Se enkelt indlæg
Gammel 21-03-2013, 00:23   #33
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Brus83 Se meddelelser
Problemet er at diagnoserne bruges til at feje mennesker under gulvtæppet med. Istedet for at udrede dem, gives et par hurtige psykiske diagnoser, derved stemples folk og de har ikke længere mulighed for at blive udredt for hverken den allerede eksisterende sygdom eller dem de måtte få senere hen.

En funktionel diagnose er reelt et "ignorer" kort når andre læger ser diagnosen. Den behandling man derefter har krav på grundet diagnoserne er ikke mulig at få, idet systemet ofte har ventetider på op til flere år.

Nu sidder man i saksen, ingen behandlingsmuligheder, lægerne ignorerer en, systemet stempler en som utroværdig eller hypokondor, forsikringsselskabet nægter at anerkende skaden og når først diagnoserne står i journalen er de næsten umulige at komme af med igen.

Det værste er næsten at diagnosekriterierne for en funktionel lidelse er tilstede i en lang række andre sygdomme som sclerose, kræft, hjerneskade, autoimmun lidelser osv. Starter man udredelsen hos en psykiater, er man næsten sikker på at få "stemplet" og ikke komme til yderligere udredning for problemerne for nu er problemet jo fundet...en funktionel lidelse.

Diagnosen funktionel lidelse er så uspecifik at det næsten gør ondt.

Jeg har selv særdeles dårlige erfaringer med det psykiatriske system og begrebet funktionelle lidelser. Den unge psykiater var vild med at give diagnoser og efter 2 timer havde jeg 3 af dem + 2 mulige diagnoser. Jeg havde blandt andet en tvangspræget personlighedsforstyrrelse fordi jeg var igang med en lang vidergående uddannelse, og en ængstelig personlighedsforstyrrelse fordi jeg var enebarn.

Min kroniske hovedpine skyldes ikke det hovedtraume jeg havde pådraget mig, men var et somatoformt smertesyndrom på grund af indre konflikter og stress, altså en funktionel lidelse. Desuden var jeg også hypokondor fordi han mente jeg var fokuseret på min invaliderende hjerneskade.

Der var forresten et par års ventetid til behandlingen kunne iværksættes, så det skulle jeg nok ikke regne med ville blive til noget. Min egen læge ville ikke længere yde støtte efter diagnoserne, for nu var det jo en funktionel lidelse, men det var også fint nok for det var jo det første sted jeg blev sendt hen til udredning.

Så blev den sag lukket.

Jeg kunne senere hen via skanninger og behandling i det private sundhedssystem konkludere at alle mine problemer skyldtes mit hovedtraume og at de offentlige læger forresten var fulde af ****...

Diagnosen funktionel lidelse og alt hvad det indebære kan i den grad misbruges og bliver det jævnligt.
Lige netop...
Alt kan jo lægges ind under en psykisk diagnose, og det er så farligt når de gør det.. For netop som med dig så når man ikke viderer og det ødelægger ens liv, for tænk hvis der kunne være gjort noget ved den sygdom man gik rundt med..
Jeg håber de stopper alt det Term snart, men det sker jo desværre ikke så længe kommunerne tjener stort på at få folk placeret i den kategori..
Min egen læge var selv med på den vogn jeg lider af mcs(kemisk overfølsomhed) det gør at er jeg i nærhedn af parfume så føles det somom jeg får kastet syre i øjene og kinderne og i næse og svælg og jeg blir følelsesløs i mine læber osv indtil jeg begynde at hoste og det stopper jeg så ikke med før jeg stopper med at trække vejret..
Men min læge mente også det var noget psykisk.. hun sagde til mig at bare fordi der kom nogle med parfyme og det føltes somom jeg ville holde op med at trække vejret... så betød det jo ikke at jeg ville holde op med at trække vejret... Ja tænkt hvis man var dum nok til at hoppe på den....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat