Se enkelt indlæg
Gammel 25-11-2011, 00:47   #11
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sandie86 Se meddelelser
Ja så kom brevet... Brevet som jeg var blevet advaret om ville komme - men som alligevel ramte mig rigtig hårdt og nok ikke er helt fesen ind endnu...!

"Du er tilkendt førtidspension"

Er tilkendt førtidspension efter stk. 16 (hvilket jeg ikke aner hvad er???)
og med virkning fra 1. december....!


Der medfulgte en masse skemaer jeg skal udfylde, så de kan beregne min kommende "indtægt"..

Men for søren hvor kan jeg ikke overskue dem... Nogen som ved om der er steder man kan få hjælp...

"samlivs forhold"... Hvis jeg bor hos min mor, men har en kæreste jeg har haft i 7 år, som dog ikke bor der længere (længere historie, men vi har boet sammen hos min mor i over 3 år, og nu magtede min kæreste ikke mere).. Er jeg så "enlig", "samlevende med ægtefælle", "samlevende med en anden person" eller "samboende med slægtning, som jeg ikke kan indgå ægteskab med".....?

Skattekort, der skal de vel bruge mit hovedkort...?

Og så skal jeg oplyse min forventet indkomst efter overgang til førtidspension...? Jeg har været på kontanthjælp siden november 2009


Og hvad er supplerende arbejdsmarkeds pension...?


Undskyld alle de spørgsmål... Er simpelthen så frustreret, og synes det er lidt uoverskueligt lige pt...
§16 er simpelthen bare "hoved" paragraffen om pension, ikke noget vildt der.

Du skal skrive: "samboende med slægtning, som jeg ikke kan indgå ægteskab med"

Du skal give dem hovedkortet, men tror nu bare de henter det elektronisk.

Ved forventet indkomst skal du bare skrive førtidspension (Medmindre det er en brøkpension du har fået)

Da du ikke er ældre vil jeg umiddelbart sige at du skal sige ja tak til at indbetale et beløb, det supplerer kommunen nemlig op, og det bliver så lagt oveni folkepnsionen til den tid. Se det som en lille opsparing. Og går du fra kontanthjælp til førtidspension, er det jo nu du skal gøre det, for du stiger jo ret beset i indtægt :-)

Op med humøret. Der er mange frivillige organisationer der ville elske at du ville give et par timer hist og her. Både sportsklubber, men også f.eks. de forskellige genbrugsbutikker der er, og frivillig Cafeer, som f.eks. "paraplyen" som findes i snart sagt alle større byer.

Husk også at søge om "pensionist"-kort ved DSB og dit lokale trafik selskab.

Når du får overskud bør du også kigge på om du har abonnementer og lign, som du kan få rabat på, nu du er pensionist :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat