K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Atalen om reformen (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23463)

supersus 01-07-2012 14:44

Atalen om reformen
 
Så blev den endelige aftale om reformen offentliggjort.

http://www.bm.dk/~/media/BEM/Files/D...ftale_fop.ashx

Webmaster 01-07-2012 15:05

Jeg har lige lagt link ind på forsiden af K10 til aftalen....så man også kan finde den der...

Tak for linket Supersus

Ninja 01-07-2012 15:09

Ja, og man bider jo mærke i denne her: Hvem kan søge førtidspension...

Det kan fx omfatte borgere med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af
udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person med
alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt
accelererende, som det også gør sig gældende for unge under 40 år''

Det er jo jeg meget meget lille fåtal der kan kommer ind her....

Fleksjobreglerne synes jeg er så forvirrende, at jeg umiddelbart tænker, at det er godt jeg ikke er flekser. Som jeg læser det, handler det om et en fleksbevilling skal genoptages hvert 5 år, og man skal være aktiv jobsøgende og skal hver 3 måned snakke med jobkonsulenten om den aktive jobsøgning/indsats + man kan blive sendt fra Herodes til Pilatus i jagten på et fleksjob.

Synes godt nok der er kommet nye boller på suppen. Lige nu er jeg bare glad for jeg ikke spiser suppe.....

Thomas1981 01-07-2012 16:53

"Det er en forudsætning for, at en person kan blive tilkendt et ressourceforløb, at kommunen dokumenterer, at de hidtidige indsatser og tilbud ikke har bragt perso-nen i uddannelse eller job, og at alle muligheder i beskæftigelseslovgivningen er udtømte."

Gad vide hvis man så kommer med sin nuværende ressourceprofil, hvor der står udenfor medicinsk rækkevidde, alle muligheder udtømte. Og (naivt) tror man med psykisk sygdom kan få tilkendt ftp, netop bliver tilkendt et (mange) ressourceforløb (parkeringsforløb) på kontanthjælpssats. Hvis det er den sats man kommer fra naturligvis.

Stakkels dem der bliver så syge de skal igennem de forløb, og ikke kommer fra sygedagpenge satsen.

hanspedersen 01-07-2012 17:45

Hele reformen er kun lavet for en ting.....

SPARE PENGE, INTET ANDET....

De er ligeglade med menneske liv....

Debutanten 01-07-2012 17:53

Man kan heldigvis kun være max. 5 år i resurce forløb.

Ninja 01-07-2012 17:55

Dog kan det forlænges.....så det skal du også skrive Debutanten!!

Inden udgangen af et ressourceforløb skal der ske en revurdering af personens
behov for indsats. Revurderingen kan, afhængigt af den udvikling, der er sket
med personens arbejdsevne, fx føre til, at personen overgår til et revalideringsforløb, visiteres til fleksjob eller til kontanthjælp med henblik på jobsøgning og
arbejde. Revurderingen kan endvidere føre til, at der iværksættes et nyt ressourceforløb på op til 5 år.....

GentleGiant 01-07-2012 18:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 231817)
Dog kan det forlænges.....så det skal du også skrive Debutanten!!

Inden udgangen af et ressourceforløb skal der ske en revurdering af personens
behov for indsats. Revurderingen kan, afhængigt af den udvikling, der er sket
med personens arbejdsevne, fx føre til, at personen overgår til et revalideringsforløb, visiteres til fleksjob eller til kontanthjælp med henblik på jobsøgning og
arbejde. Revurderingen kan endvidere føre til, at der iværksættes et nyt ressourceforløb på op til 5 år.....

Spørgsmålet er så om det vil blive brugt... det tror jeg kommer meget an på hvem som skal betale for de enkelte ting! Er det billigere for kommunen at give FTP frem for ressourceforløb, så gør de det. Hvis staten betaler det meste af ressourceforløbet, så bliver man sat i et nyt.
Det handler jo kun om penge og hvem man kan sende Sorteper videre til når det kommer til stykket.

Debutanten 01-07-2012 18:34

Ja ti år i resurceforløb bliver rigtigt dyrt hvis de mener noget alvorligt med det.

Ninja 01-07-2012 18:43

Citat:

Oprindeligt indsendt af GentleGiant (Send 231840)
Spørgsmålet er så om det vil blive brugt... det tror jeg kommer meget an på hvem som skal betale for de enkelte ting! Er det billigere for kommunen at give FTP frem for ressourceforløb, så gør de det. Hvis staten betaler det meste af ressourceforløbet, så bliver man sat i et nyt.
Det handler jo kun om penge og hvem man kan sende Sorteper videre til når det kommer til stykket.

Ja med mindre ressourceforløbene koster mere end 200.000 kr om året (og borgeren står og skal på folkepension), så bliver ressourceforløbet nok vinderen - det er jo netop ressourceforløbene der skal hode borgerne fra førtidspensionen:eek:
Så man må næsten gå udfra, at de er langt billigere end en permanent førtidspension i X antal år.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:34.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension