Se enkelt indlæg
Gammel 21-05-2012, 17:16   #29
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
halse....lyder fornutigt
Det er måske meget fornuftig, at folk selv må bestemme om de gider slå sig selv oven i roen med en hammer og smide en 10'er i fælleskassen hver gang.

Men de skal omvendt så heller ikke forvente, at fælleskassen gider betale for deres hjerneskade eller deres begravelse, for dertil strækker deres dum-i-roen-afgift til fælleskassen slet ikke.

Det burde egentlig være logik for perlehøns, hvis man går ind og ser på tallene ...


Men i stedet for afgifter på smøger, kunne man pålægge hver smøg en kalkuleret gennemsnitlig forsikringspræmie, der præcis skulle dække de samlede totale udgifter for samfundet (sundhedsudgifter, overførselsindkomster osv) forbundet med den øgede risikoadfærd, som det er at ryge.

Samlet set, er der nemlig rigtig mange undersøgelser der peger på, at rygning udgør en risiko for helbredet (og vi ser det jo også dagligt illustreret i sundhedssektoren) - at der så findes enkelte historeier om Onkel Anders der røg som en skorsten og alligevel blev 100 år, det ændre ikke på, at der samlet set er en væsentlig overdødlighed og en over repræsentation af rygerrelaterede helbredstilstande, ser man på en stor gruppe af rygere inden for områderne lunge-hjerte-kredsløb og cancer.

At industrien så gør ondt værre ved at tilsætte diverse kemi, som Ragdoll nævner, burde der som det første direkte lovgives imod.

Og ja, det generer mig, at jeg med min skattebetaling skal være med til at holde liv i rygere, der påfører sig selv helbredsrelaterede rygerskader, ligesom det altid har generet mig at være i røgfyldte omgivelser.


A propos forsikring: Jeg kan ikke forvente at ejendomsforsikringen dækker for den vandskade der opstår, hvis jeg af egen vilje står og sprøjter vand ind under tagkonstruktionen, bare fordi jeg bilder mig selv ind, at jeg ikk' ka' la' vær' og dyrker princippet om den "personlige frihed", så andre sq ikke skal komme og fortælle mig, at det er mindre smart og at jeg egentlig burde lade være.

Skal skuden synke - så lad skuden synke koste hvad det vil ... bare folk er indstillet på fuldt ud selv at betale, hvad det koster i alle hjørner og kanter :-)


BTW: Hvis jeg kikker i min ulykkesforsikring, så dækker den heller ikke, hvis jeg i visse sammenhænge udviser risikoadfærd.

Evt. tillægsforsikringer til udvidet dækning bliver så bare til en anden pris, hvilket vel også er rimeligt over for både forsikringsselskabet og alle de andre forsikringskunder, der ellers ville hænge på den øgede risiko med afsæt i at jeg sq ville have "frihed" til at gøre, hvad jeg fu*king havde lyst til ... koste hvad det vil incl. for alle andre.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat