Se enkelt indlæg
Gammel 29-09-2016, 14:49   #80
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Fra netpsyk.godt nok fra 2000
Behandlingsresultaterne for skizofreni er varierende, ca. 20% kommer aldrig i behandling. Blandt behandlede patienter får ca. 20% et gunstigt resultat, der bevirker, at de kan leve som alle andre. 60% har episodisk forløb med gode perioder afbrudt af tilbagefald, mens 20% bliver kronisk sindssyge. Skizofreni medfører således ofte invaliditet.
Diagnosen er baseret på det kliniske billede i henhold til diagnosesystemet ICD-10, det er endnu ikke muligt at stille diagnosen udfra en blodprøve, mr-skanning, ct-skanning, spec-skanning eller røntgenoptagelser.
Fra psykiatrifonden (håber den er opdateret)
Skizofreni

Skizofreni påvirker tanker, sanser og følelser og er en alvorlig psykisk sygdom, som typisk bryder ud, mens man er ung. Men skizofreni kan behandles, og hver femte kommer sig. Alle sygdomsforløb er forskellige - det vigtigste er at få tidlig hjælp.

Behandling af skizofreni

Med intensiv og kombineret behandling, kan man bremse sygdommens udvikling og invalidering hos de fleste. 1 ud af 5 med skizofreni kommer sig.

Der er sket betydelige fremskridt i behandlingen af skizofreni i de seneste år. De vigtigste behandlingsprincipper er:

Tidlig diagnose og behandling (intervention)
Nye medikamenter (med relativt få bivirkninger)
Psykologisk intervention
Socialpsykiatrisk støtte og aktivering
Psyko-edukation (oplysning)

Sandsynligheden for bedring eller helbredelse er størst, hvis behandlingen bliver startet tidligt i forløbet. Tilbagefald er ikke ualmindelige, særligt hvis man stopper med den anviste behandling. Manglende evne til at erkende, at man er syg, kan desværre forsinke eller hindre nødvendig behandling. Så er der risiko for at sygdommen bliver kronisk.

Jeg kan se at min fætters nuværende psykiatri følger en del af det beskrevne i behandlingen. Men på grund af manglende erkendelse fra alle parter, er behandlingen forsinket i stor stil .
Men af alle,... håber jeg IKKE det er kronisk!
Men jeg mener bare min fætter skal have ro fra systemet, og det det allerbedste. Sagen har kørt længe nu, og der er en del diagnoser, konstateringer,... også kan de hive paragraffer og regler frem som de vil, og nye planer eller folk der skal belyse og bevise.

Hej igen kageøre

Vi bor i Vestjylland. Kan du nævne noget ombehandlingen, navn, og hvor de praktiserer det?
Det virker oprigtigt som om sundhedspersonalet i psykiatrien behandler og vurderer efter bedste evne? Ingen har nævnt noget om andre metoder??

I psykiatrien må de da om nogen være opdateret? Det samme må speciallægen?
Jeg synes heller ikke de 3 procent der er konstateret (ikke helbredt), og dermed 97 procent helbredt,.. i forskerens rapport,stemmer overens med den virkelighed jeg kender.

Min fætter har trods alt været tilknyttet tre psykiatriske afd., og en del læger.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat