Se enkelt indlæg
Gammel 24-03-2011, 18:40   #2
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nucca Se meddelelser
Hej med jer derude
Jeg skriver her, fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal skrive spørgsmålet...

Jeg har i mange år døjet med en dårlig ryg, som jeg nu søger fleksjob for. Dertil har jeg astma, allergi, irriteret tyktarm og et par andre konstaterede diagnoser. Jeg er begyndt at opleve en del nyere symptomer - det vil sige over de sidste par år, men især over det sidste halve år, og jeg har rendt en del ved lægen, hvor jeg hver gang bliver mødt med; det er jo klart, når du har de diagnoser du har, og når du tager det medicin, som du gør. Eller som i dag "Det er bare noget, der følger med, når man har en kronisk smertesygdom (altså min ryglidelse/lidelser)".

Jeg blev ved med at insistere, at jeg er sikker på, der er noget galt. Så nu får jeg taget blodprøver for at undersøge om jeg har gigt. Jeg har selv mistanke om Fibromyalgi og nævnte det også for lægen, fordi jeg følte, at hun ignorerede mine symptomer. Dertil svarede hun blot, at der er nogle læger, der tror på diagnosen og nogle der ikke gør, og at det er en diagnose, der blev brugt meget tidligere, men som man ikke rigtig bruger mere. Og så kunne jeg jo godt se, hvor den blev parkeret...

Er der nogle med erfaring derude? - Ville I kræve jer undersøgt for fibromyalgi, hvis I havde følgende symptomer?

Symptomer:

Koncentrationsbesvær – f.eks. hvis der bliver talt i baggrunden, når jeg er på arbejde, så mister jeg fuldstændig koncentrationen i forhold til det jeg sidder med. Desuden har jeg svært ved at holde kontinuerlig fokus under længere samtaler og mister let tråden, når jeg er ved at sige noget.

Nedsat hukommelse – Jeg har de sidste mange måneder husket meget dårligere end jeg plejer, selv ganske basale ting kan jeg glemme. – f.eks. at give hundene vand, selvom jeg lige har konstateret, at det skal gøres.

Nedsat stresstærskel – I omkring et års tid har jeg haft meget svært ved at håndtere stress – jeg går meget nemt helt i stå og bliver meget opkørt/stresset, når der er mere end en opgave, der venter på at blive lavet, og som gerne skal laves med det samme – dette kan også bare handle om, hvis jeg skal tage stilling til mere end en ting ad gangen.

Træthed/udmattelse – Jeg er konstant træt og bliver tit (næsten dagligt) nærmest oversvømmet af udmattelse, dette kan ske på forskellige tidspunkter af dagen, og er ikke nødvendigvis i sammenhæng med hverken fysisk eller psykisk hårdt arbejde. – forekommer også på fridage.

Hovedpine – Jeg har opdaget sammenhæng med, at min hovedpine enten opstår når jeg er træt eller ved spændinger i nakken. Denne hovedpine er til stede flere gange i løbet af ugen og kan vare flere dage uden ophold.

Svimmelhed - i sammenhæng med træthed og hovedpine.

Kæbesmerter – især i højre side.

Led- og muskelsmerter – Dette er til stede i hele kroppen, især i ryggen, men også håndled, albuer, skuldre og ben. Er til stede næsten hele tiden, men mærkes især om morgenen eller når jeg skal igang efter at have siddet stille. Jeg har store problemer med smerter øverst i mine arme. Mine smerter i hele kroppen kan gøre, at jeg vågner, når jeg drejer mig i sengen om natten pga. smerter, og de er især store, når jeg skal i gang – om morgenen eller efter at have siddet stille.

Lydoverfølsomhed – Jeg har længe været sensitiv overfor høje lyde, men over de sidste måneder skal der ikke meget til, før jeg bliver fysisk dårligt tilpas, hvis der er høje lyde eller lyde der generer mig (kan være noget så simpelt at nogen stryger mig blidt henover en t-shirt).

Føleforstyrrelser – Hvis jeg f.eks. bliver nusset kan ganske blid nus komme til at føles helt brændende og generende på huden. Herudover kan jeg nogle gange miste kontrollen over f.eks. mine hænder (hvis jeg står med noget i hånden, som ikke behøver være tungt, kan jeg godt pludselig miste kontrollen og tabe tingen uden forvarsel). Herudover har jeg (formentlig i sammenhæng med mine rygproblemer) nogle gange snurren og ubehagelig fornemmelse i baller og ben.

Mavegener – Diarré (irriteret tyktarm) og mavekramper op til afføring. Samt ofte kvalme (et par dage om ugen).

Rygsmerter - disse sidder fra øverst i balden og op til og med nakke/skuldre. Smerterne er konstant til stede, dæmpes af Dolol Retard, men kunne godt ønske mig bedre smertedækket, især i de slemme perioder med flere smerter. I grad fra 0-10, hvor 0 er ingen smerter, varierer det mellem 6-10, også når jeg tager Dolol Retard.
Hej dig....

Jeg har fået diagnosen Fibromyalgi for nylig, og desværre har min læge heller ikke meget tilovers for den diagnose, selvom det er en reumatolog på Gråsten gigthospital der har givet mig den....
Det er vildt frustrende....da det jo er enormt vigtigt at man bliver bakket op.

Men bed din læge om at blive henvist til en reumatolog, som kan undersøge om du har Fibromyalgi. Dine symptomer kunne godt tyde på det.
Jeg har selv mange af de symptomer du nævner....reumatologen undersøger også de såkaldte tender points....18 punkter på både over og underkrop, som skal gøre virkelig ondt hvis der trykkes på disse.

Håber du får en afklaring, selvom det er en kronisk sygdom, er det enormt vigtigt at vide om det er fibro eller ej.....så ved man i det mindste hvorfor det gør ondt.

Held og lykke fra
Bertha65.....
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat