Se enkelt indlæg
Gammel 25-02-2012, 10:03   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Lotus1

Først vil jeg generelt skrive, at der for "borderline type" ICD-10: Emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse, undertype i dag behandles med såvel samtaleterapi og medicin.

Medicin alene dæmper symptomer, her tales der om grupperne: angstdæmpendeAngstdæmpende, antidepressivaAntidepressiva
og antipsykotikaantipsykotika.

Vedr. samtaleterapi anvendes: støttende psykoterapiStøttende psykoterapi,
kognitiv psykoterapiKognitiv psykoterapi, analytisk/dynamisk psykoterapiAnalytisk/psykoterapi.

Nuværende forksning viser, at langvarig og intensiv terapi er vejen frem for de fleste, men mere centralt: at de behandlende psykologer/psykiater har speciale indenfor netop denne gruppe af lidelser, idet det kræver specielle teknikker og god supervision af behandlerne at kunne give god terapi.

Jeg vil tillade mig,at spørge dig om din nuværende psykolog er udd. indenfor netop arbejdet m. "borderline typen"? Og om din psykolog har erfaring med sådanne tidl. terapiforløb m. netop borderlinetypen, hvis ikke bør du måske overveje, at få en sådan psykolog inden du kaster dig ud i flere medikamenter.

Jeg tænker derfor på om, du evt. via Dansk Psykologforening har søgt erft. en psykolog de har en sådan udd. og har det som arbejdsfelt, idet forskning også siger: at erfaring med terapi med denne gruppe er central.

Og jeg går du fra du er bekendt m. hjemmesiderne omkr. borderlineproblematikken.

Du skriver, at du snart skal til psykiater. Er det denne psykiater der har givet dig diagnosen: Emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse, borderlinetype? Er der andre diagnoser iblandet? Har psykiater overvejet andre diagnoser?

Dette vil være relevant også i forhold til evt. medicinering, hvor du ud fra din liste har været rundt i forskellige grupper af medicin.

Jeg er personligt af den mening, at der ikke er nogen lille pille, der som et teknisk fix, kan trylle dette el. hint væk, men at det en overgang kan afhjælpe sværre symptomer, man enten ikke kan holde ud el. måske kan komme videre på ad anden vej. Hvad angår "borderline" så er terapi nødvendig og langsommelig vej, der kræver tålmodighed fra såvel den der aktivt går ind i den og den der behandler.

Samtidig vil jeg gøre opmærksom på at den am.variant af diagnosesystemet i kommende variation stærtk overvejer, at nedbryde de tidl. meget skarpt adskilte grænser mel. de forskellige personlighedstyper, idet man mener, mennesker måske vanskeligt kan kategoriseres i en enkelt, men at der er en glidende overgang mel. de forskellige typer, hvorfor kommende behandling sikkert også vil blive påvirket af dette, i første omgang USA.

Håber du kan bruge ovenstående

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat