K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   At søge førtidspension (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=19)
-   -   forskel arbejdsprøvning og virksomhedspraktik (https://www.k10.dk/showthread.php?t=13314)

MTVRV1 24-06-2010 16:29

forskel arbejdsprøvning og virksomhedspraktik
 
er der en som i et meget let sporg kan definere
arbejdsprøvning og virksomhedspraktik.
det spørgsmål dukker op mange gange.
men synes aldrig der er kommet et rigtig svar
samt rigtig mange bruger efterspørger denne forskel

jeg ved en arbejdsprøvning bliver der lavet en udførlig rapport og den er bygget op med de 12 punkter i en ressourceprofil. har selv været i gennem en

Anna1 24-06-2010 16:56

Hej

En arbejdsprøvning er vel med henblik på pension/eller fleks, for at se hvad man kan holde til, arbejdstid og skånebehov.

Mens virksomhedspraktik, er et reelt tilbud, hvor man er i praktik, for at se om man kan lide stedet og fungere der, på sigt. Med evt. henblik på evt. løntilskud, fleksjob eller fastansættelse?

Eller er jeg helt forkert på den.

vh

ANNA1

MTVRV1 24-06-2010 16:58

sådan har jeg også forstået og sådan er det i min kommune
så det er noget af en forskel, hvis en kommune sender en i virksomhedspraktik
hvis man selv regner med pension

ace dk 24-06-2010 16:59

jeg mener du selv har besvaret det ene spørgsmål MT...:)

det andet er, efter hvad jeg fik og vide lidt mere modsatrettet, det er nemlig sådan at kommende arbejdsgiver kan sige fra, mth dine evner indenfor praktikområdet, dvs, hvis du ønsker og komme i praktik som mekanikker kan de sige at du er komplet ubrugelig, da du ikke vil have olie på fingrene......

men du har ret det er temmelig difust, for tit er det en kombineret arbejdsprøvning/virksomhedspraktik......

dette der ovenfor er skrevet, er hvad jeg blev orienteret om, da jeg i sin tid skulle "afprøves"... de sagde jo det var mest praktisk, i tilfælde af jeg kunne holde til X antal timer, og de evt derefter ville beholde mig

mvh eders ace dk .... efter bedste evne..:)

curls 24-06-2010 17:04

Ja arbejdsprøvning kan være en form af en virksomhedspraktik...

Se også den her tråd, hvor Hans svarer på det spørgsmål meget fint:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=4185

Og her fra HK, hvor der står (uddrag fra denne link: http://www.hk.dk/akasse/job_og_uddan...mhedspraktik):

Formålet med virksomhedspraktik er, at du skal afklare et beskæftigelsesmål, eller du skal afdække eller optræne nogle faglige, sproglige eller sociale kompetencer.

Altså det handler om at blive klogere på, hvor du skal hen på arbejdsmarkedet og/eller blive opkvalificeret.


Jobcentret eller en anden aktør skal først vurdere, hvorvidt du kan ansættes ordinært eller kan komme ind på arbejdsmarkedet ved brug af tilskudsjob.

Det er ikke meningen, at virksomhedspraktik pr. automatik skal tilbydes før en ansættelse med løntilskud eller en ordinær ansættelse.

Virksomhedspraktik kan også anvendes som "arbejdsprøvning" for personer på sygedagpenge og ledighedsydelse i forhold til et forestående fleksjob.

Vovse 24-06-2010 21:25

Og så kommer jeg lige og ødelægger det hele.:mad: :eek: ;)

For nogle år siden var jeg i en arbejdsprøvning på et beskyttet værksted, "klarede" 6-9 timer pr. uge, blev tilkendt flexjob.

Eftersom jeg i flere år havde været på kontanthjælp fortsatte jeg på denne ydelse.

Ca. et år senere blev jeg henvist til anden aktør, med henblik på at få mig i (flex)job.
Det lykkedes ikke at skaffe mig et job, og jobkonsulenten (anden aktør) skrev en rapport til kommunen med en masse pæne ord om mig, men også at der var mange skånehensyn at tage, og tilbød at finde en praktikplads til brug ved en rådighedsvurdering.

Ved samtale med sagsbehandler blev det besluttet, at lade jobkonsulenten hos anden aktør finde et egnet praktiksted, med henblik på en 3 mdr.'s praktik for at vurdere om jeg fortsat skulle være flex'er eller om jeg evt. var berettiget til førtidspension.

Knap et år senere (ca. 2 år efter at jeg blev tilkendt flexjob) fandt jobkonsulenten (anden aktør) så et egnet praktiksted.

Da jeg så praktikaftalen lurede jeg lidt, for deri stod der at praktikken skulle vare 1 måned.
Dette gjorde jeg jobkonsulenten opmærksom på, og fortalte ham, at jeg var rimeligt sikker på, at det var sagsbehandlers hensigt, at den skulle vare 3 mdr.

Han undrede sig, for det var ret usædvanligt, men da han havde snakket med sagsbeh. blev praktikaftalen ændret til 3 mdr.

Jeg skrev dagbog under hele forløbet, og havde tæt kontakt til jobkonsulenten.

Det hele endte ud i en lang rapport fra jobkonsulenten, med en masse pæne ord om min person, nogle knap så pæne ord om mit helbred og min formåen i praktikken (ca. 8 t. pr. uge).

Alt dette dannede grundlag for en rp, som resulterede i en fp.

Så jo, en virksomhedspraktik kan godt fungere som arbejdsprøvning.

gh72 25-06-2010 08:57

Ja, arbejdsprøvning er ikke et juridisk begreb som virksomhedspraktik er. De gange jeg har været i afprøvning både til fleks og pension, har jeg fået en praktik-aftale. Så det er åbenbart det, man kalder det idag, i stedet for arbejdsprøvning.

sane 25-06-2010 10:28

For at fortsætte med tråden for at afklare det, kan jeg så spørge:

Er der nogen her, som oprindeligt var i virksomhedspraktik med henblik på fleksjob, men efter en dårlig resultat fra virksomhedspraktikken endte på førtidspension uden yderligere "prøvninger"?

Mølgaard 25-06-2010 12:08

Jeg har også lige et ? ang. arbejdsprøvning. Jeg fik en mail fra min sagsbehandler, og han skriver jeg lige nu er for dårlig til at komme i arbejdsprøvning til f.eks mhp en revalidering. Så vil det da hedde virksomhedspraktik, ik??

Håber der er nogen som kan hjælpe her.

gh72 25-06-2010 12:45

Altså jeg fik at vide, at det juridiske begreb hedder virksomhedspraktik. Det er det, man kalder det idag, men det er det samme som arbejdsprøvning. Det hedder virksomhedspraktik uanset om det er med henblik på revalidering, fleks eller pension.

Der står mere om det her:

http://www.vidensnetvaerket.dk/ordni...omhedspraktik/

superhoax 25-06-2010 13:12

Curls og til dels vovse har ret. Arbejdsprøvning kan i modsætning til virksomhedspraktik foregå udenfor en virksomhed/arbejdsplads; men ellers er det i princippet det samme. dvs. arbejdsprøning dækker bredere end virksomhedspraktik.

For stærke ledige (forsikrede med ledighed som eneste problem) udgør virksomhedspraktik dog maks en måned 4 uger tror jeg.

Har netop set at Frederikshavns-kommune har links til både arbejdsprøvning og virksomhedspraktik, hvor arbejdsprøvning typisk har et bredere afklarende sigte fleks, pension, reva og Virksomhedspraktik har erhvervsmæssigt-sigte.

Link om arbejdsprøvning:
http://www.frederikshavn.dk/da/menu/...ejdsproevning/

Link om virksomhedspraktik
http://www.frederikshavn.dk/da/menu/...omhedspraktik/

popiae 26-06-2010 00:51

En arbejdsprøvning på feks reva-center er en bred afprøvning af arbejdsevne. Enten med henblik på pension eller fleks.

Virksomhedspraktik, vil ofte ikke kunne bruges som afklaring til en pension.

Dog vil der som nævnt være undtagelser.

Men vil man være rimmelig sikker på, at få det godkendt, og man på forhånd ved at det hælder den vej, bør man insistere på dette, for at begrænse antal af afprøvninger.

VH Popiae

benteh 26-06-2010 09:05

Misbrug
 
Jeg er arbejdsløs flexer og har haft to fleksjob, som jeg er fyret af pga krisen. Er nu hos anden aktør (suk).
Hun ringede forleden med et muligt arbejde, hvor arbejdspladsen ville have 2-3 måneders praktik før ansættelse. Det irriterer mig, for det er ved at være mit helt klare indtryk, at virksomhederne nu kræver dette, der for mig minder heftigt om 2-3- måneders gratis arbejdskraft. Jobkonsulenten siger bare, at det er "helt almindeligt".
Jeg er en af de "stærke" flexere, 20 timer og en sygdom, jeg er vel reguleret for, så der er ikke noget særligt at "prøve" mig af på.
Man skal huske, at vi (lige som alle andre) efter en evt ansættelse osse har den normale prøvetid på 3 mdr, så de kan såmænd sagtens slippe af med os, UDEN praktik!
VH Bente
PS. Der jo nok er nødt til at finde sig i at arbejde gratis for overhovedet at FÅ et flexjob...

curls 26-06-2010 10:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af benteh (Send 111879)
Jeg er arbejdsløs flexer og har haft to fleksjob, som jeg er fyret af pga krisen. Er nu hos anden aktør (suk).
Hun ringede forleden med et muligt arbejde, hvor arbejdspladsen ville have 2-3 måneders praktik før ansættelse. Det irriterer mig, for det er ved at være mit helt klare indtryk, at virksomhederne nu kræver dette, der for mig minder heftigt om 2-3- måneders gratis arbejdskraft. Jobkonsulenten siger bare, at det er "helt almindeligt".
Jeg er en af de "stærke" flexere, 20 timer og en sygdom, jeg er vel reguleret for, så der er ikke noget særligt at "prøve" mig af på.
Man skal huske, at vi (lige som alle andre) efter en evt ansættelse osse har den normale prøvetid på 3 mdr, så de kan såmænd sagtens slippe af med os, UDEN praktik!
VH Bente
PS. Der jo nok er nødt til at finde sig i at arbejde gratis for overhovedet at FÅ et flexjob...

Det kan jeg godt forstå, jeg er selv i 2. fleksjob og ville helt sikkert have det på samme måde, hvis jeg var i samme situation som dig lige nu....
Jeg gad ikke i ulønnet praktik, jeg er klar!
Kunne du ikke selv "privat" tilbyde firmaet at have dig ansat her og nu? :) Hvis man vidste hvilket firma, det var.... hehe... så kunne de her jobkonsulenter lære noget af det... Men håber alt vil gå dig godt, og at du vil blive glad for det, hvis det lige var noget for dig og at de så ansætter dig. Gad vide, om de virkelig kan garantere fast ansættelse bagefter...

Vovse 26-06-2010 10:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 111858)
En arbejdsprøvning på feks reva-center er en bred afprøvning af arbejdsevne. Enten med henblik på pension eller fleks.

Virksomhedspraktik, vil ofte ikke kunne bruges som afklaring til en pension.

Dog vil der som nævnt være undtagelser.

Men vil man være rimmelig sikker på, at få det godkendt, og man på forhånd ved at det hælder den vej, bør man insistere på dette, for at begrænse antal af afprøvninger.

VH Popiae

Nu var det ikke et revacenter, men "kun" et beskyttet værksted jeg var i arb.prøvning på, men derom kan jeg kun sige, at det var det værste LO.. jeg nogensinde har været præsenteret for, i de 15 år jeg sloges med systemet.
Værkstedsledere, der udtalte sig om ting de tydeligvis ikke havde forstand på (især lægefagligt), benyttede sig af løgnehistorier og m.m. af den slags.

Derimod oplevede jeg, at jobkonsulenten hos anden aktør havde en yderst professionel tilgang til tingene.

Men hvis en virksomhedspraktik skal fungere med henblik på f.eks. fp, skal det selvfølgelig være en virksomhed, der er bevidst om deres "rolle", og har mulighed for at tilbyde forskellige former for opgaver, så man netop kan blive afprøvet allround.

Mange har dårlige oplevelser med anden aktør, men for mig var anden aktør simpelthen det bedste, og eneste fornuftige, der skete i de 15 år jeg sloges med systemet.:D :D :D :D :D

FOB 18-02-2013 16:17

Hej alle her
Jeg bliver simpelt hen nød til at få det skåret ud i pap:

Min venindes SB siger at arbejdsprøvning var noget der fandtes under den gamle pensionslov fra før 2003, hvorimod virksomhedspraktik har til formål at bidrage til selvforsørgelse i et ordinært job.

Jeg har så læst jeres indlæg og mener at kunne læse at et udgangspunkt er det samme, nemlig at få afprøvet den syges arbejdsevne.

Eller er jeg bare helt analfabet????

lynge60 18-02-2013 16:40

Jeg var i en arbejdsprøvning i 2011, da jeg havde gået sygemeldt i ca 6 mdr, og der skulle findes ud af hvad jeg kunne holde til ang timer og hvad jeg kunne lave fysisk.

Var i en praktik som min sb skrev på mine papirer med henblik på et fleksjob, og det var i 2012, men kunne ikke holde til at være der og det blev så kun til 6 dage.

enhunhund 18-02-2013 17:05

Arbejdsprøvning/virksomhedspraktik

Jeg er pt. i en sådan, i forbindelse med at have været ledig i 12 mdr. på ledighedsydelse og revurdering af fleks. Min SB fortalte at det er det samme i mit tilfælde. Ligmed...jeg er i arbejdsprøvning som skal bestå af en ekstern virksomhedspraktik. Anden aktør kan ikke skaffe en virksomhedspraktik. Så i mit tilfælde tor jeg at min arbejdsprøvning ender ud i ingenting.

Vovse 18-02-2013 22:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af FOB (Send 261574)
Hej alle her
Jeg bliver simpelt hen nød til at få det skåret ud i pap:

Min venindes SB siger at arbejdsprøvning var noget der fandtes under den gamle pensionslov fra før 2003, hvorimod virksomhedspraktik har til formål at bidrage til selvforsørgelse i et ordinært job.

Jeg har så læst jeres indlæg og mener at kunne læse at et udgangspunkt er det samme, nemlig at få afprøvet den syges arbejdsevne.

Eller er jeg bare helt analfabet????

Tjaa, kommunale sagsbehandlere siger virkelig mange mærkelige ting.:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

I 2007 var jeg i arb.prøvning på et beskyttet værksted, for at afklare min arb.evne, og blev visiteret til fleksjob.

I 2009 var jeg i virksomhedspraktik med det formål, at afklare min arb.evne. og blev tilkendt førtidspension.

Få din veninde til at spørge sin sb hvordan man så afklarede borgernes arb.evne mellem 2003 og 2013.:confused: :confused: :confused:

Solen 19-02-2013 13:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af sane (Send 111724)
For at fortsætte med tråden for at afklare det, kan jeg så spørge:

Er der nogen her, som oprindeligt var i virksomhedspraktik med henblik på fleksjob, men efter en dårlig resultat fra virksomhedspraktikken endte på førtidspension uden yderligere "prøvninger"?


Kort og godt: JA.

Hov, det er en gammel tråd - det var jeg ikke lige opmærksom på.:(:p

jasch 19-02-2013 13:43

Ja husk lige på tråden er gammel, idag skal ens arbejdsevne udvikles istedet for afprøves.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:42.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension