K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Jeg er kommet i praktik. (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Betyder dette at man er raskmeldt? "Praktikaftale" (https://www.k10.dk/showthread.php?t=11970)

sane 13-03-2010 15:35

Betyder dette at man er raskmeldt? "Praktikaftale"
 
ER der nogen som kan hjælpe her, og forløbet er sådan her:

Først på sygedagpenge og de stopper pga varighedsbegrænsning.
Borgeren aldrig selv raskmeldt sig. Dog registreret som raskmeldt.
Efterfølgende på kontanthjælp.
Efter 4 mdr på kontanthjælp, fik et brev hvor vedkommende skal afprøves(ved ikke efter hvilken §§).
Har underskrevet blanketten:

"Praktikaftale"- mellem nedenstående praktiksted og nedenstående center er der truffet aftale om ulønnet virksomhedspraktik inden for- og revalidering og særlig beskæftigelsesfremmende indsats. Praktiken skal udvikle og/eller afklare den lediges faglige, sproglige, og personlige kompetencer, samt afklare den lediges beskæftigelsesmål og/ eller arbejdsevne, med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.

Mit spørgsmål er:
-Betyder dette at man er raskmeldt og man er på vej i revalidering?

-Nu har jeg læst et andet sted at hvis man er i revalidering- så er man raskmeldt, men er dette raskmelding i forhold til retten til udbetaling af sygedagpenge, eller i forhold til status på arbejdsmarkedet?

-Har I en ide om hvordan scenario kan forløbe efter sådan en praktikaftale er underskrevet?

-Er denne praktiksaftale- bare det som vi kalder "arbejdsprøvning"?

Alle input kan bruges...

Tak

Ninja 13-03-2010 16:01

En arbejdsprøvning ses i forbindelse med fleks og førtidspensionsansøgninger, hvor de skal vurderer arbejdsevnen.

Praktikforløb ses ofte hvis de er i tvivl om hvordan de skal få sluset dig tilbage på arbejdsmarked. Dette kan ske via revalidering, hvor du evt kan tage en uddannelse, eller helt andre tiltag - det er det de skal blotlægge i praktikperioden.

kommer du under revalidering, hedder det revalideringsydelse og svarer ca til højeste dagpengesats....det kan du læse meget mere om her. Det har nogle gode fordele.

http://www.krifa.dk/fs/sygdom/revalidering/ydelse.aspx

Håber dette besvarer nogen af dine spørgsmål.

Glemte at tilføje, at man som udgangspunkt skal stå til rådighed for arbejdsmarked når man er på kontanthjælp, men er dette ikke muligt, så skal man stå tilrådighed for arbejdsfremmende projekter, herunder praktik, aktivering, kurser mm.

sane 13-03-2010 21:51

Tak...

:)

Ninja 13-03-2010 22:06

Revalidering er slet ikke så tosset, og er en rigtig god mulighed/chance for at tjene gode penge alt imens man tager en overskuelig uddannelse. Det er da noget af et tilbud!!

sane 13-03-2010 23:30

Problemet er bare at vi her ikke ved hvad revalidering kan går ud på...
Og iøvrigt er det ikek sådan at revalidering ender med en fuldtid?- og det kan være problemet- da arbejdsevnen er nedsat inden for alle fag...

futtefreja 14-03-2010 00:01

Hej sane

en revalidering går ud på, man får en uddannelse indenfor et område man har interesse i, her får du revalideringsydelse ( svarer til højeste dagpengesats plus hjælp til transport, der er en egenbetaling, ved ikke hvad beløbet er på nu, derudover får man betalt bøger m.m. til brug i uddannelsen).

man kan få revalidering i 5 år i særlige tilfælde kan man få den forlænget i max 2 år.

hvis du er i tvivl om område du vil arbejde i, kan du komme på forrevalidering, denne regnes ikke med i revalidering.

Florken 14-03-2010 00:14

Kære sane

jeg er ikke ude på at tage glæden ved udsigt til revalideringsydelse fra dig, men hvis der er tale om forrevalidering, kan kommunen lade dig fortsætte på kontanthjælp.

Se dette link :

www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29856


§ 47.

Stk. 3. Økonomisk hjælp til revalidering kan omfatte:

1) Revalideringsydelse efter § 52, dog med fradrag af eventuelle arbejdsindtægter m.v., jf. §§ 58 og 59.

2) Helt eller delvis løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

3) Særlig støtte efter § 64.

4) Støtte til at etablere selvstændig virksomhed efter § 65.

5) Starthjælp efter § 25, stk. 12, dog med fradrag for eventuelle arbejdsindtægter m.v., jf. §§ 58 og 59.

6) Tillægsydelser efter kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. For revalidender, der modtager starthjælp efter § 25, stk. 12, erstatter denne ydelse revalideringsydelsen efter denne lov.

="Stk. 5. Revalidenden bevarer sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under forrevalideringen.

Håber dog de andre får ret med hensyn til at du får revalideringsydelse.

K.H. Florken

sane 14-03-2010 01:16

Det første prioritet her er helbredet, og ikke længere kun økonomi- så langt ude er det...
Så om hvilken ydelse det ender med eller fortsættes med kontanthjælp- er ikke noget der er energi til at spekulere om lige nu, -slet ikke har overskud til det...

Det hvad jeg ikke fatter er :

Hvordan skal man kunne holde til en fuldtids opkvalificering /uddannelse/ revalidering-når man nu både har afprøvet fuldtidsjob både i fysisk krævende område og ikke fysisk krævende område(her var den største problem psykisk), deltidsarbejde, og efterfølgende denne praktik - hvor man helt åbenlyst ikke kan holde til det i de 25 timer/ugen, selv med nogle skånehensyn- hvordan kan man så regne med at man kan holde til en revalidering/og efterfølgende fuldtidsarbejde indenfor dette nye område(hvilket jeg ikke ved hvad det er eller kan blive)?
Jeg kan bare ikke se en eneste af disse muligheder for at det skal kunne lykkes med uddannelsen/ efterfølgende fuldtidsarbejde... Kan godt være det er fordi jeg ikke kender så meget til området...
Men måske handler det om, som hellenekr siger "helt andre tiltag"... Jeg skal lige gennemskue hvad det kan være... Har I nogle ideer om hvad kan der komme til at hedde "helt andre tiltag"...?
Tak.

Ninja 14-03-2010 01:58

Ja, andre tiltag kan betyde, at det i hvertfald IKKE er revalidering du skal ud i!!

Andre tiltag kan også betyde, at de vurderer at du måske er mere til fleks eller førtidspension, alt efter hvad dine læger skriver og fortæller om din arbejdsevne og muligheder for selvforsørgelse. For én ting er hvad man selv mener, og en anden er, hvad lægerne konkluderer!

Tingene skal nøje hænge sammen.

MTVRV1 14-03-2010 09:59

Ja netop hvad lægerne konkluderer er meget vigtig
så det kommer meget an på hvad de har skrevet og hvad kommunen arbejder på
selvforsørgelse(revalidering) flex eller pension.
især hvis man også har været i en arbejdsprøvning og fået udarbejdet en RP med de 12 punkter. http://www.arbejdsevnemetode.dk/sagsbehandlere/
så hvad lægerne skriver og ens arbejdsprøvning skal nemlig nøje hænge sammen.

som et eksempel,

hvis flere læger skriver man kun kan arbejde halvtid og det er varrigt.
så vil kommunen nok ikke som udgangspunkt sætte en på revalidering.
men sikkert en arbejdsprøvning for at vudere ens arbejdsevne.
til foreksempel flex
konklusionen på ens arbejdsprøvning hvad lægerne skriver om ens symptomer og helbred
skal nogenlunde passe sammen.
mine læger skriver ubetydelige erhvervsevne og har lavet en fin beskrivelse af mine symptomer. det passede nogenlunde sammen med hvad min arbejdsprøvning viser.
100 procent kan det aldrig blive, for alle har stort nogle bedre dage end andre.
men man kan se et mønster


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:46.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension