Emner: Ang. Bisidder
Se enkelt indlæg
Gammel 10-06-2006, 16:59   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Ang. Bisidder

Nej det skal man ikke når man selv deltager i mødet.
Jeg optager feks også mine telefon samtaler med offentlige instanser, i starten fordi jeg kan have svært ved at huske, længere samtaler, senere hen fandt jeg ud af at det kunne være meget nyttigt..

Her er hvad der står om at optage samtaler..

Må man aflytte og optage andres samtaler?
Det er ulovligt at aflytte og optage andres samtaler, hvis der bruges et apparat og ikke er givet samtykke (straffeloven § 263, stk.1, nr.3). Lytning ved dørene, der sker uden udstyr, er lovlig.

Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav.

Det er også lovligt at optage drøftelser på et møde, som den pågældende selv deltager i. En mødedeltager kan lovligt optage for en journalist, der ikke selv deltager. Optagelser er lovlige, selv om de foregår skjult.

Det er som hovedregel i strid med de presseetiske retningslinjer at offentliggøre skjulte optagelser. Det er derimod kun i strid med straffeloven, hvis privatlivet krænkes.
Læs mere under emnet skjult identitet og skjulte optagelser.

Det er forbudt at optage lyd og billeder under retsmøder, medmindre retten undtagelsesvis giver tilladelse (retsplejeloven § 32).
  Besvar med citat