K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Arbejdsevne og dokumentation (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36840)

Stina1 30-04-2019 21:31

Arbejdsevne og dokumentation
 
Tak for at k10 er genopstået :)

Jeg har nu afsluttet praktik som skulle være aflkaring af arbejdsevne.

Da kommunen ikke havde informeret praktiksted eller mentor om at måle min arbejdsvne har jeg gennem forløbet selv skrevet dagbog som bevis.

Jeg forstår ikke hvordan de kan tillade sig at iværksætte et afklaringsforløb hvor det står at det skal afklare arbejdsevne

Nu har jeg så været til møde i kommunen og de vil gerne have at jeg starter
en ny praktik for at måle arbejdsstillinger og tid.

Kan de forlange det når jeg har egen dokumentation i form af dagbog?

Nørd 01-05-2019 07:28

Hvis din arbejdsevne ikke er afklaret så kan de sagtens sende dig i en praktik igen.
Det er kommunens opgave at belyse sagen og da den jo tilsyneladende ikke er belyst ordentligt, så er du ikke afklaret endnu og må på den igen.


Jeg vil foreslå dig at klage til jobcenterchefen over sagsbehandlingen, for den smule du skriver lyder som om jobcenteret har lavet et amatørarbejde som medfører at du knokler i en praktik som så alligevel ikke afklarer dig. :mad:

Ved næste praktik vil jeg foreslå dig at være lidt mere proaktiv, hvis du ser at noget er galt, så klag med det samme, så du ikke igen kommer ud for at praktikken ingen vegne fører hen.

Tænker også at du måske skal overveje at bede om at få på skrift hvad målet med den nye praktik er, hvorfor den første praktik ikke kan bruges og hvad der skal gøres anderledes for at denne praktik vil kunne bruges.


Når jeg læser dit spørgsmål, så popper der en masse spørgsmål op i min hjerne, jeg skriver dem nedenfor og tænker at hvis du besvarer dem for dig selv så kan nogle af dem måske hjælpe dig med at skrive din klage.

Hvad var kommunens begrundelse for ikke at have informeret praktikstedet og mentor om formålet for praktikken, har de givet dig en begrundelse?

Hvad eksakt mener kommunen mangler i forbindelse med praktikken, når du har skrevet dagbog (formoder at kommunen har fået en kopi)?

Hvornår opdagede du selv at der var noget galt?
Hvis du opdagede det mens praktikken var i gang, gjorde du noget ved det dengang?
Hvis ikke hvorfor?
Hvis ja, hvad gjorde du, klagede du?

Hvad er der sket i afklaringen?
Var du inden praktikken enig med kommunen i at praktikken omhandler en afklaring af arbejdsevne og ikke at udvikle din arbejdsevne?
Hvor mange timer arbejdede du?
Havde du problemer med at møde op?
Hvis ja, hvad gjorde du ved det?
Blev du sat op eller ned i tid undervejs?
Blev dine skånehensyn overholdt?
Hvad gjorde praktikstedet forkert undervejs ifølge kommunen, der gør at praktikken skal gå om?
Hvor kommer mentor ind i sagen, hvad burde mentor have gjort anderledes i forbindelse med praktikken?

Stina1 01-05-2019 22:10

Tak for fyldigt svar,råd og gode spørgsmål

Jeg mener selv jeg er færdig afprøvet og at kommunen har alle svar de har brug for

I min sidste praktik startede jeg med 9 timer og gik op til 13,5 men blev sat ned til 9 igen af praktikstedet fordi jeg ikke magtede mere.

Jeg har skrevet mere i mine tidligere indlæg.

Nørd 02-05-2019 08:11

Dengang jeg begyndte at læse med på K10 blev vi altid rådgivet om at blive i samme tråd, så hjælperne bedre kan danne sig et overblik og give bedre råd, jeg har lige været inde og skimme nogle af trådene.

På baggrund af trådene og dit svar vil jeg mene at de bevidst forhaler en afgørende, så vil klagen til jobcenterchefen naturligvis få en drejning i retning af at de vil sende dig ud i endnu en praktisk på trods af at du allerede er afklaret.
Jobcenteret skal afklare din arbejdsevne men må ikke overbelyse sagen og det kan du jo skrive i klagen.
Men derfor bør du stadig klage over at medarbejderne ikke giver de rigtige info til praktikstedet og mentor inden arbejdsprøvningen så den bliver retvisende.

Hvis sagen indeholder lægeerklæring hvor der står at tilstanden er stationær og varig, så vil jeg foreslå dig at søge fleksjob på det foreliggende grundlag.
Du kan naturligvis ikke forvente at de kun tager stilling til fleksjob, pension, ressourceforløb eller revelidering.

Stina1 02-05-2019 20:06

Jeg beklager og er frygteligt ked af det, hvis jeg har forvirret nogle her inde og har skrevet indlæg forkert sted.

Jeg har tidligere læst info og regler flere gange men har vist ikke forstået det med tråde helt.

Jeg kan nu se at det måske er fortsættelse på mit forløb, som jeg skrev i en tidligere tråd, men webmaster må gerne flytte denne tråd et andet sted hvis han synes.

Jeg ha også tænkt på det, med at søge på" foreliggende grundlag", men har ikke sat mig ind i hvad det betyder.
Men jeg føler virkelig at der foregår et spil skak her hvor jeg og kommunen flytter brikker og forbereder næste træk.

Nørd 02-05-2019 21:13

Jeg tror ikke at der er noget der hedder rigtigt eller forkert i den forbindelse.
Det var bare fordi at hvis folk skulle lede efter info rundt omkring så blev det måske ikke gjort og så blev rådene måske givet ud fra forkerte forudsætninger, så det er mest for din egen skyld.
Der kan også nogen gange være fordel i at starte en ny tråd, især hvis det handler om noget andet, så kan man evt. sætte link til den gamle hvis der er nogle væsentlige info man vil henvise til.


Det foreliggende grundlag betyder egentlig bare at du søger ud fra hvad der ligger i mappen i det sekund du søger.
Kommunen vil herefter ikke hente yderligere informationer til sagen før beslutningen tages, så ansøgningen bedømmes ud fra de informationer der ligger i sagen på ansøgningstidspunktet.
Hvis der eksempelvis mangler lægelige papirer der siger at din tilstand er stationær og varig, så vil du få afslag først i kommunen og derefter i ankestyrelsen. Du kan nemlig kun få fleks hvis din tilstand er netop stationær og varig og det er dokumenteret.
Det samme sker hvis der mangler informationer om din arbejdsevne og de eksempelvis mener at det endnu ikke er godtgjort at din arbejdsevne ikke kan videreudvikles så du kan blive selvforsørgende på det ordinære arbejdsmarked (læs eventuelt i et deltidsjob).


Jeg har læst om sager (som ganske vist drejede de sig om pension) hvor kommunen syltede sagen, men da borgerne selv søgte på det foreliggende grundlag kom der gang i sagen igen.
Så selv om der virkelig mangler informationer i sagen og du får et afslag, så kan det alligevel få en gavnlig effekt på sagen fordi kommunen vågner op af deres Tornerose søvn, men det kan du måske også opnå ved at klage til jobcenterchefen.

Der har været en del diskussion om hvorvidt man selv kan søge om fleks, der skulle også være kommuner som påstår at det kan man ikke, men det kan man altså godt.

Læs evt. disse to links:
https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...-ankestyrelsen
http://forum.sociale-rettigheder.dk/topic994.html


Hvis du nu får afslag på fleksjob, så er det som du også kan læse i linkene en afgørelse som du skal have skriftligt afslag på med klagevejledning, når du har klaget over afgørelsen, så skal kommunen revurdere ud fra dine begrundelser, hvis de fastholder skal klagen sendes videre til ankestyrelsen.
Det er altid en fordel hvis du søger aktindsigt hos ankestyrelsen når du får besked fra styrelsen om at de har modtaget din sag, nogle kommuner "glemmer" nemlig at medsende informationer der kan være til gavn for din sag, så kan du selv levere dem til ankestyrelsen.


Du kan formodentlig godt sammenligne det med et spil skak, jeg ved ikke om du kan huske Peter som skrev meget her på k10 i årevis, han skrev altid at du skal opføre dig som om du befinder dig i en retssal, du skal gøre alt for at sikre dig beviser.

Så det du eventuelt kan gøre (hvis det ikke er gjort allerede) er mange af de gode råd jeg altid læste:
1. Søg aktindsigt.
2. Gennemgå din sag, (som Peter altid skrev, vid alt folk skriver om dig og forstå alt hvad der skrives om dig)
3. Søg aktindsigt hos samtlige hospitaler og læger du har været hos.
4. Gennemgå også dine journaler og vid og forstå alt.
5. Skriv til kommunen et dokument der skal vedlægges i sagen hvor du retter eventuelle fejl du har fundet i sagen.
6. Se om du kan opbygge din kommunale sag, har du en lægeerklæring som kommunen har "kommet til at miste", har du eventuelt oplysninger fra journalerne du kan lægge i sagen som belyser problematikken.
7. Sørg for at din dagbog fra praktikken også indgår i sagen.
8. Søg på det foreliggende grundlag.

Og så er der jo den med at klage og klag og klage (hver gang der er noget at klage over), man skal ikke være bange for at klage, fordi dem der ikke klager de bliver ofte trampet på, dem der klager får oftest bedre behandling bagefter.
Men husk at det skal fremgå klart i overskriften at det er en klage til jobcenterchefen, ellers så kommer den på sagsbehandlerens bord.

Får man ikke noget ud af at klage til jobcenterchefen, så kan man gå videre til borgmesteren, men problemet er at nogle borgmestre bare sender klagen til forvaltningen og så ender jobcenterchefen måske med at sidde og skal håndtere en klage over sig selv.
Derfor kan man med fordel klage til hele byrådet i stedet, for så vil der måske være byrødder fra andre partier der bringer sagen op på byrådet og sikrer at borgmesteren følger sagen til døren.

Stina1 10-05-2019 18:30

Ok.
Men hvis jeg nu bliver træt af kommunens forhalende og vil søge på foreliggende grundlag,kan jeg så søge både fleks og fortidspension i en ansøgning eller kan jeg sende 2 ansøgninger samtidlig?

Nørd 11-05-2019 10:44

Nej, du skal beslutte om du vil søge fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb, da det lyder som om ressourceforløbet allerede er udelukket skal du vælge om du helst vil have fleksjob eller førtidspension og så søge det du helst vil have.

Uanset hvad du har søgt er kommunen er forpligtet til at se på om du er i målgruppen for fleksjob, førtidspension eller et ressourceforløb.

Selv om du eksempelvis søger pension, så kan du sagtens komme ud for at kommunen vurderer at du ikke er i målgruppen for pension, men i stedet giver dig et ressourceforløb eller visiterer dig til fleksjob. I virkeligheden kan du jo også komme ud for at kommunen vurderer at du ikke er i målgruppen for nogen af de 3 indsatser og at du skal fortsætte på nuværende ydelse (har ikke lige styr på hvilken ydelse du får lige nu).

Man kan vel egentlig sige at det er ligegyldigt om du søger det ene eller det andet, for du får alligevel det som kommunen vurderer at du er i målgruppen for. Dog er det dumt at søge ressourceforløb hvis man egentlig heller vil have fleksjob eller søge fleksjob hvis man egentligt ikke tror at man kan holde til det i længden.

Når det er sagt så er der set eksempler på at ansøgningen i sig selv får gang i kommunen men der er også andre muligheder, så som at begynde at søge fuld aktindsigt, klage over manglende progression i sagen, klage over eventuelle fejl i sagen osv. osv.

Stina1 22-05-2019 12:41

Jeg skriver lige et link til mit tidligere indlæg hvor jeg skriver mere om baggrunden til at jeg har brug for fleksjobindstilling nu

http://www.k10.dk/showthread.php?t=36746

Stina1 26-05-2019 17:54

Nogle ideer til hvordan man kan få kommunen til at svare(gerne skriftligt) på om de vil indstille mig til fleksjob.
Fordi man kan jo nok ikke klage over afgørelse eller søge fleksjob "på foreliggende grundlag" hvis de har undgået at svare.

Nørd 26-05-2019 20:22

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Du kan ikke forvente at din sagsbehandler kan eller vil svare på om kommunen vil indstille dig til fleksjob, du har så vidt jeg ved intet retskrav om svar.

Når sagsbehandleren mener at sagen er ordentligt belyst har vedkommende pligt til at sætte dig i kø til at komme for rehabiliteringsteamet.

Når du så kommer for teamet så skal de vurdere hvilken ydelse du er berettiget til og så skal rehabiliteringsteamet indstille dig til eksempelvis fleks.

Hvis du er landet på et timeantal på 9 timer ugentligt er det mest sandsynligt at de indstiller dig til fleks, eller alternativt til et ressourceforløb hvis de mener at en eller anden indsats vil kunne forbedre din arbejdsevne.

Efter mødet er det forskelligt fra kommune til kommune hvem der tager beslutningen om hvorvidt du skal have det fleksjob som rehabiliteringsteamet har indstillet dig til.
Jeg mener at hvis du indstilles til et ressourceforløb så er det en formsag, så er du automatisk tildelt det.


Ud fra hvad du har skrevet så lyder det jo som om sagen allerede er belyst men at du er kommet i syltekrukken og her kan du ikke forvente at komme nogen vegne med at skrive til sagsbehandleren og afkræve vedkommende svar.

Efter min mening så er der i givet fald to muligheder:
1. Søge fleksjob (eller pension) på det foreliggende grundlag, så er kommunen forpligtet til (her er retskrav om svar inden for en given tid) at tage stilling til indholdet af din sag, og er nødt til som minimum at give dig et skriftligt afslag med klagevejledning (en klage som kan gå videre til ankestyrelsen) i afgørelsen skal stå en begrundelse for afslag, eksempelvis at din arbejdsprøvning ikke er ordentligt dokumenteret og her kan du så bruge argumentationen som allerede er diskuteret med dårlig kommunal håndtering osv.
2. Klage over manglende progression i din sag (klage til jobcenterchefen) hvor du klager over at din sag der er fuldt belyst er landet i syltekrukken.

Lad os sige at du søger fleksjob, så er der to alternativer, et du får et afslag umiddelbart fordi kommunen ikke mener at du er i målgruppen, den afgørelse kan der klages over og mens du har sagen i ankestyrelsen kan du jo kræve at de lukker det hul de selv har påpeget i sagen.
Mulighed to er at de sender dig videre til rehabiliteringsteamet pga. din egen ansøgning og her skal de jo pege på fleksjob, pension eller ressourceforløb eller begrunde hvorfor du ikke er i målgruppen for nogen af dem og uanset hvilket resultat vil du kunne klage over resultatet, naturligvis medmindre du får det du søger.

jjsonn 27-05-2019 06:12

Har du stadig ikke været på smerte klinik?
Ellers vil teamet helt sikkert sige alt ikke er afprøvet og du vil bare ryge retur

Nu ved jeg ikke hvad du fejler men alt for smerter skal være afprøvet, hvis det er fysisk, det vil sige fys og medicin

Stina1 28-05-2019 19:55

Jeg har ikke været på smerteklinik endnu og kommunen har ikke forlangt det, men det er nok en god ide at undersøge muligheden selv.

Jeg har været i praktikker samt brugt tid til en masse klagesager, aktindsigter indtil for nylig og har ikke haft overskud til mere

Nu kan jeg se at i de fleste aktindsigter jeg har fået fra læger, fysioterapeut samt mentor er der ikke skrevet det som var aftalt og det som er rigtigt
og jeg undrer mig over at det er muligt,
når jeg har sagt hvad de skal skrive.

Hvordan kan man så sikre sig at de skriver det vi er enige om ?

Jeg er desperat fordi de kan ødelægge mit liv og de mangler åbenbart samvittighed

Nørd 29-05-2019 16:35

Problemet er at du jo ikke kan bestemme hvad lægen skal skrive, men det er naturligvis et problem hvis lægen siger en ting til samtalen og skriver noget andet.

Jeg vil foreslå dig at du mens du sidder i konsultationen beder lægen om at få en kopi af udtalelsen tilsendt.

Man kan jo håbe at lægen så vil holde sig til at skrive de ting der er foregået til mødet hvis vedkommende ved at du vil læse erklæringen.

Du bør også optage samtalen med lægen, så du senere kan overveje at klage over lægen, så har du et bevis på at lægen siger en ting til konsultationen og skriver noget andet i erklæringen.
Uden en optagelse af mødet så er det bare lægens ord imod dit.

Stina1 09-06-2019 11:48

Min praktik er endt på 9 tim arbejdsevne.

Min sagsbehandler betvivler nu at det kun er pga det fysiske
og har meldt ud at jeg må have psykiske problemer.

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg tidligere har haft nogle depressioner,
som ikke har påvirket min arbejdsevne og jeg har fortalt at jeg får det dårligt af
deres(kommunens) metoder.
Men nu vil de lige pludselig sende mig til psykiatrisk udredning.

Jeg er sååå vred. Det er så uforskammet
De har kontaktet min praktiserende læge for at forhøre sig om min psyke nu og tidligere, men er det ikke på grænsen til ulovligt?

Kan det være en del af funktionsevnevurdering /metoden?

Jeg ser snart ikke anden udvej end at søge på foreliggende grundlag!!!

Nørd 09-06-2019 15:52

Umiddelbart tænker jeg at du kan vælge at søge på det foreliggende grundlag, som du selv nævner, men det kræver at du har søgt aktindsigt og ved at de nødvendige papirer ligger i sagen. Naturligvis kan du godt søge alligevel men risikerer at de afslår uden at sende den i rehabiliteringsteamet.

Ellers er der også en mulighed for at klage til jobcenterchefen over at sagsbehandleren leger læge (ud af det blå finder på at du må have en psykisk lidelse på trods af at din læge/læger ikke har ment det) og/eller klage over at kommunen forhaler sagen unødigt.

Har I en borgerrådgiver i kommunen? for så er det også en mulighed.

Jeg ville selv foretrække borgerrådgiveren som første prioritet, hvis det ikke er muligt så en klage til jobcenterchefen.

Det ville jeg gøre fordi det er bedst når kommunen indstiller til fleks i stedet for at du selv søger, du kan være heldig at din klage bliver taget til efterretning og at de valgte at sende den i rehabiliteringsteamet.
Hvis ikke har du jo stadig mulighed for at søge på det foreliggende grundlag.

Lyder som en forhalingsstrategi, nu er sagen formodentligt fuldt oplyst (med arbejdsevne vurderet til 9 timer), hvis de kan få lægen til at sende dig til psykiater nu så er der måske 6-9 måneders ventetid.
Hvis de selv betaler kan de vælge en jobcentervenlig speciallæge (her skal du kræve selv at vælge speciallægen i stedet for at accepter den af jobcenteret valgte).

Hvis de er heldige at du får en diagnose (evt. depression) så kan de påstå at din arbejdsevne teoretisk vil kunne blive bedre hvis du behandles for den psykiske sygdom du får diagnose på og så der er uendelige muligheder for at trække tiden ud i et ressourceforløb der holder dig på lav ydelse mens de forsøger at "udvikle din arbejdsevne" ved en behandling.

Hvis det endeligt lykkes dig at undslippe behandling og få bekræftet at du ikke har nogen psykiske lidelser (eller at du nu ikke længere er psykisk syg) så kan der være gået lang tid med det og nu påstår kommunen måske at dine tidligere lægeerklæringer og arbejdsprøvning er blevet forældet og nu kan du starte forfra med dit forløb.

Vovse 09-06-2019 16:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stina1 (Send 367433)
Men nu vil de lige pludselig sende mig til psykiatrisk udredning.

Jeg er sååå vred. Det er så uforskammet
De har kontaktet min praktiserende læge for at forhøre sig om min psyke nu og tidligere, men er det ikke på grænsen til ulovligt?

Ro på.:kram:

Jeg blev tilkendt fp i slutningen af 2009, og du vil kunne finde gamle tråde fra den periode, som viser, at der opstod en tendens til, at alle (eller ihvertfald de fleste;)) skulle omkring en psykolog eller psykiater før der blev tilkendt fp.

Jeg selv var igennem en undersøgelse ved en erhvervspsykolog, den tog, så vidt jeg husker, ca. 3 timer.

Og dengang erfarede både jeg og andre, at en udtalelse fra psykiater eller psykolog oftest var det sidste tiltag fra kommunens side. Udtalelsen fra psykolog/psykiater blev dét der afgjorde sagen.:cool:
For mit eget vedkommende fastslog psykologen, at jeg intet fejlede psykisk, men at der ikke var tvivl om, at mine kroniske rygsmerter havde påvirket både min hukommelse og koncentration.
Samtidig slog psykologen fast, at min arbejdsevne var nedsat i alle erhverv, og antydede meget kraftigt, at han undrede sig over, at jeg ikke var tilkendt fp forlængst.:rolleyes:

Så min anbefaling er, at du siger "ja, tak" til psykiatrisk udredning. Også selvom, og måske især fordi, du ikke mener du fejler noget psykisk. En psykiater/psykolog vil kunne "lukke den dør", så kommunen ikke på et senere tidspunkt kan få "sjove idéer".

Stina1 11-06-2019 22:37

Mange tak for respons.Nu har jeg lidt at tænke over

Stina1 02-07-2019 09:35

Jeg vil bare sige tak for al hjælp og kommentarer jeg har fået gennem tiden her på K10

Jeg er så utroligt glad over at der er mennesker som trods egne problemer har overskud til at bidrage til at andre kan få mere styr på sit kaos og ikke behøver føle sig helt hjælpeløse mere.

Det er også mange andre indlæg her jeg har fået hjælp eller indput af og som har hjulpet mig til at komme videre.

Det er sååå fantastisk!

Stina1 02-07-2019 11:07

Jeg håber stadig at dette med psykiatrisk udredning kun er den sidste mulighed for at omhyggeligt undersøge alt i mig, så jeg tæller lige til 10.....langsomt

Men hvis jeg kan se der ikke kommer en positiv reaktion må jeg gå ud fra at dette er en forsinkelsesmanøvre

Det er jo åbenbart en "ny" opfindelse at psyken kan påvirke fysikken som også gigtforeningen gør opmærksom på.

Og forhåbentlig er kommunen ikke ude på at misbruge viden og forskningsresultater og lave en fysisk sygdom om til en psykisk lidelse.

Er det nogen som kan forstå hvordan de kan bruge retssikkerhedsloven paragraf 5 her?

Stina1 14-07-2019 12:27

Jeg er klar til at søge på foreliggende grundlag da jeg føler at de forhaler det hele og at mine lidelser risikerer at blive forværret eller jeg får flere sygdomme.

Kommunen vil muligvis afvise det da de ikke har undersøgt det psykiske eller bestilt udredning endnu men jeg vil og kan ikke vente længere og så kan jeg jo klage til ansketyrelsen bagefter

Men hvad skriver man i en ansøgning på foreliggende grundlag?

Vovse 14-07-2019 16:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stina1 (Send 367707)
Jeg er klar til at søge på foreliggende grundlag da jeg føler at de forhaler det hele og at mine lidelser risikerer at blive forværret eller jeg får flere sygdomme.

Kommunen vil muligvis afvise det da de ikke har undersøgt det psykiske eller bestilt udredning endnu men jeg vil og kan ikke vente længere og så kan jeg jo klage til ansketyrelsen bagefter

Men hvad skriver man i en ansøgning på foreliggende grundlag?

Du skriver sådan set bare, at du ønsker at søge om førtidspension på det foreliggende grundlag.

Du kan evt. krydre den lidt ved at skrive, at du ønsker at søge om førtidspension på det foreliggende grundlag i henhold til pensionslovens §17 stk. 2.

"§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam, jf. dog stk. 4. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=194457

jjsonn 15-07-2019 09:55

Tror bare du så bliver udsat ydeligere, ankesag tager tit over et år,
Min mand gjorde det og det blev brugt imod ham hele tiden, han var i arbejdesprøvning oå kommunens eget center og blev sat til under en time om ugen, efter et år ville de have ham i en ny praktik så søgte vi pension.

Så fik vi afslag og ankede, kommunen fik ret, så startede det hele forfra fordi nu var alle hans udtagelser over 2 år gamle og det måtte de ikke være.

Så kom han i praktik er sted hvor de mente han var psysisk syg, fordi han pustede en del han har altid pustede, helt fra barndom.

Han fandt så en anden praktik, hvor de mente han skulle slæbe skrald, efter 14 dage stoppede den praktik, så kom han ud på min arbejdesplads, hvor Yan var i. 13 uger, så fik han fleksjob 2 timer ugeligt, han blev så også ansat der,

Det hele tog 6 år

Stina1 16-07-2019 22:02

Tak for jeres svar.

Jeg forstår bare ikke hvordan en ankesag kan blive brugt imod en person?

Men jeg forstår godt at udtalelser fra læger kan blive for gamle hvis kommune forhaler processen og det holder jeg øje med og det er også en grund til at jeg ikke kan vente længere nu

Stina1 16-09-2019 21:14

Jeg har fået en ny diagnose som hedder psykotisk paranoid da kommunen sendte mig til psykiater for at få en udtalelse om mit psykiske helbred, trods at jeg er psykisk rask :mad:

Jeg kunne ikke få nogen anden begrundelse til diagnosen end at jeg er mistænksom og jeg har forfølgelsesvanvid

Jeg har skrevet mange klager og jeg kunne ikke undgå at sige nogle negative sager om kommunen til mødet med psykiateren. Kan det være derfor?

Jeg har for mange år siden haft en depression og kommunen bruger den diagnose ,(som jeg ikke selv havde kendskab til før nu) til at give mig en ny diagnose.

Det er formentlig endnu en forsinkelsesmanøvre da jeg ønsker fleksjob og det vil give kommunen en grund til at påstå at mine fysiske skånebehov er psykiske og at jeg kan få det bedre, (dvs mindre mistænksom) med behandling.

Jeg har ikke lyst til at blive mindre mistænksom, det er farligt i det her system.

Er det hold i de her metoder? :confused:

Kio 29-09-2019 20:05

Hej Stina1.
Jeg har lige hurtigt kikket din tråd igennem, og har et par bemærkninger og et forslag.

Ja, kommunen trækker bevist tiden ud.
Og du kan intet gøre, end at klage og fastholde dine klager, så De ryger til Ankestyrelsen.

Det er vigtigt at du ikke sidder alene med dette arbejde, og får fat i en kompetent bisidder.

En bisidder som kender til lovene og som presser kommunen skriftligt til at overholde loven. Dem er der ikke for mange af.

Forslag:
Kontakt foreningen ForRetssikkerhed, vi er en forening der gratis hjælper folk i deres kamp mod kommunen.

Vi er flere der gratis hjælper folk i hele landet, for det er ikke nemt at navigere rundt i lovene og reglerne om hvad man skal gøre, for at få sin ret.

Kontaktinfo:
https://forretssikkerhed.dk/
Glesborg Kærvej 31
8585 Glesborg
CVR-nummer: 39196670
Mail: [email protected]

Du kan alternativ selv finde en bisidder eller person med viden og indsigt i lovenen der kan hjælpe dig. Det er ikke en nem process, men du virker motiveret :)

Og kan vi muligvis hjælpe dig med at få fremtvunget og forberede dig til Rehab-mødet, forberede dig til at få udarbejdet en LÆ 265 samt "Den Forberedne Del" til Rehab-mødet, få et fleksjob, og du får det visiteret til få timer om ugen, kan du med stor sandsynlighed blive ansat i vores forening 1 time om ugen.

Vi er nu 17 ansatte fleksjobbere i foreningen og jeg er selv ansat der 1 time om ugen.

Ked af at sige det, men du bliver nødt til at glemme det om førtidspension.
Spild af tid og umuligt at få tilkendt, Ankestyrelsen har i en principafgørelse afgjort at hvis en borger kan arbejde 40 min om ugen (8 min om dagen) kan man ikke få førtidspension.

Så det man skal gå efter er et fleksjob, hvor alle dine skånebehov bliver imødekommet og tilgodeset, og så får du også fred og ro fra jobcentret.

Taler af erfaring og hjælper folk med dette :)

Mvh
Gratis bisidder- og partsrepræsentant
Kim Osbøl

ForRetssikkerhed.dk

Vi bekæmper ulovlig sagsbehandling på social- og beskæftigelsesområdet, ved at
bistå mennesker i klemme i systemet, såsom syge på kontanthjælp, med at få
erstatning for økonomiske tab pga. kommunens ulovlige sagsbehandling.

https://i.imgur.com/pES2ITs.jpg

jjsonn 01-10-2019 06:28

Nu behøves en psykolog samtale ikke være noget dårligt ,jeg tog den med og fik af vide jeg var utrolig psysisk stærk, så var den dør lukkes

fatternada 01-10-2019 08:02

Jeg har netop lagt et indlæg op. Hvor omkring en principafgørelse fra ankestyrelsen.

Kommunerne skal kunne pege på et udviklingsperspektiv for at tilkende en borger til mini-fleks, hvor ankestyrelsen anser at 7 1/2 time ugt. som værende et mini-fleksjob ;)

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37374

Stina1 01-10-2019 15:49

Tak til Kim(kio) for de gode råd. Det lyder interessant.

Det vil jeg kigge nærmere på, og undersøge om jeg kan bruge,
når jeg har overskud. :)

Jeg er ikke ude efter pension, da jeg stadig har nogle spinkle ressourcer. Men kommunen spilder min tid på at forsinke indstilling mest muligt, når jeg i stedet kunne bruge tid på at søge et fleksjob og forsørge mig selv ;)

Tak også til jjsonn og fatternada :)

Stina1 09-10-2019 17:08

Jeg er nu kommet så langt i processen at kommunen har tænkt sig at lave en rehabiliteringsplan....men....... det er med en psykisk diagnose.
De ignorerer totalt min fysiske diagnose, da de nægter at give de nye lægeattester til sundhedskoordinatoren, formentlig for at forlænge processen.

Jeg har været skadet i mange år, så de kan ikke mere argumentere for, at der stadig er mulighed for forbedringer fysisk!

Fysisk lidelse bliver nu til psykisk lidelse og det er en falsk diagnose, som jeg vil få svært ved at bruge og argumentere for, hvis jeg en gang kommer op til rehabiliteringsteamet!

fatternada 11-10-2019 08:59

Hej Stina1

jeg syntes du skal prøve at henvise din SB. til dette "Officialprincippet" ;) Da jeg henviste min SB. til dette, blev hun noget mut, og tingene ændrede sig.

Link: https://www.ombudsmanden.dk/myndighe...ialprincippet/

ALLE relavante oplysninger SKAL indhentes så borgeren får den bedste og mest fyldestgørende sagsbehandling. Kommunerne kan godt vurdere at X oplysning ikke er relevant, MEN så skal de tilmed også påvise hvorfor, når du i et notat til din sag påpeger, og spørger ind til hvorfor de ikke mener dette!

Dette notat kan du bruge fremadrettet, hvis du anker, hvis din sag bliver afvist.

NB.: Man skal IKKE være i forløb hos speciallæger for at kommunerne indhenter udtalelser. De undgår bare helst dette, fordi de koster kassen ;) Men du har loven på din side!

Stina1 16-10-2019 18:22

Mange tak Fatternada for at gøre mig opmærksom på officialprincippet og ombudsmanden ,som nok bliver det næste, jeg bliver nødt til at bruge. (;)

Selvom jeg er ligeglad med om kommunen vil bruge en psykisk diagnose på mig, for at jeg skal komme igennem, så skal de ikke skjule mine fysiske diagnoser, for de fysiske gener kan man ikke se bort fra og kan ikke opstå af sig selv eller pga psykisk diagnose.

Jeg er selvfølgelig mere deprimeret af at have smerter, som reducerer min aktivitet, men det er den anden vej

Håber at ombudsmanden kan hjælpe her,da borgerrådgiveren er totalt værdiløs og en misforstået demokratisk institution. (y)

Stina1 03-11-2019 18:04

Kommunen har besluttet at jeg er i målgruppen.

Rehabiliteringsplanen er lavet men.....Endu en opfindelse til at forsinke indstillingen er med forskellige bureaukratiske opgaver, sk. sagsbehandling, som efter sigende tager enormt lang tid.

De siger at det tager 3 måneder bare at forberede sagen,
før den bliver sendt til teamet.

De opgaver som indgår er at samle og renskrive alle dokumenter og attester som indgår i min sag

Kan det virkelig passe at det tager så lang tid?

Eller har det at gøre med hvor dygtig og effektiv sagsbehandleren er til sit arbejde eller hvor god afdlingen er til at samarbejde og hjælpe hinanden med at afklare borgere?

Eller har de bug for at ansætte flere sagsbehandlere?

Hvordan skal man få sagsbehandleren til at tage sig sammen så det bliver kortere sagsbehandlingstid?

Det føles som jeg bliver lavet til grin.

Jeg er ved at forberede mig til at skrive til ombudsmanden,
fordi jeg har ikke mere tålmodighed!

fatternada 04-11-2019 08:20

Hej Stina1

Grunden til den lange ventetid består af mange faktorer.

1) Sagsbehandlerne har ofte for mange borgere i deres bunke, så sagsbehandlingstiden forlænges. Man kan også have en (ny) SB. som ikke har prøvet det før, eller en SB. som bare ikke kan li en!

2) Kommunernes økonomi er altafgørende. Jo tættere på årsskiftet, jo mere trækkes sagerne, så de kan komme under andre puljer. Jeg lagde en statistik link op, hvor man kan se sin kommunens tal på hvor mange evt. førtidspensioner der går i gennem, det er skræmmende ens tal år i gennem!

3) Hvis man har vist sin kommune at man har styr på tingene, så sker det ofte at de trækker en process, da de ikke kan køre om hjørner med borger, eller de prøver at "knække" borger, så denne bliver nemmere medgørlig.

4) Sager om indstilling til fleksjob prioriteres før en indstilling til førtidspension.

Jeg er selv igang med en sag, hvor min SB. skulle indhente udtalelser LÆ osv. Det er nu 1 md. siden, og intet er sket.

Jeg bruger den lange ubehagelige ventetid til egen favør. Når man har psykiske diagnoser som jeg, så er det bestemt ikke noget der forbedrer min situation, ergo - kommunen forværrer min tilstand. Det vil jeg bruge - hvis en evt. anke kommer på tale.

Det korte svar. Din (vente)situation ikke ualmindelig :(

Prøv at læse dette:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=37439
http://www.k10.dk/showthread.php?t=37451

phhmw 04-11-2019 11:04

Jeg forstår spørgsmålet, som følger:....
 
Kære Stina1 & Fatternada.

Stina1`s "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er udarbejde i samarbejde med Stina1 og underskrevet.

Kommunen påstår nu, at det vil taget adskillige måneder ekstra, at renskrive etc og finde en dato for foretræde for Rehabiliteringsteamet.

Skrivelse om rehabiliteringsteam og rehabiliteringsplan.
SKR 10 -09-2015 "Gældende"

https://www.ft.dk/samling/20171/almd...39/1811331.pdf

""Orienteringsskrivelsen skal endvidere understøtte, at det altid fremstår så klart som muligt, hvad der er beskæftigelses- eller uddannelsesmålet med indsatsen, når borgeren tilbydes en tværfaglig indsats på bag-grund af mødet i rehabiliteringsteamet.""

phhmw

Det vil sige, at i det øjeblik at "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er underskrevet er alle relevante oplysninger til stede og klar til Rehabiliteringsteamet

Videre nævnes det:

3. Forberedelse af sagen til rehabiliteringsteamet – rehabiliteringsplanens forberedende del

Efter reglerne skal kommunen udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del sammen med borgen.
Formålet er blandt andet, at borgeren skal inddrages i sin egen sag med henblik på, at borgeren både får indflydelse på og medejerskab til den indsats, borgeren får. Både af hensyn til borgeren og til sagens op- lysning anbefales det, at det er en sagsbehandler, der kender borgeren, som forbereder sagen til rehabilite- ringsteamet.

Formålet med rehabiliteringsplanens forberedende del er at sikre, at rehabiliteringsteamet har tilstrækkelige relevante oplysninger om borgeren til, at teamet kan afgive indstilling til kommunen.

Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal alene være beskrivende og dokumenterende.


Den praktiserende læges vurdering (LÆ 265) https://star.dk/media/2495/lae265.pdf

Efter reglerne skal kommunen som hovedregel indhente en vurdering fra borgerens praktiserende læge som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del. Lægens vurdering skal indhentes på lægeattest LÆ 265. I nogle tilfælde i sager om jobafklaringsforløb og kategori 3-sager vil det dog ikke være nødvendigt at indhente LÆ 265, jf. nedenfor.

Den praktiserende læges vurdering udgør en meget vigtig del af rehabiliteringsplanens forberedende del, og ifølge Ankestyrelsens principafgørelse 21-14, vil kommunens afgørelse som udgangspunkt være ugyl- dig, hvis kommunen ikke har indhentet den praktiserende læges vurdering via LÆ 265
.

Særligt om indhentelse af lægens vurdering i sager om jobafklaringsforløb og kategori 3-sager

Den praktiserende læges vurdering af, hvilken betydning, borgerens helbredsmæssige situation har for borgeren muligheder for at arbejde
(LÆ 285), https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id...02/L-_285.PDF/ skal indhentes i alle sygedagpengesager, hvor borgeren ikke forventes at blive raskmeldt inden for 8 uger efter første fraværsdag.

Formålet med at indhente den praktiserende læges vurdering så tidligt i forløbet er, at kommunen allerede ved den første opfølgningssamtale med den sygemeldte borger har alle relevante oplysninger til at kunne vurdere, hvilken indsats der hurtigst muligt kan få borgeren tilbage i arbejde igen.

phhmw

Det vil sige, at hvis ovenstående krav er opfyldt, skulle sagen allerede på det tidspunkt, være forberedt korrekt og nu oplyser sagsbehandleren en sagsbehandlingstid på at få foretræde for Rehabiliteringsteamet er yderligere 3 måneder.

Efter min mening uacceptabelt og uvedkommende bevidst trækken tid ud for Stina1.


Der finde jo forskellige sagsbehandlingsfrister i vores sociale Verden.

Lovbundne frister ( aktindsigt etc )

Retssikkerhedslovens § 3 stk 2 som fastsætte af de 98 kommunalbestyrelser

Servicefrister, som fastsættes af embedsmænd 8Ankestyrelsens sagsbehandlingstid eksempelvis.

phhmw
SPØRGSMÅL:


Hvad er sagsbehandlingsfristen efter "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er underskrevet og krævet sagen fuld belyst til mødet med Rehabiliteringsteamet skal foregå?

Sagsbehandlingstid til forberedelse af sagen Læs side 5 og 6

For at undgå, at kommunen bruger unødig tid til at forberede sagen til rehabiliteringsteamet, anbefales det, at kommunen ser på, hvordan forberedelsen af sagen kan tilrettelægges på en måde, så sagsbehandlingstiden bliver kortest muligt.

[U]Folketingets Ombudsmand om sagsbehandlingstider[/U]

https://www.ombudsmanden.dk/myndighe...ehandlingstid/

phhmw

Stina1 nu ved jeg ikke, hvad DU ønsker eller søger imod: Ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.

Men læs denne tråd om sagsbehandlingsfrister http://www.k10.dk/showpost.php?p=368123&postcount=674

Mit råd:

Klag ikke til Ombudsmanden som kræver at alle klagemuligheder skal være opbrugt, før man henvender sig til Ombudsmanden.

Klag til Tilsynet https://ast.dk/tilsynet

Hvis din kommune har ansat en Borgerrådgiver kontakt denne. Se kommunens hjemmeside.

DUKH rådgivning, sideløbende med alt andet

https://www.dukh.dk

Lad os høre nærmere om udfaldet. Held og lykke med din situation. Stol på din egen dømmekraft

Hilsen Peter (y)

Bilag:

AKTINDSIGT, din rettighed.

Ingen, absolut ingen, kan køre sin sociale sag, uden fuld aktindsigt fra alle 100%:

Læger.

Speciallæger.

Hospitaler.

Klinikker.

Fysioterapien.

Kommunen.

AES ved arbejdsskadet

Ankestyrelsen, hvis du har anke en afgørelse, som du er uenig i.

Kun DU kan kontrollere at alle væsentlige oplysninger er til stede og at alt er korrekt beskrevet.

DU skal forstå alt, hvad andre skriver om dig, fordi at alt på skrift bliver senere grundlaget for en afgørelse.

Hvis du ikke følger dette råd, har du ikke indflydelse på din sociale sag.

Derfor kan det ikke siges ofte nok: Søg aktindsigt ved alle, som skriftligt har pligt til at føre journal, over din skæbne.

Mange medborgere begynder desværre først, at stille relevante spørgsmål, sent i deres forløb, hvilket er direkte ødelæggende for din indflydelse, på dit fremtidige sociale og økonomiske liv.

Derfor bliv ikke syg.

Hvis ikke sygdom rammer naboen, men din familie, skal du begynde, skridt for skridt, at sætte dig ind i :

Loven……………………. “Gældende"

Bekendtgørelser ………. “Gældende"

Principafgørelser………. “Gældende"

Hyrdebreve.

§ 20 spørgsmål.

Retssikkerhedsloven.

Gode råd fra erfarne medborgere.

Al kommunikation med din kommune og andre samarbejdspartner skal ske skriftligt.

Lyt ikke til omgivelsernes verbale udsagn, men læs deres dokumentation for deres udsagn.

Tag aldrig alene til tvungne møder, uden Bisidder, optag gerne dine møder, som drejer sig om dig selv.

Stol på dig selv og din dømmekraft, aldrig omgivelserne, fordi ikke alle der smiler til dig, vil dig det godt.

Nyt råd.

Hvorfor skal du kende til § 3 stk .2 i Retssikkerhedsloven?

Modtager borgerne bevidst ulovlige afgørelser fra kommunen?

https://muskelsvindfonden.dk/handica...erholde-loven/

Ja, og det har naturligvis en årsag.

Hvad er årsagen?

Årsagen er, at en del kommuner bevidst giver borgeren en bevidst ulovlig afgørelse, for at trække tiden ud.

Gennem at få borgeren til at anke en afgørelse og hvor kommunen ønsker at trække sagen ud, da Ankestyrelsen har lange lovlige sagsbehandlingstider, som Ankestyrelsen selv fastsætter. 5 - 7 - 12 måneder, alt efter hvor travlt de har.

Mange borgere anker ikke deres modtagne afgørelser, fordi de ikke har ressourcer til det og forstår måske ikke deres rettigheder.

De økonomisk ressourcestærke syge, afventer ikke en kommunal afgørelse og køber selv deres hjælpemiddel, hvor man i mange tilfælde, efterfølgende ikke kan få refunderet omkostningen.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...lingstidspunkt

Derved har kommunen vundet sagen og har gjort en god besparelse.

Folketinget har nu forsøgt at fjerne denne metode til at trække en social sag ud, til kommunens fordel.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-hjemvisninger

CITAT” Fra 1.7.2018: kommunen skal behandle de hjemviste sager efter serviceloven med samme hastighed som nye sager, da de sagsbehandlingsfrister, som kommunen fastsætter, også gælder for hjemviste sager.” CITAT slut

Hvis ikke du på forhånd kender din personlige sagsbehandlingstid, har du ikke indflydelse på din sag. Mange kommuner overholder ikke § 3 stk.2 så borgeren skal udrede en gordisk knude, så kommunen kan fortsætte med sine ulovligheder

Mange kommuner er yderst kreative for ikke at overholde § 3 stk.2 i Retssikkerhedsloven.

Det er din personlige kommunes kommunalbestyrelse, som skal vedtage og offentliggøre sagsbehandlingstiderne, aldrig din sagsbehandler, på kommunens hjemmeside, alle frister hvor der falder en normal kommunal afgørelse,

Du skal have mulighed for uopfordret at kende din dato for afgørelsen normalt skal falde, før du afsender en given ansøgning om hjælp.

Så hvis ikke du kender din kommunes politisk vedtagne sagsbehandlingstider iht §3 stk.2 i Retssikkerhedsloven, bliver du kørt rundt i manegen, med ulovlig sagsbehandling til følge.

Du bestemmer selv, hvordan din sag skal køres, men det kræver at du kender § 3 stk.2 i Retssikkerhedsloven.

EKSEMPEL på en kommunes offentliggjorte sagsbehandlingstider, til der skal være truffet en afgørelse, herunder HJEMVISTE sager fra Ankestyrelsen inden for alle områder.

https://www.kk.dk/artikel/sagsbehand...lforvaltningen

Retssikkerhedslovens § 3 stk.2:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=209828

“"§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres.”

Hjemvisning.

http://denstoredanske.dk/Samfund,_ju...06rmaOMnMwJk0I

“"hjemvisning, inden for retsplejen det forhold, at en appelinstans finder en underordnet rets afgørelse behæftet med så alvorlige formelle fejl, at en truffen afgørelse ophæves, hvorefter sagen sendes tilbage med påbud om en fornyet behandling.”"

Med venlig hilsen

Bilag # 1

fra en tilfældig borger, som ønsker sin invalidebil GEN-ansøgt:

Jeg søgte handicap bil i 2015 og hele sagen har nu taget 4,4 år !
Det var enda kun generhvervelse af min handicapbil.! (Burde gå hurtigere)
Endelig i år fik jeg så en afgørelse (positivt svar)
Men så trak de den tilbage igen fordi en andet sagsbehandler afdeling var alt alt for langsom i deres sagsbehandling .
Så nu er jeg startet forfra.😰
Jeg føler den hjælp jeg bad om i 2015 aldrig er blevet hørt -ingen har ville se og hjælpe helheden i hvor vigtig hjælpen var dengang og nu.
At kommunen samtidig bare trækker tiden ud -har rystet mig !

Bilag # 2 så du forstår, hvem der er stærkes: Folketing eller styrelser med embedsmænd.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=368682&postcount=438

phhmw 05-11-2019 17:48

Processen for sager, der skal behandles i et rehabiliteringsteam
 
https://star.dk/media/1219/analyse-p...eringsteam.pdf

Sagsbehandlingstrin og sagsbehandlingstider

Hilsen Peter :confused:

Stina1 12-11-2019 22:00

Det var mange gode og brugbare råd fra Peter og Fatternada som jeg nøje skal studere og arbejde videre med

Det er jo nok lidt forskel i min sag som jeg håber bliver en fleksjobsag.
Jeg håber, fordi jeg frygter at de vil få det til ressourceforløb, selvom jeg mener at have bevist at ingen bedring er mulig her, og det mener min læge også.

Jeg er så spændt på hvad der vil ske fremover, alt er forberedt og klart til at blive sendt ind, så hvidt jeg kan se.

Stina1 21-11-2019 22:54

Jeg har fået rehabiliteringsplanen til gennemlæsning som var fuld af fejl, mangler, forvrængninger og direkte falske oplysninger.

Planen skal laves sammen med borger, står det så fint.

Jeg har forlangt at få rettet dette inden den bliver sendt ind,
men de nægter at rette det.

En ny metode til at forsinke indstilling eller at få teamet til at afvise indstillingen

Hvis teamet får en plan hvor det f.eks står at jeg har en fysisk skade, men det er reelt en gammel diagnose og færdigbehandlet, så vil de tro skaden er ny og behandlingsbar dvs. ikke stationær.
Det vil så hjælpe dem med at få deres puslespil til at gå op

Teamet kan formentlig se min diagnose i lægeattesterne, men dette kan forvirre dem og ødelægge det hele :mad:

Stina1 20-12-2019 22:40

Rehabiliteringsplanen er sendt ind og jeg har fået en tid til indstillingen i teamet.
Jeg er indstillet til møde i rehab.teamet men det tager 3 halv måned til jeg
har fået tid der


Jeg forstår at de er mange terminale som er vigtigere, som de undskylder med. Men jeg forstår ikke, at det ikke er blevet bedre siden Kommunen har fået på pukkelen over langsom sagsbehandling og afklaring, for de har fået økonomisk tilskud til at ansætte flere sagsbehandler bl.a.

Det er desværre ingen tidsfrist for indstillinger til rehabiliteringsteamet, kun anbefalinger og det hjælper åbenbart ikke her!

Kan jeg klage over det til Tilsynet tro?

Nørd 21-12-2019 22:25

Da jeg skulle for rehab var der altså også lang ventetid (mener at det var 3 måneder), jeg fik besked om at det var på grund af helligdage at der hobede sig en del sager sammen.

Efter ferien havde folk som skulle fra sygedagpenge til jobaflaringsforløb fortrinsret da de har et retskrav på at komme for rehabiliteringsteamet inden for en måned efter at de er overgået til jobafklaringsforløbet.
Vi andre havde ingen retskrav og måtte derfor bare bag i køen.

Jeg var egentligt overbevist om at terminale ikke skulle for rehabiliteringsteamet, men det ser faktisk ud til at være rigtigt at også de skal en tur forbi teamet.
https://star.dk/media/1239/aabenlyse...sionssager.pdf (side 10).

Jeg ved ikke om man kan klage til nogen men jeg tvivler på at du får noget ud af det. Når nu de terminale virkelig skal for teamet og hvis det er rigtigt at der er en del af dem for øjeblikket, så er det vel logisk at de skal for teamet først.

Jeg tror faktisk bare at flere sagsbehandlere medfører længere kø ved rehabiliteringsteamet.
De holder formodentligt møde 1 gang om ugen, de kan nå et bestemt antal sager på en dag. Hvis de virkelig har sat skub i sagerne så er der flere som bliver parat til rehab og dermed flere som skal i kø.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:40.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension