Se enkelt indlæg
Gammel 25-11-2015, 21:46   #1
Balou
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2010
Indlæg: 21
Styrke: 15
Balou er ny på vejen
Udbetaling af løbende erhvervsevnetab

Kære alle medborgere på K10

Jeg står i en situation, hvor jeg godt kan bruges jeres råd og erfaring i forhold til udbetaling af løbende erhvervsevnetab fra forsikring igennem pensionsordningen, som er knyttet til en arbejdsmarkedspension.

Det drejer sig om et nært familiemedlem, der for 8 år siden fik tilkendt et fleksjob. Hun har siden hun blev uddannet smørrebrødsjomfru som helt ung kun arbejdet i køkken. Hun har fået tilkendt fleksjob pga. udtalt slidgigt i nakke, skulder og arme. Hun får et fleksjob indenfor tidligere erhverv, da hun ikke har kompetencer til at varetage andet arbejde. Arbejdsgiveren har igennem hele perioden fået 2/3 i tilskud, hvilket må betyde, at hendes erhvervsevne er nedsat til 1/3.

Den første problem stilling omhandler, hvorvidt kravet om udbetaling af løbende erhvervsevnetabs udbetaling er forældet. Jeg tænker umiddelbart at problemstillingen er omfattet af § 8 i forældelsesloven, hvoraf følgende fremgår:

§ 8. En fordring på pension, livrente, aftægtsydelse, underholdsbidrag eller anden lignende ydelse, der forfalder med bestemte mellemrum og ikke er afdrag på en skyldig hovedstol, og som støttes på aftale eller afgørelse, forældes i sin helhed efter 10 år regnet fra den dag, da den sidste ydelse blev betalt, eller, hvis ingen betaling har fundet sted, fra den dag, da den første ydelse kunne kræves betalt, jf. dog § 25, stk. 5. Fordringerne på de enkelte ydelser forældes desuden efter §§ 2 og 3.

Såfremt min umiddelbare vurdering er korrekt, er kravet således ikke forældet, idet det er under 10 år siden.

Den næste problemstilling omhandler, hvorvidt forsikringsbetingelserne for udbetaling af løbende erhvervsevnetab er opfyldt. Følgende står angivet i forsikringsbetingelserne:

- Ved et varigt tab af erhvervsevnen på mindst 2/3
- Du skal have mistet mindst halvdelen (2/3) af erhvervsevnen på grund af sygdom eller ulykke.
- Du skal være under 60 år.
- Tabet af erhvervsevnen skal være varigt, og det skal gælde for alle erhverv.
- Du kan godt søge om udbetaling fra os, selvom du ikke fået en afgørelse om en eventuel førtidspension fra det offentlige. Vi vurderer nemlig selv dit erhvervsevnetab, og vi gør det meget hurtigere end det offentlige.

Min spørgsmål er om der er nogen af jer der ved, om det er tilstrækkeligt at man er tilkendt fleksjob med 2/3 tilskud efter den gamle ordning, som er bevilliget over en årrække på 8 år, for at betingelserne for at erhvervsevnetabet er dokumenteret til at være nedsat med 2/3 indenfor ethvert erhverv?

Ser frem til at høre fra jer.

Venlig hilsen

Balou
Balou er ikke logget ind   Besvar med citat