Se enkelt indlæg
Gammel 06-02-2009, 22:28   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 18
Xeva er ny på vejen
kontanthjælpsloft

Indlæg af Claus Hjort

Claus Hjort:
Kontanthjælpsloft virker ikke godt nok

Færre penge i kontanthjælp er ikke nok til at få folk i arbejde
Det erkender beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) på baggrund af en rapport, der viser, at mange stadig står uden for arbejdsmarkedet.
- Vi er nødt til at sætte mere fokus på de andre barrierer, der er for at kontanthjælpsmodtagere kan komme i arbejde, siger Claus Hjort Frederiksen.
Han peger på misbrugsproblemer, ringe kvalifikationer, ringe danskkundskaber og kvaliteten i indsatsen, som nogle af de områder, der skal sættes mere fokus på.

Den øvre grænse for, hvor meget man samlet set kan modtage i kontanthjælp har dermed ikke været nok til at motivere alle kontanthjælpsmodtagerne, erkender ministeren.

En langvarig ydelse
En rapport, som Socialforskningsinstituttet har udarbejdet for Beskæftigelsesministeriet, viser at jo længere tid personer er på kontanthjælp, desto ringere er chancen for at komme i beskæftigelse. Ledighed er langt fra det eneste problem, som kontanthjælpsmodtagere slås med.

4,2 procent af befolkningen mellem 20 og 59 år er på kontanthjælp. Kontanthjælpen er tænkt som en midlertidig ydelse, men i seksårsperioden 2000-2005 modtog mere end 40.000 personer kontanthjælp i mere end fem år.

Kontanthjælpsmodtagerne har typisk også været - eller vil blive - afhængige af anden offentlig forsørgelse: Ca. halvdelen af de personer, der modtager kontanthjælp, er således langvarigt offentligt forsørget enten gennem kontanthjælp eller andre overførselsindkomster.

Problemer går ud over arbejdsevnen
Ca. hver anden kontanthjælpsmodtager oplyser, at deres arbejdsevne er nedsat på grund af sygdom, ulykke eller slid. En betydelig del af kontanthjælpsmodtagerne har problemer ud over ledighed, som betyder, at de ikke umiddelbart er parate til at indgå på arbejdsmarkedet. Problemerne omfatter blandt andet
- manglende social tilpasning
- misbrug
- familiemæssige problemer
- gæld
- helbredsproblemer i øvrigt
- psykiske problemer
- sprogproblemer
- boligproblemer

Kun 20 pct. kan arbejde
Kun 20 procent af samtlige kontanthjælpsmodtagere er fuldt og helt til rådighed for arbejdsmarkedet, viser rapporten.
Det svarer til, at knap 30.000 af de nuværende 135.000 kontanthjælpsmodtagere kan tage et arbejde.
Hele 44 procent af de kontanthjælpsmodtagere, der ikke søger arbejde, forklarer det med sygdom eller handicap.
Derudover peger 24 procent på, at de ikke søger job, fordi de venter på at få afgjort en førtidspensionssag eller venter på at begynde et revalideringsforløb eller er på barsel.

Hjort er alligevel optimist
- Selv om kulegravningen tegner et lidt trist billede, så er jeg optimistisk, fordi regeringen har sat gang i så mange aktive tilbud til de svageste grupper, siger Claus Hjort Frederiksen.

Han peger bl.a. på de nye jobcentre som en løsning på problemerne:
- Jeg har store forventninger til, at de nye jobcentre vil bringe mere effekt, mere ensartethed og mere gennemsigtighed ind i jobindsatsen. For med dem tager vi det bedste fra kommunerne og det bedste fra AF og lægger det under samme tag.

FAKTA om loftet
Loftet over kontanthjælpen blev indført ved årsskiftet 2003/2004 som en del af regeringens "Flere i Arbejde" plan, for at få flere kontanthjælpsmodtagere ud på arbejdsmarkedet.

Kontanthjælpsloftet betyder, at der er en øvre grænse for den samlede hjælp i form af kontanthjælp, boligstøtte og særlig støtte, når en kontanthjælpsmodtager har modtaget hjælp i over 6 måneder.

Hvis man når over loftet, nedsættes den særlige støtte og boligstøtten. Kontanthjælpen røres der ikke ved.

Rammes man af kontanthjælpsloftet, kan gifte eller samlevende højst få 8.749 kr. i kontanthjælp og boligsikring. Er man forsørger kan man højt få 11.625 kr.
/mel


Ja Hjorten er bare så klog....Det hjælper sørme susemig ikke at skære i kontanthjælpen i kampen om at få folk i job. når så det viser sig, at kun 20 procent regulært er i matchgruppe 1 og klar til job...Så giver der måske mening for manden?? Ajjj tror ikke vi skal regne med, at han er så klog!!!

men hjælp mig lige(jeg sveder lige pt over dette). Jeg er på kontanthjælp nu, da jeg faldt for varighedsbegrænsningen. Er ikke udredt og i arbejdsprøvning på kontanthjælp. Jeg kan jo ikke søge regulære jobs osv. Så ryger jeg også ned i hjælp og støtte(samlevende 2 børn) i min situation? Den der trussel kan jo kun bruges(og det kan den nu ikke engang synes jeg)ved raske mennesker!!!

ved i det?
KH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat