Se enkelt indlæg
Gammel 16-08-2011, 11:13   #19
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Jeg har altid været hypermobil uden gener, ud over at jeg ved min anden graviditet som 30 årig fik slem bækkenløsning allerede fra uge 5, endte med krykker og fysioterapi og smerter. Efter fødsel kom jeg til genoptræning, men havde børn hjemme der krævede at jeg var der. De bevægelser der gjorde ondt, lod jeg bare være med at lave. Jeg kørte meget bil og mærkede ikke, at min krop havde begrænsninger. Dette lige indtil en dag for godt 3 år siden, hvor jeg skulle hjælpe med at flytte nogle ting at noget satte sig fast (iskiasnerven). Gik til kiropraktor nogle gange, hvilke løsnede op, men jeg blev ved med at noget gik i klemme og gjorde pokkers ondt. senere under udredning kom et mønster frem - jeg havde prøvet at cykle på arbejde samt gå til styrketræning - jeg synes at jo mere jeg gjorde (også selv om det kun var 10 min på cykel) at jeg var i meget dårlig form, og jeg blev meget træt og øm i ben og ryg og en drænende træthed, og som om jeg gik eller cyklede i kviksand - og til sidst ondt i iskiasnerven, så jeg begyndte at tage bussen, og hamre mig selv oveni hovedet for, at jeg var i meget dårlig form - begyndte da at få taget blodprøver for at se, hvilke vitaminer jeg manglede også - for det kunne da ikke passe, at jeg var sådan et sølle pjok, der intet kunne og ingen energi havde, selv om jeg gerne ville det hele)

Vi troede til sidst, at det var en discus. Blev udredt og alt så fint ud. Jeg havde inflammation i min ryg, og fik medicin og ordre på at være sengeliggende. Da jeg havde hvilet og kunne stå og gå lidt igen, fik jeg Makencieøvelser, som skulle styrke ryggen. Det var bare det, at det lige havde den modsatte effekt på mig. Det sted hvor min ryg var og er kronisk overbelastet i forvejen, blev ekstra provokeret og noget blev ødelagt. Derfor er det vigtigt, at man kommer til en fysioterapeut med kendskab til hypermobilitet og HMS, og ikke blot en alm. fysioterapeut. Der er nemlig MEGET stor forskel på, hvorledes man skal træne. Vi hypermobile skal næsten kun træne ved at "holde sammen" på os selv og lave stabilitetsøvelser...

Min egen læge fangede heldigvis hvad det drejede sig om, og jeg kom på Gråsten Gigthospital. Fandt ud af, at andre desværre havde det ligesådan, men nu var der et svar på hvorfor og hvad, og ikke mindst, hvad jeg selv kunne gøre, for at undgå at det blev meget værre, således at jeg ved at tage de nødvendige hensyn kunne få en dagligdag til at fungere.

Ud over gråsten, har jeg været så heldig at blive undersøgt at to herrer, der nok er nogle af dem, der ved mest om hypermobilitet og HMS. Den første er Glenn Gorm Rasmussen (pga. jeg hører under Aalborg sygehus) og den anden er Lars Remvig på Riget, som jeg blev undersøgt af pga. mit forsikringsselskab ønskede yderligere en ekspertudtalelse, forinden de ville anerkende, at jeg havde mindre end 2/3 arbejdsevne = i deres regi, ingen arbejdsevne.

Grundet mine store skånebehov (har svært ved at være vægtbærende på ryggen længere tid ad gangen), fik jeg efter indstilling fra kommunen tilkendt førtidspension den 1/4 2010 uden arbejdsprøvning.

Jeg bruger dagligt rygkorset, har armskinner og bandager til knæ og ankler de dage det er nødvendigt. Vi har en kørestol, som vi bruger på ture, hvor jeg bruger den dels til at støtte mig til som rollator eller hvor min mand kan køre mig på længere strækninger. Ved slemme inflammationer hjælper akupunktur en del. Ved fastlåsninger hjælper kiropraktor - men helst ikke for meget, da vi hypermobile i længden ikke har så godt af dette - men sidder noget helt fast, er der ikke andet at gøre. Varmepude og ikke mindst TNS apparat, som man kan låne gratis ved henvisning fra egen læge - dette kan også tjekkes hvordan og hvorledes ved en søgning her på sitet.

Sidst redigeret af Tutti; 16-08-2011 kl. 11:18. Årsag: tilføjelse
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat