Se enkelt indlæg
Gammel 21-06-2008, 14:01   #4
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
zuza;

He, til gengæld overså jeg helt den udmelding fra Hjort af... :/

Peacock;
Unge er jo nok dem under 25 år. Det er typisk der, de i eksempelvis dagpenge, kontanthjælp og starthjælp sætter grænsen for unge over for ældre.

Desværre ser der ud til, at der blandt magthaverne er ved udbrede sig den opfattelse at alle med psykiske lidelser er midlertidige og at de med medicin kan "helbredes".

Det skyldes især en undersøgelse begået af Lars Aakerlund, speciallæge i psykiatri ved Psykiatrisk Privatklinik. Undersøgelsen omhandler folk med en diagnosticeret depression:

Citat:
Det at gå på arbejde er helbredende i sig selv, mener han:

»Man holder sig i gang, snakker med kollegerne, har en normal døgnrytme og undgår at miste sit selvværd. Det, der ofte sker, er, at man mister troen på sig selv, når man går derhjemme«.

Et job stimulerer
Han har været med til at gennemføre en undersøgelse blandt 200 personer med depressionslidelser, som under deres behandling bevarede en tæt kontakt til deres arbejdsplads.

Undervejs blev deres sygefravær begrænset, og efterfølgende kunne 80 procent beholde deres job.

»Behandlere, kommuner og arbejdspladser skal samarbejde om at gøre mere«, siger Lars Aakerlund.

http://politiken.dk/indland/article518245.ece

Via
[Denmarkonline.dk]
Det ser indtil videre ud at det i pressen er blevet til, at alle med en psykisk diagnose kan komme i arbejde igen og ud af førtidspension. Der foregår ikke et skel imellem forskellige psykiske diagnoser. Men alle bliver desværre skåret over en kam. - Indtil videre. Jeg har forsøgt mig et indlæg i Berlingske Tidende, men den har de desværre ikke fået plads til.

Jeg tillader mig derfor at gengive den her:

Citat:
CEPOS fortier sandheden om førtidspensionisters arbejdsevne

Anders Borup Christensen fra CEPOS var i Berlingske Tidende d. 29. maj ude med et forslag om at førtidspensionister skal revurderes. Argumentet er, at en lignende revurdering fra Holland fik 35% i ordinært ustøttet arbejde eller på nedsat ydelse.

En undersøgelse fra 2006 fra Socialforskningsinstituttet (SFI) viste, at kun 9% af førtidspensionister på den gamle ordning fra før 2003 nærmede sig det maksimalt tilladte beløb i kroner. Den gennemsnitlige arbejdstid lå på kun 22.3 timer om ugen. De kan altså ikke arbejde i et ordinært job på fuld tid.

Der er rig mulighed for, at den enkelte førtidspensionist kan få sig en ekstraindtægt. Når kun knap 20 procent af førtidspensionisterne samlet set gjorde brug af denne mulighed er det udtryk for, at de simpelthen ikke kan magte et job på normale vilkår.

Lad være med bilde poltikkerne ind, at der ligger et stort potentielt arbejdskraftsreserve blandt de 241.000 førtidspensionister. Det gør der ikke.

Flemming Leer Jakobsen
Læs mere om især CEPOS og DAs indlæg i deres debat om førtidspensionister her fra den 29. maj 08:
http://www.denmarkonline.dk/fleksjob...s-og-da-200822
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat