 af 2.4.2009 allerede blev drøftet på k10 under dette link:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=8675
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat