Se enkelt indlæg
Gammel 08-04-2011, 08:16   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
tja min menig er giv spanksrøret tilabge i skolerne og lade lærene overtage magten igen.
Det er jeg så absolut ikke enig i, at slå børn er bare overhovedet ikke ok, og den der med jeg tog ikke skade af det... jo du gjorde... holdningen om at jeg ikke tog skade fortæller alt om det.

En anden grund til at jeg absolut ikke er enig er de alt for mange udirignorstiserede bla (ikke kun) ADHD´ere der sidder der ude i klasserne, de bliver straffet for noget de ikke forstår, og det gør de selv uden de muligheder de havde før hen, de bliver straffet både af lærene og deres kamerater, og tit og ofte også af de voksende der har med dem at gøre uden for skoletiden.
De bliver straffet langt mere end man skulle tro, fx min søn, alle ved han ikke er som andre, alligevel er han dagligt udsat for mobning/drillerrier (fordi han er anderledes... noget han så absolut selv er skyld i, han forstår bare ikke hvad det er han gør galt, hvad det er der udløser det) og er der det mindste er det altid ham der hives fat i først, om så han er skyldig eller ej, pegefingeren ryger direkte på ham, fordi manb bare forventer det er ham (hvilket man gø'r fordi det er ham 8 ud af 10 gange) og derfor får han tit skylden for noget hvor han er uskyldig.

Jeg var selv udsat for nøjagtig den samme, det værste (både for ham og mig) er Emil ulykkerne, altså de der hvor man... nu vil jeg gerne gøre det godt gøre en glad og hjælpe, og så får man bare ballade (tag Emil der hejser Ida op i flagstangen, det er et hamrende godt eksempel... det kunne jeg have fundet på) Det er det værste fordi man mister lysten til at gøre noget godt for andre, og fordi man mister troen på at man er ok, man mister sit værd som menneske, til stor skade for hvordan man så fungere i voksenlivet.

Nej man havde ikke ADHD den gang, til gengæld havde man nogle børn som absolut ikke havde det særlig godt og som oven i ikke fik lov til at give udtryg for det, og som samtidig fik tæsk alt alt for tit både i skolen og der hjemme, prygl som de ikke forstod hvorfor de fik, og prygl de ikke havde en jordisk chance for at undgå, fordi de ikke evnede at lade være med at gøre det der udløste pryglen.

På det punkt er jeg glad for at jeg ikke voksede op i den gamle skole, jeg ville have været en af dem som ville havde fået tæsk flere gange dagligt, hvor det ikke ville have hjulpet en døjt, de røvfulde jeg fik hjemme hjalp ikke en døjt, hvilket faktisk var grunden til at min far stoppede med at uddele dem... det kunne ikke tæskes ind i hovedet på mig.

Så hurra for at revlsretten er ophævget, til fordel for viden om at ungernes hjerner bare ikke er udviklede til at tænke længere.

Problemet er ikke at revlsretten er ophævet, problemet er at samfundet ikke er fulgt med videnskaben, både den private side af samfundet, den som logikeren beskriver hvor folk tænker "dårlig undskyldning tag dig dog sammen" men også den mere profetionelle side... Nok ved vi ADHD er en diagnose, en fejl i hjernen der faktisk svarer til en hjerneskade (mange blodpropsramte får samme symptomer, lige som dem med kraftige slag mod hovedet.... endnu en god grund til revsretten er en dårlig ide, kom vi har en unge som har en fejl i hjernen nu gør vi da lige skaden endnu større ved at tæske ungen) MEN der er stdig SÅ mange fordomme forbundet med ADHD (og ligende diagnoser) at det halve kunne gøre det, folk tror stadig at det er mennesker som hænger i gardinerne, mennesker som er voldlige (hvilket de fleste faktisk ikke er og dem der er, oftest er fordi de selv har fået tæsk) uintiligente (hvor det modsatte faktisk er tilfældet... hvilket faktisk også tit er grunden tiol problemer fordi andre bliver bange for intiligensen, og det hjælper så ikke når den intiligente så ikke forstår de sociale spilleregler) og meget meget mere som bare overhovedet ikke har hold i virkeligheden.
Så når man står med en unge hvor man ved at der er tale om ADHD symmptomer, og man siger det højt, får man af vide at det ikke kan passe, bla fordi ungen er aaalt for klog, eller fordi ungen ikke hænger i gardinerne eller.... en anden fordom, pædagogerne psykologerne osv ved simpelthen ikke nok om det.

Og det jo så endnu en god grund til at sige hurra for at revlsretten er ophævet... Undskyld men jeg kan simpelthen ikke se nogle gode grunde til at den skulle være blevet, måske normale ville have godt af at få et par på låget fra tid il anden, men det nytter jo så ikke når man forventer mere af ungen end ungen er i stand til, og det barn som der kræves for meget af vil selv sagt få langt flere tæsk end godt er... og vi er som forældre lærer osv ikke udd´et til at kende forskeld på om barnet er i stand til at tænke så langt eller ej, og vi var da slet ikke tilbage i 50´erne hvor det var helt ok at skolen tæskede løs på de stakkels unger.

MEN når det så er sagt, så savner jeg faktisk muligheden for eftersidning, men desværre er det bare ikke muligt, for rigtig mange steder i landet vil ungerne ikke kunne komme hjem fra skole, i så fald. Bare for at tage os selv, ungerne har en time i bus hver vej, når de så har fri, og har fået fx 1 times eftersidning... jeg kan ikke hente dem for jeg har ikke kørekort, der kører ingen busser hjem (overhovedet, de kører med skolens egen bus af samme årsag) og måske far slet ikke kommer hjem fra arbejde fordi han skal direkte videre til et møde (hvilke han har mange af) hvad så medf ungen?? de kan jo ikke sove på skolen, og gå hjem kan de ligesom heller ikke.
Folkeskolerne har samme problem, de små landsbysskoler hvor det var muligt fordi der ikke var længere end ungerne kunne gå hjem, er nedlagt, så nu er der store mega skoler i store byer, hvor ungerne faktisk skal være 10 før de er i stand til at klare sig selv i trafikken, fordi deres hjerner simpelthen ikke er udviklede til at danne sig et overblik over trafikken før da, det er jo ikke længere bare 5 10 km på en landevej med hestevogne, og/eller langt i mellem bilerne og muligheden for at vade ind på en mark, der skal gås, men 20 30 km på stærkt trafikerede gader/veje med store tunge lastbiler.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat