Se enkelt indlæg
Gammel 20-02-2016, 19:14   #1
SisseH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2016
Lokation: København
Indlæg: 1
Styrke: 0
SisseH er ny på vejen
Exclamation Sygedagpenge/kontanthjælp og patienterstatning

Hej
Jeg er en pige på 27 år. De seneste seks år har jeg været igennem 23 operationer i begge ben. Det er lykkedes mig at gennemføre en læreruddannelse alligevel, dog tog det to ekstra år undervejs. Jeg blev færdig i august og har siden været på først a-kasse, og nu sygedagpenge. Min sygedagpenge periode ophører, som sagen er nu, d. 31. marts 2016 Jeg har ikke mulighed for at komme i normalt arbejde med det samme, da jeg stadig har store men efter semeste operation. Jeg håber derfor på noget flexjob.

Undervejs i mit lange sygedomsforløb er der sket adskillelige lægefejl, hvorfor jeg i oktober 2014 indledte en sag hos patienterstatningen. I marts 2015 blev min sag anerkendt, og jeg fik udbetalt en sum for svie og smerte. Efterfølgende har jeg skulle samle bilag på,hvad jeg har haft af udgifter gennem de seks år. Dette har jeg indsendt i september 2015. Jeg har netop fået besked på, at mine udgifter er ved at blive gjort op, og at pengene vil blive udbetalt inden for et par måneder. Ud over udgifter får jeg penge for tabt arbejdsfortjeneste, og jeg får ca 150.000, fordi min uddannelse er blevet forlænget med to år. Den store ubekendte er, om jeg får dækket det su-lån på 270.000, jeg har måttet optage, da jeg jo ikke har kunnet arbejde under uddannelsen grundet konstante operationer.

Min bekymring er nu hvad mine erstatningspenge kan bruges til. Hvad er udsigterne med dem hvis jeg er enten på sygedagpenge eller kontanthjælp? Kan kommunen "tage" min erstatning ved ikke at udbetale kontanthjælp til mig? Jeg har hørt at jeg muligvis kan "beskytte" pengene ved at lave en kreditorbeskyttet konto, men ved ikke det er korrekt.

Jeg er meget frustreret, da erstatningspengene jo dækker de udlæg og udgifter jeg har haft undervejs i uddannelsen. Herunder medicin og transport.
Da pengene kan blive udbetalt når som helst, håber jeg virkelig, jeg på denne side kan få lidt hurtig hjælp og vejledning.

Mvh Sisse
SisseH er ikke logget ind   Besvar med citat