K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Specielle sko til arbejde ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=35607)

MortenH 25-08-2017 16:38

Specielle sko til arbejde ?
 
Har en ven der er ansat 12 timer ugentligt, hun får kramper af de tunge sko hendes arbejdsplads udleverer, og skal derfor have nogen lettere sko, arb siger de vil give hende 400kr og så skal hun selv betale resten ? Hun har ikke 1200 til et par sikkerhedssko.. Kan det passe det skal være en udgift at komme på arbejde ?

fuerzzzs1 25-08-2017 17:22

Hmmm jeg har oplevet begge dele...

- at jeg som butikselev skulle ud og have "fine sko" til jobbet (betalt af egen privat lomme)
- At jeg ved noget vikar arbejde SKULLE bruge sko med sikkerhed (et par "mursten) tunge.

De første betalte jeg selv, men ikke de der tung sikkerhedssko.

Umiddelbart vil jeg sige at: Hvis det er et job din ven tænker at have i langt tid: Så gå ned i en skobutik, altså en RIGTIGT skobutik, ikke Føtex ;)

Og så find et par virkelige gode sko, det bliver din ven glad for i længden fremfor om der er betalt 400 kr til dem og af hvem.

Jeg tror ikke man som sådan som lønmodtager kan stille krav omkring sko udover hvad man aftaler sig til lokalt, men med fx sikkerhedssko kan arbejdet ganske enkelt ikke begyndes uden de sko, og der har arbejdsgiveres så en "mursten" man kan få på foden (kender det fra vikar-jobs i mange forskellige slags job)

KageØre 25-08-2017 19:13

Hvis arbejdsgiver stiller sikkerhedssko til rådighed og man hellere vil have noget andet, er det ikke arbejdsgiver der betaler.

jjsonn 26-08-2017 07:50

er hun flekser vil kommunen sikkert betalt, hvis hun ikke kan passe sit job uden dem

KageØre 26-08-2017 08:50

Citat:

Oprindeligt indsendt af jjsonn (Send 356990)
er hun flekser vil kommunen sikkert betalt, hvis hun ikke kan passe sit job uden dem

Ja hvis fleksjobber er tildelt som følge af foddeformiteten.

MistyMiss 26-08-2017 13:47

Jeg tænker om det måske ville kunne gå under som hjælpemiddel, efter serviceloven §112?
Men jeg er ikke så stærk i de paragraffer, så håber at andre kan svare på den del.

Serviceloven
"§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet

1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,

2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller

3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv. "

fuerzzzs1 26-08-2017 14:28

Mistymiss ja punkt 3 er da relevant ;) Du er skarp som altid.

- Så skulle jeg alligevel ikke have betalt mine sko selv som butikselev ;/

MistyMiss 26-08-2017 14:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 (Send 357000)
Mistymiss ja punkt 3 er da relevant ;) Du er skarp som altid.

- Så skulle jeg alligevel ikke have betalt mine sko selv som butikselev ;/

Det kommer jo an på skoene.
Hvis du skulle have nogen specielle sko, så kunne §112 nok være relevant.
Men hvis det bare var helt alm sko, så er den nok ikke.

Her er problemet jo, at de alm sikkerhedssko er for tunge, pga funktionsnedsættelse :)

fuerzzzs1 26-08-2017 14:41

Der var tale om særligt fine sko, altså ikke nogen jeg selv ville drømme om at bruge til hverdag. Men dem SKULLE jeg altså have i sådan en fin butik, ikke komme rendende i kondisko eller træsko da min tå var brækket.

Faktisk skulle jeg skaffe de sko den allerførste dag jeg kom på job, jeg havde ikke engang fået min første elevløn endnu, men da heldigt jeg havde penge et andet sted fra dengang så.

- dog betalte de 3 trøjer til jobbet, men jeg har også oplevet at man ikke får tøj til jobbet selvom det er helt nødvendigt, fx på en fabrik (måtte selv finde arbejdsbukser på en helt anden måde)

MistyMiss 26-08-2017 14:45

Citat:

Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 (Send 357003)
Der var tale om særligt fine sko, altså ikke nogen jeg selv ville drømme om at bruge til hverdag. Men dem SKULLE jeg altså have i sådan en fin butik, ikke komme rendende i kondisko eller træsko da min tå var brækket.

Faktisk skulle jeg skaffe de sko den allerførste dag jeg kom på job, jeg havde ikke engang fået min første elevløn endnu, men da heldigt jeg havde penge et andet sted fra dengang så.

- dog betalte de 3 trøjer til jobbet, men jeg har også oplevet at man ikke får tøj til jobbet selvom det er helt nødvendigt, fx på en fabrik (måtte selv finde arbejdsbukser på en helt anden måde)

Serviceloven
"§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet

1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,

2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller

3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv. "

Lad os nu sige, at du havde deforme fødder, der gjorde at du skulle have skoene speciallavet, så havde den nok været relevant.
Men når det bare drejer sig om sko der kan købes i en alm skobutik, så er §112 ikke relevant :)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:28.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension