Se enkelt indlæg
Gammel 28-08-2015, 15:39   #571
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Svar fra Kalundborg kommune over klage til Ombudsmanden

Kalundborg kommunes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister:

https://www.kalundborg.dk/Om_kommune...arfrister.aspx

Svar:

Besvarelse af klager over Kalundborg Kommunes sagsbehandlingsfrister

Du har klaget til Folketingets Ombudsmand over de sagsbehandlingsfrister som Kalundborg Kommune har offentliggjort på sin hjemmeside.

Ombudsmanden har ved skrivelser af 16. juli og 19. august 2015 videresendt dine klager til besvarelse i Kalundborg Kommune. Det fremgår af ombudsmandens skrivelser, at det er din mail af 2. april 2014 til borgmesteren som ønskes besvaret.

I din mail af 2. april 2014 har du anført, at kommunen ikke overholder reglerne i § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, der omhandler kommunens pligt til på de enkelte sagsområder at fastsætte og offentliggøre frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning til afgørelsen skal være truffet.

Som begrundelse for at kommunens praksis er ulovlig henviser du til, at der er en del sagsområder, hvor det ikke er muligt for borgerne at finde oplysning om sagsbehandlingsfristen. Efter din opfattelse er det således ulovligt, når kommunen på nogle af sagsområderne oplyser om fristen for, hvornår kommunen påbegynder en egentlig sagsbehandling (opstartsdato) sammen med selve sagsbehandlingsfristen, idet denne fremgangsmåde ikke gør det muligt for borgeren at orientere sig om, hvornår der træffes en afgørelse i vedkommendes sag.

Det er Kalundborg Kommunes opfattelse, at kommunen overholder Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.

Kommunen skal henvise til Vejledning nr. 73 af 3. oktober 2006 om retssikkerhed og administration på det sociale område. Nedenfor henvises til de relevante punkter fra denne vejledning. Det fremgår af dine klager, at du allerede er bekendt med denne vejledning, hvorfor den ikke medsendes.

Som det fremgår af vejledningens punkt 18, skal kommunen:
 behandle spørgsmål om hjælp hurtigt,

 fastsætte en generel frist for, hvornår der skal være truffet en afgørelse; fristerne kan afhænge af de enkelte sagstyper,

 give borgeren besked, hvis fristen for at træffe afgørelse i en konkret sag ikke kan overholdes, og

 oplyse om, hvilke frister som gælder i kommunen.

I punkt 20 henvises der til, at der ikke i retssikkerhedsloven eller dens forarbejder er givet anvis- ninger på, hvor korte eller hvor lange fristerne kan være. Det er derfor kommunalbestyrelsens opgave at fastsætte fristerne for at træffe afgørelse som led i de lokale prioriteringer af, hvordan kommunens samlede ressourcer bedst anvendes. Fristens længde kan dog være fastsat i andre love.

Af punkt 21 fremgår det, at loven ikke indeholder anvisninger på, fra hvilket tidspunkt fristerne begynder at løbe. Fristen regnes normalt fra det tidspunkt, hvor borgeren har indgivet sin ansøgning, eller fra det tidspunkt, hvor forvaltningen er klar over - eller burde være klar over - at en borger har brug for hjælp, og omfatter tiden indtil borgeren har fået sin afgørelse.

I vejledningens punkt 22 anføres det, at hvis forvaltningen ikke kan træffe en afgørelse inden for den frist, som kommunalbestyrelsen har fastsat, skal ansøgeren skriftligt have dette at vide, og det skal oplyses, hvor lang tid borgeren kan forvente, at der vil gå, før forvaltningen kan træffe en afgørelse.

Endelig fremgår det af punkt 23, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte generelle frister for forskel- lige sagstyper, og at der skal fastsættes frister inden for hvert enkelt sagsområde. Det påpeges samtidigt, at det vil være hensigtsmæssigt, at fristerne er realistiske, fx at de svarer til den tid, der i praksis går med at behandle 80 til 90 pct. af den pågældende sagstype.

Som det fremgår af de nævnte bestemmelser i vejledningen er der ikke givet anvisninger på, hvor korte eller hvor lange sagsbehandlingsfristerne kan være. I overensstemmelse med det ovenfor anførte under punkt 20 er de fastsatte sagsbehandlingsfrister i Kalundborg Kommune udtryk for de lokale prioriteringer af, hvordan kommunens samlede ressourcer bedst anvendes.

Som det fremgår af de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister (benævnt svarfrister) på Kalundborg Kommunes hjemmeside, har kommunen valgt på nogle sagsområder at oplyse om både den ventetid, der normalt er fra modtagelse af en sag til opstart af sagen og den egentlige sagsbehand- lingstid der medgår, indtil der kan træffes afgørelse i sagen. Der er således tale om en specificering af den samlede sagsbehandlingstid.

En sådan praksis er ikke i strid med retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, men er derimod med til at beskrive den realistiske sagsbehandlingstid, der er fastlagt ud fra de tilstedeværende ressourcer. Der henvises til det ovenfor anførte vedrørende punkt 21 og 23 i vejledningen.

Det fremgår også af hjemmesiden, at borgeren vil modtage besked, hvis sagsbehandlingsfristen ikke kan overholdes. Kommunen bestræber sig desuden på at behandle de indkomne ansøgninger så hurtigt som muligt, og der sendes en kvittering for modtagelse af ansøgningen inden 10 dage.

Endelig kan henvises til, at det kommunale tilsyn tidligere har meddelt dig, at kommunen ikke handler i strid med retssikkerhedslovens regler ved at gøre brug af ovennævnte fremgangsmåde. Der henvises til Statsforvaltningen Sjællands skrivelse af 26. september 2011.

Med venlig hilsen

XXXX XXXXX Chefjurist


Jeg går i tænkeboks da denne version endnu ikke er brugt tidligere.

Jeg gennemgår nu teksten inden jeg sender svaret til Folketingets Ombudsmand.


Hilsen Peter

113.488

Bilag.

Mail til Kalundborg kommune

Kære XXXXX X XXXXXXX, Kalundborg kommune.


Tak, for det modtagne svar af 28.august 2015 vedr. min klage over Kalundborg kommunes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister.

Sidst i svaret nævnes: "Der henvises til Statsforvaltningen Sjællands skrivelse af 26. september 2011"

Dette brev fra Statsforvaltningen er mig ukendt, var det muligt, at du kunne fremsende et kopi til min orientering?

Med venlig hilsen

Peter Hansen

Vejledning nr 73 af 03/10-2006

http://www.socialjura.dk/content-sto...3-af-310-2006/

Fortolkning fra ministeriets "Center for Jura og Politik"

http://www.k10.dk/showpost.php?p=35616&postcount=2

Sidst redigeret af phhmw; 28-08-2015 kl. 16:13.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat