K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Skattereform - førtidspension?? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23153)

heltinde 07-06-2012 15:02

Skattereform - førtidspension??
 
Hej alle på den gamle førtidspensionsordning

Jeg har læst i forslaget til den kommende skattereform, at førtidspensionister fra før 2003 skal have mulighed for at konvertere til 'den nye'.

FP'er fra før 2003 er for nogle år siden alle blevet opgraderet til mellemste på 'gamle' regler - selvfølgelig på nær de, der er på højeste.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilken fordel 'vi gamle før 2003' kan få af at blive overflyttet til ny førtidspension?

Min frygt er, at de vil have os ind på en linie, hvor regeringen har lettere ved at ændre på eksisterende vilkår. Og lad det være sagt med det samme - jeg er klart af den holdning, at alle på den gamle holdning er bedre stillet end de på den 'ny'.

Er der noget, jeg ikke ved/forstår og kan vi starte en diskussion?

Ninja 07-06-2012 15:15

Tror du selv har svaret - det er bedre at være på den gamle ordning end den nye. Der er faktisk SLET INGEN diskussion på området.

De gamle førtidspensionister står LANGE bedre end dem på den nye ordning.

Dem på den gamle ordning kan IKKE røres!!!

Alle på ny ordning kan få frataget pensionen hvis omstændighederne er til det - og sådan som de har raslet med sablerne om, at alle de nye førtidspensionisers sager bør kunne genoptages, så ville jeg som gammel pensionist IKKE rykke mig ud af flækken.

MTVRV1 07-06-2012 15:41

er helt enig
især dem på lav og mellem pension før 2003
hvis de kommer over på den nye og man beslutter at alle sager efter 2003 skal tages op på ny. et forslag fra venstre
så dem på lav i hvertfald, der kan kommunen bare tage deres pension
da de ikke opfylder kravet om at man skal en ubetydelig arbejdsevne

men det er nok også hele bag tanken ved forslaget

Ninja 08-06-2012 09:17

Ja, der er selvfølgelig en bagtanke med det, synes ikke engang man behøver en trykkende studenterhue for at regne ud, at mange på den gamle ordning, vil kunne sluses direkte ud i fleksjobs.
Og det er selvfølgelig også HELT FINT, HVIS man vil bytte pensionen ud med et fleksjob!

Dem på den gamle ordning, skal bare vide, at det er sådan musikken spiller, og at de ikke kan overgå til nye regler, blot fordi regeringen vil sikre de får flere pengene mellem hænderne (som regeringen fejlagtigt signalerer) - ved at overgå til de nye regler, tjaaa.....så fanger bordet på de nye regler. Og det er = frakendelse af pension hvis man kan bestride et fleksjob. Og man kan da heller ikke udelukke, at man ved at gå fra gammel til ny ordning, i dén forbindelse får genoptaget sagen - specielt dem på den lave eller mellemste sats, som jo i dag aldrig ville kunne få førtidspension, netop fordi de har en arbejdsevne af svingende karaktér, som hurtigt og sikkert vil give bagslag.....
Vi kan jo ikke have folk på den nye ordning, der har en arbejdsevne, for så kan de ikke følge reglerne.....

I regeringsudspillet står der også, at de regner med at kunne få 28.000 førtidspensionister i job. Og da de nye førtidspensionisters sager oftest siger at tilstanden er varig, behandlingsmulighederne udtømte og erhvervsevnen er nul, så bliver de jo næsten nødt til at kapre dem på den gamle ordning med gulerodsmetoden....

Glemte vist at skrive at jeg selv er på den nye ordning (i tilfælde af nogen ikke ved det).

migselv 08-06-2012 19:42

Kære Helenek

Hvor har du dog disse meget skræmmende oplysninger fra? Har du et link til oplysningerne - eller er det noget du gætter dig til?

"Vi kan jo ikke have folk på den nye ordning, der har en arbejdsevne, for så kan de ikke følge reglerne....."I

Undskyld - men hvor mange på netop "den nye ordning" spørger ikke netop hér på K10 om - hvor meget de må tjene ved siden af deres pension ... ... ... ?

Vil dit svar til dem så være det samme; altså at "Vi kan jo ikke have folk på den nye ordning, der har en arbejdsevne, for så kan de ikke følge reglerne....." ?

- Hvis ikke .. Hvad vil du ellers svare dem der spørger?

stribe 08-06-2012 20:43

migselv

vil bare sige og det er ikke et angreb..at dem der har fået ftp og får det efter 2003 ABSOLUT INGEN erhversevne må ha el.kun ubetydeligt...

dem fra før 2003 ku godt ha en rest erhversevne og kunne tildeles ftp efter forskellige årsager..det er mig bekendt også derfor der var 3 satser lav.mellem og høj .........hvor det vist kun er den høje der minder om idag..

og det er jo ikke noget nogen ka gøre for - men alle ved vist det blev sværrere at få ftp efter 2oo3

stribe ftp 2010

popiae 08-06-2012 21:06

Vedr. indtjening, har det oftest nogen med optjente pensioner.

Det er meget få, der magter selv et skånejob, ved siden af førtidspension, efter 2003.

Men et skånejob(såvedt jeg ved) stiles der IKKE krav om ansvar, hverken i form af opgaveløsning eller lign.
Man kan således gå lidt til hånde, uden krav.
(Her tænker jeg på psykisk syge).

Vedr. fysisk sygdom, får man ingen førtidspension, medmindre din arbejdsevne er nærmest ikke eksisterene.
Tror ikke der er nogen på ny ordning, med fysisk sygdom/handicap, der magter et skånejob, incl mig selv.(Gætter).

Er fuldstændig enig med Helenekr.

VH Popiae

Ninja 08-06-2012 21:09

Jeg svare aldrig dem der spørger om den slags, med mindre vi taler skånejob og/eller beskyttet værksted.

Hvad folk vil spørge om, er ikke mit bord, lige som det heller ikke er mit bord at dømme nogen. Ofte tænker jeg bare mit, når jeg læser de indlæg, specielt hvis de ikke signalerer en varigt nedsat arbejdsevne. De få gange jeg har blandet mig, har det da også gået galt;)

Jeg ved selvfølgelig godt, at arbejdsevnen ikke behøver være nul, men at nogen måske har haft et par timer i arbejdsprøvningen. Men sagen er, at man ikke kan få førtidspension på den nye ordning såfremt man kan varetage et fleksjob.
Hvis reformen kommer til at holde, så taler vi fleksjobs ned til 2 timer om ugen. Og DER kan rigtig mange altså komme i betragtning - de største fisk findes nok ikke på den nye ordning, men der er massere på den gamle ordning.
Og den eneste måde at få dem ''fanget'' på, er ved at få lokket dem over på den nye ordning, med helt nye regler, for jeg tror ikke man kan komme på den nye ordning, med de gamle regler......

Men jeg synes da ikke det er - som du skriver - MEGET skræmmende oplysninger:confused:

Der er jo ingen - formoder jeg - der bliver tvunget til noget.

Men det er da bestemt værd at overveje, om man som pensionist på den gamle ordning med en arbejdsevne, er parat til at opgive pensionen og istedet tage et fleksjob.

Jeg kan ikke forestille mig, at dem på den gamle ordning der kommer med en arbejdsevne, kan få lov til at få XX antal kroner mere om måneden på den nye ordning, uden at skulle enten genvurderes, eller på anden måde bidrage.
- jeg forestiller mig ikke, at nogen må have en arbejdsevne, og andre ikke må:confused:

Det var dét jeg mente med: Vi kan jo ikke have folk på den nye ordning, der har en arbejdsevne, for så kan de ikke følge reglerne....

For nogen kommer tilbudet måske som et svar på deres bønner, og dem skal der da også være plads til.
Så jeg ser det ikke udelukkende som noget negativt.

Det negative ligger mere i, at regeringen ikke uddyber HVAD det reelt betyder for en gammel pensionist, der vil søge over på den nye ordning.
OG at regeringen ikke fortæller, at os på de nye regler kan få frateget pensionen såfremt det vurderes at der er en bedring i arbejdsevnen. Noget som ALDRIG kan ske på den gamle ordning, om så man arbejder til man segner.

stribe 08-06-2012 21:23

jeg ka ihvertfald ingfenting efter min ulykke og jeg tror den anden der skriver har ret - når mange ikke kan og ikke har overskuddet...

man er træt,døset og min motorik er minimal..og sådan er der jo mange der har det...
men nogen tror altid der er nogen der har det lettere..

jeg var heller ikke ude på at bli uvenner med nogen:kram::kram:

stribe ftp 2010

stribe 08-06-2012 21:30

jeg er på den ny - men følger selvfølgelig med i hvad der sker på borgen og ja jeg tror så nogen blir fristet af lidt flere penge og så derefter blir indfanget som der stod fø'r mig - ja og så er der absolut ingen vej tilbage til de førhen trygge rammer

og ja kunne de bare være ærlig med hvad planen konkret er - ja så ku folk jo selv tage stilling og derefter ikke føle sig snydt og r..rendt..

jeg tror bare ikke engang regeringen selv ved hvordan det skal foregå og derfor siger de ikke noget

ftp stribe


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:04.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension