Se enkelt indlæg
Gammel 17-11-2012, 02:50   #21
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af thoughtfox Se meddelelser
Nu har jeg så været på sygedagpenge siden oktober og har været hos lægen også - og hun er meget positiv og synes 100% jeg bør have førtidspension, men hun siger det ikke er hendes bord at søge... siger jeg skal bede "en sagsbehandler". Min psykiater siger jeg skal bede "jobcenteret" - jeg har som sagt socialfobi - jeg ryster af angst for hvem er det de vil have jeg skal tackle konkret? Hvad skal jeg sige? Er det virkelig mig selv der skal "søge" - jeg troede de kom til een? Og jeg forstår ikke det med paragraf 17 og 18 - hvad bør jeg gøre mon? Er det vigtigt at få søgt inden nytår mon?

Jeg fandt dette her i K10 - Men hvad betyder det? "Personen har mulighed for at anmode kommunen om, at der alene tages stilling til spørgsmålet om førtidspension.
I disse tilfælde træffer kommunen afgørelse om, at sagen på baggrund af den dokumentation, der allerede foreligger, overgår direkte til behandling efter reglerne om førtidspension. " - Er det mon klogt i mit tilfælde? Jeg blev diagnosticeret i 2001 var på revalidering og fik uddannelse og har så været forsøgt aktiveret i diverse jobsøgningsfirmaer i 2 år under min ledighed - uden held - jeg kommer aldrig på arbejdsmarkedet igen, MEN det vil de vel bare sige er for lidt og forældet? Siger de ikke bare uden videre bare nej hvis jeg søger på det nuværenmde grundlag? Vil de IKKE først have een gennem utallige flere meningsløse jobprøvninger eller hvad de nu kalder dem og flere piller/kurser/psykologer mm?
Det betyder at alle borgere i dette land har muligheden for at bede kommunen om at se på om man er berettiget til en førtidspension...

Det er enten din sagsbehandler eller dig selv der skal søge....man kan ikke få ens læge eller psykiater eller andre til det for en...

Hvis man søger en §17 på det foreliggende grundlag....ja så er det som du selv har fundet ud af....at de skal lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Når sagen er overgået...så er det eneste de må....det er at få opdateret/lavet din ressourceprofil....

De må ikke sende dig i arbejdsprøvning eller andet...

De indhenter ikke nye lægepapirer eller andet...

Det vil sige at det er kun smart at søge på den måde hvis man ved at kommunen har alle de lægepapirer og resultat af evt arbejdsprøvning osv

Nogle mennesker kan dog slippe for disse arbejdsprøvninger....men det er kun hvis en arbejdsprøvning vil væsentligt forværre dit helbred...og det skal kunne dokumenteres af en læge...

Er det så smart i dit tilfælde...at søge en førtidspension....tja det er svært at sige uden at vide mere om din situation...

Du skriver at du er på sygedagpenge....og dem vil du miste...

Det lyder ikke ud fra det du skriver som om at kommunen har alle de lægepapirer som de skal have på dig....hvis de ikke har det....ja så er det ikke smart at søge...

Men en ting skal du da vide...det er at du skal ikke gå og være bange for at dumme dig overfor kommunen...

Det er faktisk deres job at sørge for at der er en plan med hensyn til dig....og en plan som du selvfølgelig kan overkomme...

Jeg tænkte på om ikke du kunne få en slags kontakt person eller lignende som så måske ville kunne hjælpe dig videre...eller måske noget familie som kan hjælpe dig...

Selvfølgelig kan man få råd og lidt vejledning her på K10....men man skal altid lige huske på at vi råder ud fra de få ting vi får at vide...

Så om det er smart for dig at søge en førtidspension....det er svært for os at vide...

Fordelen ved at søge en førtidspension er at du vil få helt styr på din ressourceprofil....som er det vigtigste dokument i din sag...

Ulempen ved at søge en førtidspension er at du vil helt sikkert miste dine sygedagpenge og komme på kontanthjælp...

Det er ihvertfald det jeg lige kan se af fordele og ulemper...ud fra det som jeg ved om din sag...

Lige til sidst...så er det sådan her man søger en førtidspension på det foreliggende grundlag...

Man skriver på et stykke papir følgende...

Jeg ønsker at søge en førtidspension på det foreliggende grundlag.

Jeg forventer at min sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension kort tid efter i har modtaget min ansøgning.

Ankestyrelsen har lavet en afgørelse P-6-07 som siger at hvis en borger søger en førtidspension på det foreliggende grundlag at så skal sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.

Dato
Navn
Adresse
Cpr. nr.

Dette stykke papir går man op på kommunen med (man kan også få en anden til det bare de husker kvitteringen) og når man aflevere det så skal man huske at få en kvittering med dato og underskrift på...

Det er vigtigt at man har denne dokumentation så kommunen ikke kan forhale sagsbehandlingen.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat