Se enkelt indlæg
Gammel 29-07-2013, 19:49   #3
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Hej Helenkr,

ved godt man aldrig opnår fuld pension - hvilket i hver for sig er ok, jeg har til dags dato boet 17 år i DK og til pensionsalderen går der yderligere 21 år, hvor jeg så nu som ikke dansk statsborger ikke optjener yderligere til min folkepensions alder.

Spørgsmålet er så gør man det når man bliver dansk statsborger, fordi kravet er 40 år.
I mit tilfælde vil det så betyde at hvis jeg fik godkendt ansøgningen så ville jeg opfylde hele 34 år til den tid, hvilket så er 34/40 og ikke 25/40. Den mellemliggende tid på ftp som ikke dansk statsborger er så trukket fra fordi man der ikke kan optjenes yderligere bopælsår som forklaret i forrige indlæg.

Jeg ville uanset udfaldet skifte til dansk statsborgerskab, bor her, er mere dansk end en dansker, siger svigerfamilien :-) og føler overhovedet ingen tilknytning til mit eget land som er velfærdsmæssigt stort set lige med DK så det er ikke ud fra 'nasser-mentalitet' at jeg spørger dette ift. skift af statsborgerskab.

En fuld folkepension 40 år ophold i DK ville jeg uanset hvilken status ikke have nået max. 37 år uden tilkendelse af ftp, nu med ftp og ikke dansk bliver jeg hængende på de 17 år som svarer til min brøk på 25/40.

Jeg mener at der er 1-2 stykker her på K10 som faktisk er brøkpensionist og ikke dansk statsborger og 1 er helt sikkert bagefter blevet dansk statsborger, så på en eller anden måde håber jeg der er nogle som ved noget mere.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat