Se enkelt indlæg
Gammel 05-11-2010, 12:27   #27
CSK
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
CSK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Hej CSK.

Kan sagtens genkende mønsteret. Er skadet i ryggen - med nervepåvirking flere steder. Senfølger efter whiplash. Følgende har virket for mig.

Det lyder som om, du har en overreaktion i den sympatiske del af det autonome nervesysem, der hjælper kæmp- og flygt-reaktionen). Normalt træder dette nervesystem kun i karakter, når der er fare på færde, og man skal yde noget ekstraordinært, men i vore dage opleves det til stadighed, at den ene stresssituation afløser den anden, og til sidst er der bare en bjørn på nakken af en hele tiden. Dette mønster nedbryder kroppen, giver unødige spændinger, åndedrætsbesvær, når muskelspændinger låser brystkassen - samt uro - svarende til de gener, du omtaler. Dit sidste indlæg fra i dag tyder meget på det.

Gennem åndedrættet - på den rigtige måde - kan du - som du også selv har mærket - gøre en forskel. Du får adgang til den papasympatiske del af det autonome nervesystem, der slipper unødige spændinger, virker beroligende, sænker blodtrykket og virker smertelindrende - samt genopbygger kroppen. Du kan sende ilt helt ud i tæer og fingre.

Der skal være balance mellem de to nervesystemer, så jo mere tid, du kan bruge til at trække vejret bevidst - helt ned i maven og om i ryggen - jo bedre bliver din ubevidste vejrtrækning. Til sidst er du i stand til at trække vejret rigtigt det meste af dagen - uden at tænke over det, og nervesystemet vil sædvanlighed afbalancere sig selv.

Den store åndedrætsmuskel diaphragma er en muskel - ligesom andre muskler på kroppen. Den skal trænes for at fungere optimalt - og så længe, man kan trække vejret, kan man træne den. Det er da betrykkende, hvis man ikke kan andet.

Inden man starter med at træne med bevægelse, skal åndedrættet fungere optimalt, da hele åndedrættesfunktionen er en meget vigtig del af stabiliteten i rygøjle og øvrige led.

Og så er kæden sluttet. Man skader sig selv, hvis man træner sine muskler uden stabilitet i rygsøjle og øvrige led. Dårlig vejrtrækning er lig med dårlig stabilitet - og omvendt.

Jeg har fået en meget bedre tilværelse ved at lære disse teknikker, og bruger dem hver dag, hvor end jeg befinder mig.

Håber, det også kan hjælpe dig.

Jørgine på en dejlig efterårssolskinsdag.

Min læge har flere gange fortalt mig om de åndedrætsøvelser. Men jeg er simpelthen så dårlig til at lave dem. Og så snart jeg begynder med alt mulig andet - så "holder" jeg nærmest vejret igen.

Hvor langtid gik der før du fik det ind under huden og begyndte at trækket vejret normalt uden at tænke over det?
CSK er ikke logget ind   Besvar med citat