Se enkelt indlæg
Gammel 05-01-2012, 18:36   #4
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Døden er et privilegium og en luksus som ikke koster penge.
Hvorfor så et så stort og altomfattende forbud mod døden?

Hvis vi gjorde aktiv dødshjælp til en menneskerettighed (såfremt det foregår under kontrollerede former) så vil selvmord blive mere end halveret, er min påstand.

Idag er det så besværligt at dø, specielt i Danmark, fordi vi har våbenforbud. Det er ikke engang lovligt at eje et håndvåben med én kugle i.

Det betyder, at når et menneske begår selvmord, så sviner det, og de pårørende står tilbage og ved hverken ud eller ind.

Hvis aktiv dødshjælp med en dødelig overdosis af bedøvelsesmiddel OG monitorering af f.eks. hjerneaktiviteten før og under proceduren blev legalt for alle, og der var f.eks. 3-4 spredte dødsklinikker i landet, så vil selvmord blive afskaffet.
Men ved pårørende så ud eller ind, hvis sådanne selvmordssteder bliver oprettet? - jeg vil tro at de pårørende, i dèn grad, bliver lige så kede af det - uanset metoden.

Hvad gør man så i de situationer, hvor gamle arvetante som er dement, og et let offer for hvad som helst en grisk arving kan bilde hende ind?

Jeg holder med etisk råd, sådan en beslutning om selvmord under kontrollerede lægeformer bliver alligevel for de få, eller skal sådan en uigenkaldelig beslutning tages af forældre til børn under 18 og arvingerne til dybt demente og andre alvorlig psykisk syge, eller hvor sættes grænsen?

Selvmord er en fortvivlet handling, og mange som har forsøgt er bagefter glade for at de trods alt overlevede.

Hold ferie, hvor jeg er glad for etisk råd - i mine værste depressioner har selvmord været oppe og vende og det har været tæt på. Godt at adgangen til dramatiske beslutninger alligevel ikke var så let.

Spørgsmålet er også, om aflivning af mennesker ikke strider mod lægeløftet og det bliver nok svært, at få læger ansat som "statsbødler".

Men for og imod aktiv dødshjælp, er en hundesvær debat i DK - og kunne godt gå hen og blive en grim glidebane, åbner man op for selvmordsklinikker.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat