Se enkelt indlæg
Gammel 04-10-2013, 09:06   #27
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Jeg har fået fat i en pjece om hvordan det kommer til at se ud her i løbet at efteråret og fra 14 men desværre kan jeg ikke bare lægge den herind men ved ikke om der er andre af jer der har den og i kan lægge den ind (jeg har lovet ikke at lægge den ind )men jeg kan godt lige taget forordet der kan i se at de ude i kommunerne er varslet om at der skal gøres noget og at efteråret skal bruges til at indfase jeg tager og prøver at finde en måde at få de forskellige kategorier ind som er relevante for K10 bruger men kommer lige til at tage et par dage, da jeg er nød til selv at skrive det ind selv...

Den her pjece ved jeg har ligget ude i kommunerne i nogen måneder så når sb siger at de ikke ved endnu hvad der skal ske så var det måske en ide at sige de skal læse den pjece de har fået, jeg prøver lige at se om jeg på en eller anden måde kan få den ind her på siden..

Bemærk det jeg har sat streg under

(der er to pjecer Kontanthjælps-reformens betydning for voksne samt unge under 30 år med en kompetancegivende uddannelse

Kontanthjælps reformens betydning for unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse )
Forord

Alt for mange borgere modtager kontanthjælp i årevis uden at få den rette indsats og hjælp til at komme videre og i arbejde eller uddannelse.

For dem er kontanthjælp næsten blevet et livsvilkår.

Det skal kontanthjælpsreformen gøre op med.
Det overordnede mål med reformen er at få
unge i uddannelse og flytte borgere fra
kontanthjælp og ud på arbejdsmarkedet.

Det er til gavn for os alle – og ikke mindst den
enkelte, der får mulighed for at gøre nytte og
realisere sit potentiale.

Med denne pjece bliver I introduceret til de største ændringer i indsatsen for voksne over 30 år og for unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse.

Udgangspunktet er meget klart: Borgere, der kan arbejde, skal i arbejde. Og udsatte borgere, der har behov for at komme tættere på et job, skal have en bedre indsats end den, de får i dag.

Den nye indsats bygger på klare rettigheder og pligter. Der skal stilles klare krav til dem, der godt kan.

For de, der har evnerne, har også forpligtelsen til at bidrage og gøre, hvad
de kan for at få et arbejde.

Hvis det af en eller anden grund ikke lykkes, bliver det et krav, at
borgere skal arbejde for deres ydelse, fx i en
nytteindsats.

Den nye indsats bygger også på, at alle skal have en indsats.

De mest udsatte borgere skal derfor have en helhedsorienteret og
tværfaglig indsats, der skal være baseret på en tidlig og grundig afklaring af den enkeltes udfordringer og behov.


Indsatsen skal være med til at udvikle den enkelte borger og give
den enkelte en tro på, at han eller hun kan komme videre i sit liv og opnå tilknytning til arbejdsmarkedet.


Der er ingen tvivl om, at der venter os alle en stor opgave med at få implementeret reformen fra 1. januar 2014.

Allerede i løbet af efteråret får I mulighed for at starte op med
den nye visitation, så borgerne hurtigst muligt
får klarhed over, hvordan reformen kommer
til at påvirke dem.



Min drivkraft for reformen har hele vejen været at få unge mennesker i uddannelse og sikre, at alle får en indsats, så ingen bliver
overladt til sig selv. Jeg tror på, at vi har fået skabt nogle rammer, som gør det muligt.

Men jeg ved også, at det hele kun lykkes med jeres hjælp og jeres kontakt med borgerne.

God læselyst.

Mette Frederik

Sidst redigeret af Hejdien; 04-10-2013 kl. 09:10.
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat