Emner: Paragraf 34
Se enkelt indlæg
Gammel 25-06-2016, 17:56   #9
IX XP
Med lov skal land bygges
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2016
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 9
Styrke: 0
IX XP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg ved godt at sindvejle er uenige i, at formue bør have betydning.
Også derfor jeg nævnte at det var et emne, der kunne være relevant at have forbi en domstol.
Om formue har betydning, vil jeg lade jurister om at vurdere

Det jeg citerede, var fra selve paragraffen. Og det er den del nogen tyder, som om formue har betydning.
Om den så rent faktisk gør det, kan jeg med min ufaglærte baggrund, ikke udtale mig om.

Som sindvejle skriver: får du afslag med formue som grund, så klag. Der er jeg helt enig, og jeg håber at det resulterer i en principafgørelse, så vi har noget mere konkret at forholde os til.
En del af aktivloven virker desværre til at være lidt venstrehåndsarbejde, så det ville være rart med en præcisering ang formues betydning for §34.

Der står forresten også i §14
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov."

Så hjælp, er det alt hjælp i den lov?
For ved ressourceforløbsydelse står der specifikt at den IKKE er omfattet af formuereglen. Skal man så gå ud fra, at §14 gælder alt hjælp i aktivloven, medmindre andet er skrevet?

Da jeg selv er i tvivl og ikke uddannet jurist, kan jeg ikke sige hvem der har ret. Men vi kan sikkert begge argumentere for hvad vi mener passer
Jeg synes det ville være mærkeligt at der ikke står noget om formue i bekendtgørelsen, hvis det har nogen betydning. Det er jo bekendtgørelsen der nærmere beskriver støtten efter Aktivlovens § 34.

Ang. Aktivlovens § 14, stk. 1, så gælder den efter ordlyden kun for ægtepar. Og nu ved jeg ikke om Lone er gift, det fremgår hverken af hendes indlæg eller hendes profil.

Man kunne også med rimelighed forvente en henvisning fra § 34 til § 14, stk. 1, hvis den gjaldt, ligesom der er lavet henvisning til § 11.
__________________
"Overgiv din vej til Herren,
stol på ham, så griber han ind"
(Sl 37,5)
IX XP er ikke logget ind   Besvar med citat