Aktindsigt, sagsbehandling mv.
(Dette indlæg er skrevet af Kathrin, og zuza har kopieret det hertil.)
Citat:
(Indlæg kopieret hertil af zuza, da der var spørgsmål, som bør besvares i denne tråd.) |
Jeg ville også ønske at nogen her kan give svar på hvor meget en fuld agtindsigt omfatter ( lig den som vi kan kopiere her fra siden), da jeg også har følelse af temmelig mange mangler i min agt indsigt.
Bl.a. var der et stykke papir, hvor halvdelen var revet af (kunne lige se at det omhandlede timer i §83), møder der ikke er refereret skønt der var deltagerer fra både hjemmeplejen, omsorgsafdelingen og hjælpemiddelafdelingen og "daglige" notater fra hjemmeplejen mangler også. Desuden kom alt i små bunter fra den enkelte og ikke samlet gennem e´n ansvarlig, hverken overordnet eller overordnet fra hver enkelt sektion. Kan nogen her give et bud på kommunens rettigelige forretningsgang når vi anmoder om agtindsigt? Mvh majs som stadig kæmper med §100, men håber sig snart tilbage og mere nærværende her :-) |
Det er nemmere at sige hvad man IKKE må se i sin sag når man får aktindsigt :)
Det eneste man ikke har krav på at se er interne papir , jeg har aldrig oplevet at jeg ikke måtte får lægekonsulentens papir med , men ved at mange andre har oplevet det og jeg er lige nu ved at finde ud af hvem vi kan høre omkring dette, jeg vil ikke mene at lægekonsulentens papir er interne og det er jo vildt hvis ikke man kan få lov at se dem da det jo er det papir der i den grad er en medvirkende faktor til behandlingen af ens sag.... men kort står der hvis man læser hos DH Citat:
majs det som du beskriver ville jeg skrive til sagsbehandlerne om har du et par datoer hvor du ved der er afholdt møder og du kan se at der ikke ligger noget , så kan du skrive til sagsbehandlerne at der mangler papir i din sag da du ved der er afholdt møde der og der og der ikke står noget om det, du kan henvise til telefon samtaler der ikke står noget om osv .... Det har jeg gjort i en sag , hvor jeg vidste at der mangelde nogle papir og der kom hele aktindsigten som den skulle også med lægekonsulent papir bagefter, det virker som om de køre lidt efter devisen går den så går den..... Jeg kan anbefale at man læser dette her http://www.handicap.dk/publikationer...ikkerhed-liste også de har fat i noget der .... læs også http://www.handicap.dk/projekter/retssikkerhed MVH Hejdien |
Sjovt... Min sagsbehandler gav mig uopfordret en kopi af lægekonsulentens udtalelse ved sidste møde... Faktisk har jeg uopfordret fået så mange papirer i kopi udleveret, at jeg har fået at vide, at aktindsig ikke er nødvendigt i min sag, da jeg allerede mere eller mindre har det hele liggende...
|
Risa ja der findes heldigvis også sagsbehandlere der er sådan , alt er ikke helt sort endnu :)
Jeg havde heller ikke nogen problemer med min sag overhovdet , fik min aktindsigt et par dage for sent, men fik mail fra sagsbehandleren da der var gået ti dage om at hun havde været syg og den var lige på trapperne .... og 12 dag var den her og ALT var med, fandt kun en oplysning i hvor der ikke var skrevet helt som sandhenden var , men det var fra en jobkonsulent og jeg havde ikke ventet mindre fra hende af ;) så det var jeg forberedt på og jeg regner nu heller ikke med at det bliver et problem lige at få tilføjet at det vist ikke er sandhenden der står der :) |
kathrin skrev:
Citat:
Flere på siden har haft glæde af dem. :kram: |
jeg har lige kigget på det med aktindsigt og her er hvad jeg fandt frem til hvis man vil have FULD aktindsigt i en sag , det vil sige ALT hvad kommunen har liggende på en ...
Der står på Køge kommunes hjemmeside Citat:
så mon ikke det gælder i alle kommuner ? ellers kan man ringe til borger service og høre hvad deres afdeling hedder og hvem man skal henvende sig til når man søger aktindsigt i ALT hvad kommunen har liggende om en |
Så er jeg her lige igen, og jeg har nu fundet noget fra ombudsmanden som fastslår at man også skal se lægekonsulentens papir, det er godt nok ikke en sag om fleks førtidspension eller sygedagpenge, men reglerne for aktindsigt er jo den samme inden for alle områder så jeg sætter det lige på her ....
Citat:
Det vil sige at man har krav på at se sine lægekonsulent papir også , hvis kommune ikke har eller vil give indsigt i lægekonsulent papir så kan man skrive til kommunen at man forlanger at se sine papir ud fra grundlæggende princip i dansk forvaltningsret hvorefter en part i en sag har ret til at se alle sagens oplysninger og dokumenter. samt partsaktindsigt i forvaltningsloven, reglerne om egenacces i offentlighedsloven og i persondatalovens regler om indsigt i personoplysninger. Hvis kommunen stadig på råber sig at de ikke vil udlevere lægekonsulent papir så kan man oplyse dem om at ombudsmanden har udtalt at Undtagelse fra dette grundlæggende princip kræver særdeles tungtvejende grunde og at man gerne vil vide disse grunde... |
Det med IT afdelingen er rigtig godt, for for alt ligger jo i kommunens computersystem og vil således komme ud uden om sagsbehandlernes indblanden.
Jo, jeg har datoer for mødet og også andet der henviser til det, så jeg holder på og meddeler det også i min klage. Tak Heidien Mvh majs |
Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:57. |
Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension