Se enkelt indlæg
Gammel 08-07-2011, 14:27   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Frk Nu har jeg brugt et par timer på at lede efter om det er 10 kalender dage eller 10 arbejdsdage og har absolut intet kunne fundet, i samtlige lovtekster og vejledninger står er "bare" 10 dage.
Jeg har sågar været inde på ombudmandens side, også uden yderlig opklaring.

Som det står, ville jeg læse det som 10 dage uanset helligdage ferie og hvad har vi ellers af lukke-dage. MEN samtidig er kommunerne godt klemte, så at de siger 10 hverdage, forstår jeg altså udemærket.

Af samme årsag giver jeg altid 10 hverdage, og skriver dato-fristen på min ansøgning, for så er der ingen der kan være i tvivl om hvad jeg forventer, OG det giver kommunen mulighed for at reagere hvis de er af en anden mening.

At jeg så alligevel aldrig nogen sinde har fået udleveret sagsakterne inden for fristen, eller er blevet gjort bekendt med at de ikke har kunnet nå det, for den sags skyld, er en anden historie.
Faktisk har jeg før ventet måneder på sagsakter, eller dvs jeg venter faktisk stadig på nogle, som jeg bad om for snart et år siden, og kommunen holder på at de ikke eksistere (efter flere rykkere på i det hele taget at modtage aktindsigt... det tog næsten 4 måneder) det er ellers bla (jeg mangler 3 forskellige) en afgørelse der er truffet af kommunen og dem må de IKKE kassere før min sag er afsluttet, afgørelser kan ikke gå ind under forældelsesreglen som kommunerne normalt kører med på 5 år.

Noget lidt andet er så at retten til aktindsigt IKKE er 10 dage, retten er at man inden 10 dage skal have svar hvis myndigheden ikke kan nå at efterkomme begæringen inden for de 10 dage.

Men lige meget om det er 10 hverdage eller 10 kalenderdage, så tæller det fra den dag myndigheden har modtaget begæringen, og det har de den dag du afleverede den uanset om du så afleverede den på deres kontor som ligger på månen, det er IKKE din hovedpine at sørge for at tingene bliver bragt rundt, dertil tager det dem forhåbentlig ikke 10 dage at få overleveret tingene fra en afdeling til en anden, så de har haft massere af mulighed for at skrive til dig at de altså ikke kan nå det inden for de 10 dages frist, samt hvorfor.

Med andre ord: du kan roligt holde fast i at du burde have fået besked om at din begærring ikke kunne nås inden for 10 dages fristen.

Jeg har lige talt lidt på dagene *ss* hvis vi kun tæller arbejdsdage, klagede du "kun" 2 dage før 10 dages fristen, dvs du klagede den dag kommunen senest skulle have proppet dine sagsakter i postkassen, hvis du endnu ikke har modtaget den, eller modtaget et brev om at de ikke kunne nå det samt hvorfor, ja så er din klage faktisk berettiget.

Der kunne du evt vælge at skrive en ny klage alle... grundet misforståelser og forvirring omkring lovteksten i Offentlighedsloven §16 stk. med en svarfrist på 10 dage ved ansøgning om aktindsigt, vil jeg her med godtroende trække min klage a 5/7-11, i det xxx (jobcenterchefens navn) anførte at de 10 dage var hverdage og ikke kalenderdage.

Men i det jeg endnu ikke har modtaget mine sagsakter, ej heller har modtaget et brev med begrundelse for hvorfor xxxkommune ikke har kunnet nå det inden for den 10 dages frist, ønsker jeg at fremføre en ny klage over manglende aktindsigt, da tidsfristen på 10 dage er overskredet med mindst 2 hverdage og 7 kalenderdage.

Dette er en klage over manglende aktindsigt, inden for den 10 dages frist, og jeg forventer at den bliver taget mere alvorlig end den forrige. (dette kan du vælge at skrive aller øverst, hvis du hellere vil det)

NU er din klage sten sikkert berettiget uanset den gamle klage er eller ikke er, og det sys jeg da bare du skal lade dem vide, for selvfølgelig skal de overholde loven uanset hvad de sys om det, og går det ud over din SB´ers måde at køre din sag på, så må du jo klage over manglende professionalisme hos denne.

Spørgsmålet er så nærmere om det er besværet værd, man skal vælge sine kampe med omhug, og diskutere om det er 10 kalenderdage eller 10 hverdage, er altså en bagatel, som det ikke kan betale sig at hænge sig i.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat