K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   S-SF- Fleks og A-kasse ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=12739)

tuxon 13-05-2010 00:22

S-SF- Fleks og A-kasse ?
 
S og SF vil bl.a. have, at personer i fleksjob og på ledighedsydelse skal tilmeldes en a-kasse !

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2066935.ece

Kan I gennemskue konsekvenserne af dét ? - jég kan ikke.

Multe 13-05-2010 00:31

Citat:

Oprindeligt indsendt af tuxon (Send 105007)
S og SF vil bl.a. have, at personer i fleksjob og på ledighedsydelse skal tilmeldes en a-kasse !

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2066935.ece

Kan I gennemskue konsekvenserne af dét ? - jég kan ikke.


Jooo, så ryger medlemmets penge jo i fagforeningens kasse, og ikke i den offentlige kasse :mad::o

Og uden tvivl en ekstra udgift for fleksjobberen... -da vores udgift til fleksydelse jo(vist) kun er ca. 400,- om måneden!

tuxon 13-05-2010 00:41

Multe.

Så enkelt er det vel ikke - for det første stiger kontingentet jo til det dobbelte -
for det andet skal vi vel genindmeldes i A-kassen, og dermed først på en eller anden måde optjene 52 uger før understøttelsesberettigelse.
Vi er jo mange der har gået i mange år på ledighedsydelse - skal det så frem over være sådan at man kun kan gå på ledighedsydelse i 4 år ?

zuza 13-05-2010 00:44

Multe skrev:

Citat:

Jooo, så ryger medlemmets penge jo i fagforeningens kasse, og ikke i den offentlige kasse
Nej, i statens kasse. Fagforeninger administrerer a-kassen for staten. Det er IKKE fagforeningens penge.

Tuxon skrev:

Citat:

for det første stiger kontingentet jo til det dobbelte
Næ, tværtimod taler man om at NEDSÆTTE kontingentet.

Det kan kun være en fordel, for så bliver fleksere ligestillet med andre ledige, og kommer måske ovenikøbet til at tælle med i ledighedstallene.

:kram:

tuxon 13-05-2010 00:56

Zuza - Du plejer da at være en af de skarpere knive i skuffen - var det et af de hurtige svar i svinget ? :kram:

zuza 13-05-2010 00:59

Øh.... ved ikke, hvad jeg skal svare dig nu. ;)

Men resten af dit indlæg ved jeg intet om endnu. Hørte bare, at man ønskede at a-kasse-bidraget skulle nedsættes.

Men jeg går da stærkt ud fra, at fleksere fortsat får dispensation fra visse ting, bl.a. pga. sygdom og skavanker, således at optjening mv. ikke bliver nødvendig.

Og et ps til Multe:

Citat:

fleksydelse jo(vist) kun er ca. 400,- om måneden
det er jo noget andet end ledighedsydelse/a-kasse.





:kram:

Hejdien 13-05-2010 01:05

Der er mange flekser der længe har ønsket at man kunne stå i en a-kasse og jeg kan da se fordele ved det hvis det skrues rigtigt sammen ...

Hvis vi skal betale til a-kassen så skal ledighedsydelse jo være den samme som dagpenge og ikke som i dag højst 91 % af denne..

Man må vel også formode at der laves en overgangsydelse sådan at man feks ikke hvis man nu modtager ledighedsydelse skal stå et år i a-kasse for at få dagpenge , lige som man må kunne forvente også at få andre rettigheder ...

men flekser skal godt nok være vågne i timen når det kommer dertil sådan at man kan råbe op ,men en dårlig ting at komme i a-kasse det vil jeg nu ikke mene det er .. .

Måske det endda kunne redde nogen , jeg stod feks i a-kasse da jeg blev syg , røg af sygedagpenge og sener på fleks man kunne jo håbe at hvis man stod i a-kasse og blev ved at betale ind til denne , så ville man overgå til dagpenge når man blev visiteret i stedet for som nu på kontanthjælp

Kaftbyen 13-05-2010 17:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hejdien (Send 105021)
hvis man stod i a-kasse og blev ved at betale ind til denne , så ville man overgå til dagpenge når man blev visiteret i stedet for som nu på kontanthjælp


Det tror jeg ikke på, jeg stod i a-kasse, men var syg forlænge til at kunne modtage nogetsomhelst fra dem, pga; man skal ha arbejdet så og så længe inden for det seneste år, for at være dækket af en a-kasse.

Og der hade jeg jo været syg, så spild af penge hvis man kommer ud for en ulykke og er sygemeldt i et år.

Man skal huske på at dag-penge satsen bliver udregnet ud fra ens gemmensnits-løn de sidste 52 uger, hvis de ikke laver det om så kan man ende med at få meget lidt, hvis man var i fleksjob 18 timer om ugen til mindere en mindstelønden,

og var sygemeldt hver 3 uge i 2 uger.....:(


sagt på en anden måde, jeg tror ikke man ville kunne optjæne ret til, Ret mange dag-penge

og der ved ville staten spare stort på det område.

zuza 13-05-2010 17:42

Mon ikke, de så også vil ændre på det, hvis fleksere skal under a-kasse?

Det tror jeg. ;)

Dybest set handler det jo om, at syge/handicappede forskelsbehandles.

:kram:

Tobeka 13-05-2010 18:59

Nu skal vi huske at have noget i mente:

at hvis fleksjobbere, skulle i A-Kasse ville vi få en fast månedlig udgift på omkring 350/400 om måneden, for at få 100% dagpenge.
men ledighedsydelsen koster ikke fleksjobbere, måndelige betaling, for at få 91% af
dagpenge beløbet........
Hvad er så bedst ?

Man skal huske at, det tager 12 måneder, for at blive understøttelses beretiget, i ordinært arbejde. til understøttelse
mens det som fleks jobber kræver 9 måneders arbejde for at være beretiget til ledigheds
ydelse.
Problemet, for mig at se er ikke de 91%, som jeg synes er OK, da vi ikke er derude i fuldtid, men dog får dækning ved arbejdsløshed.
Mit problemem er at Kommunerne kører kasse tænkning, ka vi få de syge ud af, sygedagpenge inden afklaring, skal vi kun betale kontanthjælp............GRUMT!!

Nu har jeg selv betalt til efterløn, i mange år inden jeg blev flekser, så jeg betaler nu til
fleksydelse, som kommer til at gi mig 91% af efterlønnen + retten til at gå på efterløn/fleksydelse..............
Men som mange andre der ikke tog efterlønnen til sig, bliver straffet med kontanthjælp, efter 60 1/2 år hvis de er arbejdsløse, problemet er hvor skulle man vide fra........man var jo rask og regnede jo ikke med at blive syg..............

Personligt ville jeg blive ret så negativ, hvis en ikke tilmeldt til efterlønsordning, og er fleksjobber kunne gå på efterløn/fleksydelse, og ville få det samme som mig, der har betalt til den, i nu ca. 25 år

jeg kan ikke se en løsning, hvordan man klarer den forskel...............


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:27.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension