K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Spørgsmål om kontanthjælp (https://www.k10.dk/showthread.php?t=6116)

Dorthemusen 03-10-2008 17:44

Spørgsmål om kontanthjælp
 
Er der nogen der ved om man kan få kontanthjælp med tilbagebeting hvis man ikke er beretigget til kontanthjælp???

zuza 03-10-2008 21:58

Øh... det kommer vist an på, hvorfor man søger kontanthjælp.:confused:

Hvad er årsagen til, at du spørger?

Du kan evt. læse noget her: https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap12

:kram:

THJ 03-10-2008 22:59

Som jeg læser loven så kan man kun modtage kontanthjælp såfremt man har ret til det.

Tilbagebetalingspligt kommer kun på tale hvis man enten selv har bragt sig i den situation at man skal søge hjælp eller at man har opgivet urigtige oplysninger.

Udbetaling af kontanthjælp mod tilbagebetaling til en person der ikke har ret til det er jo det samme som at drive bankvirsomhed altså yde lån og det må kommuner ikke undtagen når det går til boligindskud.

Dorthemusen 04-10-2008 10:03

Jeg tænkte bare, at hvis man ikke havde en indkomst, så kunne man få økonomisk hjælp i Danmark. Men fandt så ud af, at hvis man var gift, ja så skulle man forsørge hinanden.. Tænkte så, at der er jo mennesker som ikke tjener 1 million om året, så er det jo svært..

Ryger selv ud af dagpengesystemet, men er gift...

Ved godt, det lyder som en bankforretning, men når man ikke har en indkomst, så er det meget svært at låne penge i banken eller andre steder.. Det kan lovningen bare ikke fatte, og så er det, at det går galt..

Men takker for svar:)

Trold 04-10-2008 11:02

Selv om man er gift kan man godt risikere, at kunne få noget i kontanthjælp.
Det kommer jo an på HVOR MEGET ægtefællen tjener.
Så måske det er værd at søge om hjælp alligevel.;)

zuza 04-10-2008 11:12

Der er helt bestemt muligheder, men det afhænger af din ægtefælles indkomst.

Der er mulighed for hjælp til eks. visse boligudgifter - også i ejerbolig, tandlæge, medicinudgifter osv. Og sikkert en hel masse andre muligheder, jeg ikke kender.

Men prøv at læse på det link, jeg lagde til dig. Der står lidt om det.

Ellers skal du skrive til kommunen, hvor du beder om rådgivning om, hvad du evt. har mulighed for. Så skal du sikkert udfylde et budgetskema.

:kram:

Dorthemusen 04-10-2008 12:38

Vil læse det link.. Skal bare lige vente på, at manden kommer hjem så han kan læse det højt.. Kan ikke selv læse så småt og tæt skrevet, desværre... Men tusind tak for linket:) Herligt, at I gider hjælpe.. Må håbe, jeg selv bliver så klog på systemet, at jeg kan hjælpe...

zuza 04-10-2008 12:55

Dorthemusen... der er 2 muligheder, som måske kan hjælpe dig.

Du kan bruge en "læs op"-funktion, der ligger her på siden.

Den anden er, at nederst i højre hjørne - ved uret - er der et forstørrelsesglas og ved siden af står der 100%.

Hvis du klikker på det, kan du gøre teksten større, og så kan du måske læse det.

:kram:

THJ 04-10-2008 16:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dorthemusen (Send 38812)
Jeg tænkte bare, at hvis man ikke havde en indkomst, så kunne man få økonomisk hjælp i Danmark. Men fandt så ud af, at hvis man var gift, ja så skulle man forsørge hinanden.. Tænkte så, at der er jo mennesker som ikke tjener 1 million om året, så er det jo svært..

Ryger selv ud af dagpengesystemet, men er gift...

Ved godt, det lyder som en bankforretning, men når man ikke har en indkomst, så er det meget svært at låne penge i banken eller andre steder.. Det kan lovningen bare ikke fatte, og så er det, at det går galt..

Men takker for svar:)


At man er gift er jo ikke ensbetydende med at man ikke har ret til kontanthjælp.

Det betyder "kun" at man ikke samlet kan få mere udbetalt end kontanthjælps niveau så naturligvis skal du du søge med mindre din ægtefælle har en ekstra ordinær høj indtægt.

Held og lykke.

Dorthemusen 05-10-2008 15:43

Tak.. Vidste jeg ikke, at man kunne... Så er det jo betydelig nemmere:)

Ang. ægtefælles indkomst, er 18000 brutto, jo ikke en ekstra høj indkomst (syntes jeg ikke) og det er jo loftet for kontanthjælp hvis man ikke er forsørger..


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:21.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension