K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Handicapbil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=13169)

schaffer60 14-06-2010 11:45

Handicapbil
 
Jeg har en FIAT Seicento(sekshundrede) fra 1999. Jeg er opereret for en Lumbal Stenose og har fået konstateret endnu en forsnævring. Jeg kan ikke bruge min gamle bil, da jeg ikke kan komme ind i den. Jeg kan gå maks. 100 m. og kan ikke gå på trapper. Hvilke muligheder er der for at hjælp til bil, afgiftfritagelse. Jeg får førtidspension, fik den i 2007. Hvad gør jeg, jeg kan ikke bruge offentlig transport.

curls 14-06-2010 14:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af schaffer60 (Send 109968)
Jeg har en FIAT Seicento(sekshundrede) fra 1999. Jeg er opereret for en Lumbal Stenose og har fået konstateret endnu en forsnævring. Jeg kan ikke bruge min gamle bil, da jeg ikke kan komme ind i den. Jeg kan gå maks. 100 m. og kan ikke gå på trapper. Hvilke muligheder er der for at hjælp til bil, afgiftfritagelse. Jeg får førtidspension, fik den i 2007. Hvad gør jeg, jeg kan ikke bruge offentlig transport.

Kontakt hjælpemiddelafsnit eller lignende i din kommune. Du kan ringe og snakke med en sagsbehandler, som har med handicapbiler at gøre. Søg gerne på din kommunes hjemmeside. Du kan søge det ud fra et ansøgningsskema (kan fås i borgerservice)

Tjek evt. www.handicapbiler.dk
Der er f.eks. nævnt lovstof og man kan finde svar på nogle spørgsmål omkring handicapbiler.

Forum her handler mest om fleksjob og førtidspension, så det er nok lidt svært for os at vurdere det herinde. Ellers kan du læse om andres beretninger via søgefunktionen. Der er et par stykker herinde, som har beskrevet, hvordan deres forløb har været, da de søgte handicapbil.

Du har også mulighed for at søge ydelse til taxakørsel, f.eks. måske ved ansøgning over serviceloven § 100 merudgifter.
Du kan også søge tilretning i din bil f.eks. Det kan man også søge enten over merudgifter § 100 eller § 114 (tror jeg det er).

Held og lykke ! ;)

Ruby 14-06-2010 15:18

Der er MEGA svært at få handicap bil når ikke man kan søge en erhvervsbil - altså når ikke du skal bruge til til feks. job eller studie - så kaldes det en trivselsbil... og hold op det er svært at blive berettiget til - MEN PRØV AT SØG - du kan højst få et nej

Jeg ved også - at hvis du søger om særlig indretning af din bil, må bilen ikke være gammel - og med gammel menes vist mere end 1 år...

Håber du finder en løsning

Mai-Britt 14-06-2010 15:29

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ruby (Send 110008)
Der er MEGA svært at få handicap bil når ikke man kan søge en erhvervsbil - altså når ikke du skal bruge til til feks. job eller studie - så kaldes det en trivselsbil... og hold op det er svært at blive berettiget til - MEN PRØV AT SØG - du kan højst få et nej

Jeg ved også - at hvis du søger om særlig indretning af din bil, må bilen ikke være gammel - og med gammel menes vist mere end 1 år...

Håber du finder en løsning

Hej

Bilen må ikke være ældre en 2 år :-)
Jeg har lige fået bevilliget handicapbil på trivsel så det kan lade sig gøre :-) søg hos din kommune og når du søger så søg om at komme ud til ptu så de kan lave en vurdering af dig :-), de er super dygtig og skriver til kommune om dine behov :-)

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever :-)

phhmw 15-06-2010 07:08

Læs og FORSÅ: http://www.k10.dk/showthread.php?t=4678

Trivselsbil er til for at blive brugt og absolut ikke umuligt men skal vurderes særskilt.
Har du behov og opfylder betingelserne skal du selvfølgelig have bevilget trivselsbil.

Hilsen Peter

jsn 15-06-2010 16:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mai-Britt (Send 110013)
Hej

Bilen må ikke være ældre en 2 år :-)
Jeg har lige fået bevilliget handicapbil på trivsel så det kan lade sig gøre :-) søg hos din kommune og når du søger så søg om at komme ud til ptu så de kan lave en vurdering af dig :-), de er super dygtig og skriver til kommune om dine behov :-)

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever :-)

Den kan jeg hoppe med på, er lige blevet det også.!

Mvh.
Jsn

Moster Molly 15-06-2010 18:06

Skal man selv sørge for at få en tid ved PTU? Eller sender kommunen automatisk én derud, når man søger?

phhmw 15-06-2010 18:16

Kære Moster.
Du skal ikke foretage dig noget. Men, du havner kun hos PTU hvis din kommune har overenskomst med PTU. Ellers er det anden aktør.

se lidt på www.ptu.dk

Hilsen Peter

Moster Molly 15-06-2010 18:24

Tak, Peter. Vil straks checke linket ud

Mai-Britt 15-06-2010 19:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af Moster Molly (Send 110187)
Skal man selv sørge for at få en tid ved PTU? Eller sender kommunen automatisk én derud, når man søger?


Hej

Man kan jo godt selv betale for det, men man kan få sin læge til anbefale kommune til at bruge ptu til at vurdere en, det gjorde jeg, for som min læge sagde de er jo eksperter, og de kan test det hele på en gang:-9 :p


Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever:kram:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:27.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension