Se enkelt indlæg
Gammel 15-02-2017, 06:22   #3
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Jeg kender ikke den eksakte fremgangsmåde ved tilbageflytning, men vil mene at punkt 1 er en bolig eller et opholdssted, hvor du kan få registreret en dansk adresse i cpr-registret. Du bør være 100% sikker på, at dette kan lade sig gøre da 'tilbage-erobring' af pensionstillægget er betinget af dansk folkeregisteradresse.

Registrering af dansk adresse kan kun ske ved personligt fremmøde på det lokale folkeregister og de kan godt kræve noget dokumentation i form af lejekontrakt eller lignende, da registrering iht. cpr-loven kun kan ske, hvis man har til hensigt at blive i landet i mindst 3 måneder.

Der har fornylig været en avisartikel om en pensionist som vistnok også flyttede tilbage fra Thailand. Jeg husker ikke detaljerne men han havde i lang tid haft problemer med at finde et sted at bo og kunne derfor ikke blive folkeregistreret i Danmark og har derfor stadig status som udlandsdansker selvom han har opholdt sig i landet i vistnok lang tid. En status som også betyder, at han ikke kan få udstedt et sundhedskort og ej heller kan få førtidspensionens pensionstillæg.

Du bør huske på, at ændring i pension først træder i kraft måneden efter ændringen. Flytning til Danmark fra eks. den 1. maj vil først give dig pensionstillæg fra den 1. juni. Du bør derfor i eksemplet, hvis muligt, flytte adresse til Danmark fra den 30. april da ændringen derfor træder i kraft dagen efter

Du kan så efter godkendt folkeregisteradresse give besked til Udbetaling Danmark om din tilbageflytning. Bare for en sikkerheds skyld da jeg ikke ved om dette sker automatisk. Du kan, som nævnt af Pip, også kontakte dem inden tilbagerejse.

Du er som udlandsdansker sikkert 'begrænset skattepligtig'. Dette skal ved tilbageflytning ændres til 'fuld skattepligtig' men jeg ved så heller ikke om det sker automatisk.

Jeg har selv boet i Thailand (Bangkok) det sidste 1,5 år og du skal være velkommen til at sende en besked, hvis du har brug for hjælp herude eller bare vil mødes til en kop kaffe. Jeg er nu heller ikke ubetinget tilfreds med livet herude og overvejer også at tage hjem indenfor et års tid. Jeg savner et noget mere socialt liv men kommer så til at savne noget herude hvis jeg tager hjem. Men sådan er det vist med alle valg her i tilværelsen - der er fordele og ulemper ved alt
job er ikke logget ind   Besvar med citat