Se enkelt indlæg
Gammel 17-02-2015, 10:49   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Udbetaling Danmark vs sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Linuzmor`s tråd om anonym anmeldelse til Udbetaling Danmark

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31419

Indlæg #13

Sagsbehandlingsfrister Udbetaling Danmark.

Det ser ud til at min mistanke om, at Udbetaling Danmark også sætter retssikkerheden under pres.

Jeg har tidligere oplyst, at Udbetaling Danmark har en fastsat sagsbehandlingsfrist på 15 arbejdsdage. Det er hvad UD selv oplyser.

Men er disse frister underlagt Retssikkerhedslovens §3 stk.2?

Nej, tilsyneladende ikke. Det er et tag selv bord, med manglende retssikkerhed.

http://esbkomm.dk/borger/familie-og-...?ArticleID=557

"Udbetaling Danmark behandler din ansøgning inden for 50 dage, efter Udbetaling Danmark har modtaget den."

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...47/1334808.pdf

"Jeg har lige haft et møde med en ældre borger. Han er folkepensionist, som ikke havde noget at leve af, fordi Udbetaling Danmark har 6 ugers behandlingstid."

http://www.bronderslev.dk/Borger/Ael...gesikring.aspx

"Udbetaling Danmark behandler din ansøgning inden for 50 dage, efter Udbetaling Danmark har modtaget den.

Udbetaling Danmark kontakter dig, hvis der mangler oplysninger."

http://www.rigsrevisionen.dk/media/1812673/5-2012.pdf

"Klager over sagsbehandlingens længde eller sagsbehandlerens måde at håndtere en henvendelse på skal borgeren stile til direktøren for Udbetaling Danmark."

Her ville jeg skrive til: Direktør Lilian Mogensen, [email protected]

Ifølge dette er Udbetaling Danmark underlagt Retssikkerhedslovens §3 stk2

http://www.rigsrevisionen.dk/media/1812673/5-2012.pdf

"99. Det fremgår af lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling Danmark skal varetage sine opgaver i overensstemmelse med centrale bestemmelser i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Dvs. at reglerne for Udbetaling Danmark er de samme, som kommunerne skulle følge, før sagsområderne blev overdraget."

Men da bestyrelsen består af både udpeget og politikere, og sociale sagsbehandlingsfrister SKAL vedtages udelukkende af politikere, kunne det være interessant at vide, hvem der dels har vedtaget de 15 arbejdsdage samt alle de andre nævnte frister.

Et tydeligt bevis på at retssikkerheden også her er ikke eksisterende.

Hilsen Peter

Indlæg #38

Svar fra Udbetaling Danmark

Som opfølgning på vores telefonsamtale får du som aftalt et skriftligt svar på den klage, du har sendt til Udbetaling Danmarks direktør, Lilian Mogensen.

Som oplyst i telefonen er der sket en fejl fra vores side, da vi har kontaktet bank og bedt om yderligere kontoudtog, hvor vi skulle have kontaktet dig i stedet, jf. retssikkerhedslovens § 11. Vi burde kun have kontaktet banken direkte, hvis du ikke havde medvirket til at skaffe os oplysningerne, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2.

Vi har skrevet til bank, at gebyr for kontoudskrifterne skal sendes til Udbetaling
Danmark. Du skal ikke have omkostninger ved vores anmodning, og Sydbank har ikke lov til at trække gebyret fra din konto. Hvis du fremsender dokumentation for gebyret, som er trukket fra din konto, vil vi refundere pengene til dig. Du oplyste desuden, at du ikke har modtaget boligstøtte i mere end 2 år, da du har boet i din nuværende lejlighed siden 15.12.2012. Det skal jeg beklage, at vi ikke har været opmærksomme på, da vi kun skal undersøge den periode, hvor du har modtaget boligstøtte.

Med hensyn til sagsbehandlingstid er der ikke fastsat tidsfrister for behandling af en kontrolsag. Retssikkerhedsloven fastsætter tidsfrister for behandling af ansøgninger, hvor borgeren inden rimelig tid skal have en afgørelse, om man har ret til ydelsen. En kontrolsags længde afhænger af, hvor mange oplysninger der skal indhentes for at få sagen tilstrækkelig oplyst. I din sag vurderer jeg ikke, at der har været unødigt ophold i sagsbehandlingen, og du kan forvente at høre fra os om det videre forløb i din sag i løbet af denne uge.

Endnu engang skal jeg beklage vores fejl, som jeg naturligvis følger op på og bruger fremadrettet til at undgå lignende fejl.


Dette har jeg samlet her for at arbejde videre med de politisk vedtagne sociale sagsbehandlingsfrister i Udbetaling Danmark.

Det er nu bekræftet, at Udbetaling Danmark er underlagt Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 i ansøgningssager. Bemærk venligst her, at travlhed heller ikke for Udbetaling Danmark må bruges, som begrundelse for ikke at overholde sagsbehandlingsfristen.

I kontrolsager har Udbetaling Danmark servicefrister, som fastsættes af embedsmænd og her kan begrundelsen godt være travlhed for udsættelse for en afgørelse på en anonym anmeldelse og dermed en afgørelse.

Det er vigtigt for den enkelte at forstå sagsbehandlingsfriser, servicefrister og den juridisk vigtige ret til at søge aktindsigt.

Jeg arbejder videre for at få et overblik over de nøjagtige sagsbehandlingsfrister for Udbetaling Danmark, samt præcis hvem der har vedtaget disse vigtige sagsbehandlingsfrister der skal vedtages af politikere. Ref lovskærpelse af Retssikkerhedsloven L117 af 2010.

Bestyrelsen af Udbetaling Danmark består også af "ikke-politikere"???

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 17-02-2015 kl. 11:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat