K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Ressourceforløb (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93)
-   -   Klage over indsatsdel - regler? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36600)

Hovedpine 29-08-2018 11:22

Klage over indsatsdel - regler?
 
Hej

Hvis man (det er mig) har klaget over en bestemt indsatsdel i et ressourceforløb - som sagsbehandler vil tvinge mig i - bliver denne aktivitet så sat på standby indtil ens klage er færdigbehandlet?

På forhånd tak for svar :)

MistyMiss 29-08-2018 11:30

Det tror jeg ikke nødvendigvis den gør.
At man klager over noget, er ikke ensbetydende med at man har ret, så at sige.
Så en indsats stopper senest når der træffes afgørelse om at stoppe den.
(Indsatsen kan selvfølgelig stoppes tidligere, hvis sagsbehandler mener den skal det)

Hovedpine 29-08-2018 16:42

Så det du reelt siger, er at du ikke ved det.

MistyMiss 29-08-2018 16:46

Det jeg siger er, at lige nu siger kommunen, at indsatsen er det korrekte valg.
Så længe kommunen mener det, fortsætter indsatsen.
De kan enten selv vælge at ombestemme sig, eller de kan vælge at ombestemme sig på baggrund af en klage.

Det er sådan det helt generelt plejer at fungere med en klage.
Ved en sanktion f.eks.
Kommunen sanktionerer.
Borger klager.
Borger får kun pengene tilbage, hvis borger får medhold i sin klage.

Hovedpine 29-08-2018 17:03

Det er også min formodning. Det ville dog være rart at være sikker. Tak for svar MistyMiss.

MistyMiss 29-08-2018 17:05

Husk dog at du har ret til at melde dig syg.
Så de dage hvor du ikke kan deltage pga sygdom, kan du melde dig syg. Husk at melde dig syg HVER dag du er fraværende.
Det er en god idé hvis du sideløbende er i kontakt med din læge, så din læge kan hjælpe med at dokumentere, at du var syg. (Altså for syg til indsatsens indhold).

KageØre 29-08-2018 21:08

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hovedpine (Send 365203)
Hvis man har klaget over en bestemt indsatsdel i et ressourceforløb - som sagsbehandler vil tvinge mig i - bliver denne aktivitet så sat på standby indtil ens klage er færdigbehandlet?

Da ressourceforløb er fuldstændigt frivilligt, er det svært at forestille sig at man bliver i aktiviteten, hvis man ikke vil.

Principielt kan man meddele at man ikke længere ønsker ressourceforløb, hvilket givet vis vil have nogle konsekvenser for de fleste, men man har retten til det.

MistyMiss 29-08-2018 21:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af KageØre (Send 365216)
Da ressourceforløb er fuldstændigt frivilligt, er det svært at forestille sig at man bliver i aktiviteten, hvis man ikke vil.

Principielt kan man meddele at man ikke længere ønsker ressourceforløb, hvilket givet vis vil have nogle konsekvenser for de fleste, men man har retten til det.

Og disse konsekvenser kan vel og mærke være kontanthjælp.
Så i mange tilfælde giver det nok mere mening at klage over indsatser der er behov for at klage over. Gennemføre rimelige indsatser. Og når alle relevante indsatser er "krydset af", kommer man videre i systemet.

Hovedpine 30-08-2018 07:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af KageØre (Send 365216)
Da ressourceforløb er fuldstændigt frivilligt, er det svært at forestille sig at man bliver i aktiviteten, hvis man ikke vil.

Principielt kan man meddele at man ikke længere ønsker ressourceforløb, hvilket givet vis vil have nogle konsekvenser for de fleste, men man har retten til det.

Principielt og rent praktisk har man retten til at framelde sig offentlig støtte og flytte ud i skoven i et telt og leve af bøgeblade og brændnældesuppe. Det skaber dog nok nogle andre problemer.

Frivilligt er nok så meget sagt, når man ingen arbejdsevne har og eneste realistiske udvej ud af systemet er førtidspension, så tvang er vist mere passende.

KageØre 30-08-2018 21:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hovedpine (Send 365225)
Principielt og rent praktisk har man retten til at framelde sig offentlig støtte og flytte ud i skoven i et telt og leve af bøgeblade og brændnældesuppe. Det skaber dog nok nogle andre problemer.

Frivilligt er nok så meget sagt, når man ingen arbejdsevne har og eneste realistiske udvej ud af systemet er førtidspension, så tvang er vist mere passende.

Det er frivilligt at indgå i ressourceforløb !
Jeg nægtede og en måned senere havde jeg en pension.

Derfor kan jeg kun atter sige, at er du ikke tilfreds, så lad være med at tro at du har nogle rettigheder til at få sagen behandlet som klage, når virkeligheden er at ressourceforløb er et tilbud som du kan sige nej til.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:58.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension