Se enkelt indlæg
Gammel 05-03-2011, 21:22   #38
FacingTrouble
Elsker at være her på K10
 
FacingTroubles avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 68
Styrke: 14
FacingTrouble er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Kære Mama.

Nu har du fået nogle rigtig gode råd og det mest vigtige, som du lagde ud med:
din selvindsigt, for uden den, er det jo svært, at vælge og komme videre i systemet.

Vi med psykiske lidelser er jo også meget forskellige.
Jeg reagerede også på krav, pres og forventninger og det jeg måske kan bidrage med, er hvad jeg gjorde helt forkert, fordi jeg slet ikke kendte noget som helst til systemet og sagsbehandlingen.

Hele livet har jeg holdt facaderne og skanserne.
En slags mekanisme for at begå og overleve, men ikke hensigtsmæssigt.
Hvis jeg havde kendt mig selv og havde haft viden om, hvorfor jeg var og er som jeg er, havde jeg måske bedt om hjælp for årevis tilbage og ikke endt som FP'er.

Da jeg endelig kravlede over dørentærsklen til lægen, blev jeg sygemeldt og havde et meget langt og hårdt forløb, før jeg blev pensionist.
Sagsbehandlingen var langt fra okay eller menneskelig.
MIN fejl var at jeg stadig udadtil så ressourcestærk ud og virkede velfungerende.

Selv en psykologisk test i timevis 'bestod' jeg, fordi jeg kontrollerede ALT.
Havde endda undersøgt Rorchastesten.
Resultatet blev alt alt for godt. Jeg var nærmest en superkvinde enligt psykologen.
Blev smidt ud i en revalidering, som jeg slet ikke magtede og det blev fatalt for mig, så lidt af et mirakel at jeg sidder her og skriver.

Mit råd er, at selvom det er og kan være uendeligt svært, så er man desværre piskenødt til at lukke op for 'godteposen' og smide kortene på bordet.
I forvejen har mange sagsbehandlere svært ved at forstå og sætte sig ind i psykiske lidelser og derfor duer en gammel overlevelsestrategi med skanser og facader ikke, hvis man vil have forståelse og hjælp.

Det var vidlt svært for mig.
For jeg havde ingen tillid til dem og følte mig mistænkeliggjort og presset langt udover mine grænser.
Nu har jeg jeg lært det (på den hårde måde) og på et tidspunkt gik jeg næsten over i den anden grøft og fortalte rigtigt meget på nettet om mig selv.
Egentlig en stor lettelse, for jeg mødte forståelse og fandt venner for livet inr.

Jeg valgte også på et tidspunkt at stå frem med mit rigtige navn.
Mest fordi det er en lettelse, at jeg ikke gemmer mig mere, men også fordi jeg tror, at det er vigtigt, at nogen med psykiske lidelser tør at gøre det.
- Og nej. Jeg er ikke modig, men jeg har hjulpet flere og det håber jeg også, at jeg stadig kommer til, når overskuddet er der.

Så hold ud. Hvis jeg kunne få den pension, så kan andre også og dermed også flex, men det er vigtigt, at man kan overskride grænser og være ærlig.

Mella
flot skrevet - og du har jo helt ret. Det er jo en stor fejl udadtil at se så ressourcestærk ud og virkede velfungerende, når man slet ikke er det...
det er bestemt også min fejl.
Nu har jeg skjult min tilstand i 20 år, og haft det så utroligt dårligt. Jeg har været for stædig og har ikke ville indrømme over for mig selv, at jeg ikke fungerer.
Flot at du har fået den indsigt - fordi det ER svært at indrømme overfor sig selv, at man ikke kan præstere "som alle andre".
FacingTrouble er ikke logget ind   Besvar med citat