Se enkelt indlæg
Gammel 14-02-2014, 16:32   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nysger Se meddelelser
Det er vist forskelligt, alt efter hvilken tab af erhvervsevne forsikring man har. Ved den jeg har hørt om hos Danica, er der et fast beløb man modtager. Dette beløb modtager man imens man er på sygedagpenge og ledighedsydelse - men IKKE imens man er på kontanthjælp eller førtidspension (idet det offentlige så trækker forsikringsydelses fra). Kommer man i fleksjob, beregner Danica i dette tilfælde hvor meget en person med din erhvervsbaggrund, alder etc. gennemsnitligt vil tjene pt. Tjener man som fleksjobansat halvdelen eller over halvdelen af det fastsatte beløb man gennemsnitligt er sat til at kunne tjene, holder Danica op med at betale tab af erhvervsevne forsikringsydelse. Så da er det anderledes, når man er i fleksjob, end det, brugeren før skrev.
Nej, det er ikke helt forskelligt.

Det som der skal skeles til er om det er:

TAE efter en arbejdsulykke, her er reglerne ens for alle og anerkendelse, beløb m.v. Styres af Arbejdsskadestyrelsen og udbetales af arbejdsgiver eller arbejdsgivers forsikringsselskab (offentlige arbejdsgiver behøver nemlig ikke som private en forsikring/forsikringsselskab). TAE bliver udregnet efter den indkomst man har på skadestidspunktet og den indkomst man har nu. Tabet skal være mere end 15% (incl pension), før der gives erstatning.

Denne bliver ikke modregnet i offentlige ydelser som fx. ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse. Men ved en førtidspension bliver der modregnet 30 kr for hver 100 kr der ydes efter de første 72.200 kr

ELLER

TAE fra en privat tegnet forsikring eller pensionsselskab. Her er det de forskellige forsikringsselskabers bestemmelser der afgør anerkendelse, beløb m.v.

Her vil ydelsen i nogle selskaber være et månedligt beløb og i andre et engangsbeløb.

Dertil kommer at ved modtagelse af nogle offentlige ydelser bliver hele TAE modregnet og ved andre kun delvis eller ikke.


Som i mit eget eksempel:

Modtager højeste ledigheds ydelse fra kommunen.
Modtager herudover 50 % TAE fra tidligere arbejdsgiver da min skade er en arbejdsskade, intet af TAE modregnes i ledighedsydelsen.
Da jeg blev tilkendt fleks udbetalte mit pensionsselskab 1/2 invalidesum (engangsbeløb, skattefrit)


Hvis jobcenteret sendte mig i ressuorceforløb ville jeg modtage ressourceforløbsydelse + 50 % TAE (uden træk I ressourceforløbsydelsen)

Hvis jobcenteret tilkender mig førtidspension vil jeg modtage pensionen (beløbet udregnet efter min mands indkomst)
+ ?% TAE fra tidligere arbejdsgiver (% ville skulle fastsættes igen alt efter pensionens størrelse) her kan være fratræk i pensionen hvis jeg får for meget udbetalt om året.
+ 1/2 invalidesum fra pensionsselskab (skattefri, engangsbeløb), ingen fratræk i pensionen.
+ månedligt invalidepension fra pensionsselskab (fratræk i pensionen, da den er på 86.000 kr årligt)

Så det er meget forskelligt hvordan regnestykket ser ud for bare mig i forskellige senarier.

Det ville se endnu mere forskelligt ud, hvis det ikke havde været en arbejdsskade, men fx. Sygdom eller andet der havde gjort mig uarbejdsdygtig eller hvis jeg havde haft et andet forsikringsselskab/pensionsselskab.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat