Se enkelt indlæg
Gammel 04-02-2011, 13:19   #5
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Sibt.

Ikke et eneste ondt ord fra min side om SOSU-assistenterne, men......

der hvor min bekymring går på, er om der findes nogle skriftlige retningslinier?
Fordi virkeligheden her på K10 har lært mig at kommunerne ikke holder sig tilbage for at bruge alle midler, for at spare.

En del patienter oplever for tiden at deres bevilgede transport til behandling vil kommunerne gerne spare på, og bruge så rettigheden til at hver 12 måned at vurderer visiteringen iht lovgivningen..................og så derefter kræve en hjemmetræning.

Også for mennesker der er hårdt ramt af div rygsydomme. Hvor der kan snydes på vægten vil der blive snydt. Det vil sige "normale" mennesker der ikke er patienter, som du beskriver.

Derfor hvor mon man kan læse om retningslinierne?

Endnu engang tak, Sibt jeg vender tilbage til dig. Hvor i landet kommer du fra? Øst, Fyn eller Vest?

Mange hilsner
Peter
Mange kommuner har offentliggjort deres standard for service i deres kommune deriblandt også standarten for vedligeholdelsestræning. Jeg har ikke lige nu link, men b.la Albertslund kommune har offentliggjort deres standard for vedligeholdelsestræning

Vedligeholdelsestræning er ikke træning eller genoptræning i gængs forstand, men et forsøg på at bevare/vedligeholde allerede tilegnede færdigheder, og for lamme, at sørge for at fx. sener bliver trukket og strakt ud, så folk ikke ender med hænder i fosterstilling eller ben der bøjer (også i fosterstilling) eller led der stivner fordi arme og ben ikke bliver brugt. Der er naturligvis mange andre eksempler på vedligeholdelsestræning, ikke to personer har brug for nøjagtig det samme.

Kommunerne kan da ikke kræve hjemmetræning for at spare på transport, dels skal en læge jo afgøre om der skal henvises og en læge skal også skønne at personen absolut ikke har muligheder for selvtransport, at træne en dårlig ryg er genoptræning eller bare træning og har intet med vedligehold som sådan at gøre, selv om træning af en dårlig ryg skal vedligeholdes, så muskler ikke bliver slappe igen. Men her er der tale om folk som godt kan selv, med lidt hjælp og når det er lært rigtigt kan folk som regel selv vedligeholde deres træning med de øvelser de har lært. Vedligeholdelsestræning derimod, af f.x en lam, hvor man vil undgå at hænderne kryber op, kræver en person der med den rette teknik kan bøje og strække fingre og hænder eller "blødgøre" stive led med mellemrum og resten af personens liv vil man undgå f.x fosterstillingen, personen er jo lam og kommer aldrig til, med nok så meget "træning" at kunne rette noget ud selv - man vedligeholder kun, allerede bestående "færdigheder". I min søsters tilfælde er det vigtigt med hænderne selv om de aldrig bliver brugbare igen, kryber hænderne op og stivner hun i albue og skulderled, så vil det blive meget meget vanskeligt bare at give hende tøj på.

Men jeg vil prøve om jeg kan finde noget relevant på nettet, men med min erfaring i min familie havde jeg bare lyst til at kommentere - at det absolut ikke er billigere for en kommune, en SoSu`er skal skam have specialundervisning i teknikken foruden at fys. OG kommunen med mellemrum skal følge op, også lægen skal følge op. Faktisk blev der oplært 2 Sosu`er til min søster, de overlapper hinanden ved sygdom og ferie m.m da alt er spildt ellers, springer hun en uge eller to over. Der er også sket at en optrænet person siger jobbet op, og en ny skal oplæres - oplæring er ikke ligefrem gratis.

Er det i grunden ikke ligegyldigt om der vedligeholdstrænes ude eller hjemme, det vigtigste må være kvaliteten af træningen, en fys. har vel lært det på en skole/klinik af en anden fys og giver jo bare sin viden videre og står inde for at det er fuldt forsvarlig at den person hun har oplært i en speciel teknik, udfører behandlingen - hvis så kommunen kan spare lidt på transport ved samme lejlighed, så forarger det ikke mig - personligt ville jeg hellere gøre det hjemme, fremfor at bøvle med transportmuligheder i alt slags vejr.

Det må være kvaliteten af vedligeholdelsestræningen der er afgørende.

Sidst redigeret af sibt; 04-02-2011 kl. 13:54.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat