Se enkelt indlæg
Gammel 16-10-2009, 13:04   #13
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Brugerbaseret "smileyordning" på jobcentre

Jeg er tilbøjelig til at give Peter Hansen ret i sine betragtninger, og selvfølgelig også Hanne Reintoft, som, gennem sit mangeårige virke, havde fingeren på det danske 'velfærdssamfunds' sårbare puls!

En K10-bruger og jeg havde et møde med en håbefuld borgmesterkandidat for ikke så længe siden, hvor vi fortalte om mangelfuld sagsbehandling (manglende opfølgning, syltning af sygedagpengesager, ulovlige afgørelser m.m.) i vores jobcenter.

Da vi kom ind på kassetænkning, i forb. med den forhadte ægtefælleforsørgelse, vred den unge borgmesterkandidat sig i stolen, og mente ikke, det kunne være rigtigt.

Vi forklarede ham, hvordan systemet virker, hvordan det er billigere at fleksvisitere en syg borger fra kontanthjælp, end det er fra sygedagpenge samt hvordan systemet virker, når en gift syg borger bliver kastet af sygedagpengene og over på ægtefælleforsørgelse, således at kommunen sparer penge.

Han måtte jo indse, at vi havde ret, selvom det ikke bekom ham godt. Han indrømmede blankt, at han kun fik tallene, men aldrig historierne bag ved.

Så kommer lidt af pointen: Han ville jo gerne gøre noget for os, men mente ikke at en direkte henvendelse fra ham til jobcenteret ville medføre andet end at vi ville blive udskreget som kværulanter af jobcenteret.

Samtidigt kører der den ene artikel efter den anden i vores lokale avis med fejlagtige og fordrejende oplysninger, som så borgmesterkandidater, Jobcenterledere osv. forholder sig til.

Jeg er overbevist om at der bliver bagt mange politiske rævekager i div. jobcentre i valgtider som disse, og mange tal og statistikker bliver smidt i hovedet på div. byrådskandidater, som de så skal forholde sig til, uden at de kender hverken baggrunden eller noget som helst andet, som de tal eller statistikker dækker over.

Senest kunne man læse i Venstrebladet at Odsherred kommune, sammenlignet med andre kommuner (bortset fra Lolland), var den kommune der bevilgede flest førtidspensioner i forhold til resten http://www.nordvestnyt.dk/artikel/44...-til-Odsherred

Hvad der ikke fremgår Venstrebladets netavis, er at der inde i Venstrebladet er en artikel om det samme, hvor vore to håbefulde borgmesterkandidater, bliver konfronteret med tallene fra AKF, og hvor den ene (ham Huldra og jeg talte med), nemlig Morten Egeskov, mener at man skal have fat i syge borgere før de søger førtidspension. Den anden, nemlig Thomas Adelskov, er mere skeptisk og indvender at årsagerne til de høje tal jo kan skyldes at vi har haft et psykiatrihospital og Granhøjen, hvor der er mange psykisk syge med behov for førtidspension.

Thomas Adelskov har fat i en meget vigtig pointe, og er også noget mere erfaren end Morten Egeskov .... Meeen, hvor megen magt har vore kommunale politikere egentlig?

Jeg tillader mig at mene, at Jobcentrene udgør en selvstændig magt, hvor det er, nærmest, umuligt for en politiker at gennemskue, hvad der foregår .... OGSÅ fordi så få syge borgere reelt har kræfter til at råbe højt op om, hvad der foregår på jobcentrene, således at de få der har kræfterne, og som råber op, bliver udskreget som kværulanter m.m.

Den eneste udvej jeg kan se af dette morads er, at der bliver indført en brugerbaseret smileyordning, a la den der er indført på sygehusene!

Sure smiley's er lettere at forholde sig til for politikere, og det er noget lettere for en syg borger at give udtryk for sin utilfredshed, hvis der kun, kort, skal beskrives/begrundes hvorfor den syge borger er utilfreds med sagsbehandling etc. etc.

Nå, ja, det burde jo rejses som et folkekrav, såmænd også fra de arbejdsløse, for jeg får, for tiden, flere og flere historier om jobcentrenes inkompetence også i dette regi.
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat