K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Kontanthjælp og erstatning (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16140)

Mulle83 12-01-2011 03:09

Kontanthjælp og erstatning
 
Hejsa

Jeg er pt. på revalideringsydelse, men har fået at vide, jeg måske kommer på kontanthjælp.

Indtil nu har jeg kunnet læse mig frem til, at en personskadeerstatning ses bort fra, når de vurderer formuen, som ikke må være over 10.000 kr.

En bekendt har lige skrevet til mig, at han har hørt, at ikke gælder efter de nye regler? Er der nogen, der ved noget om det??

c.l.e.o. 12-01-2011 09:56

Jegkender ikke til nye regler.

Men for en sikkerheds skyld så skal du have noget der heder en kridit beskyttet konto som erstatningen går ind på.

erstatningen må ikke blandes med andre slags penge,for så kan det ikke beviset hvad der er hvad.

Jeg mener og håber da at erstatning for person skader stadig ikke må røres,men måske andre ved mere.

Mulle83 12-01-2011 13:07

Jeg har også læst og læst online og kan ikke finde min vens påstand. Hvor han havde set/hørt/læst det, kunne han ikke huske.

Jeg fik i øvrigt engang at vide, at hvis man valgte at sætte sine erstatningspenge i "fast ejendom", kunne de ikke røre huset - nogen der ved, om det passer?

jjsonn 12-01-2011 13:48

der har lige været en sag i bt om en pige der fik en erstatning for sex cikane
de 25000kr. skulle hun leve for før hun kunne få bh igen.

Hvis du køber fast ejendom har du jo pludselig værdier, så den går heller ikke, hvis jeg var dig ville je nu nok snakke med en advokat, du kan jo bruge fri advokat hjælp, så ved man jo hvor man står.

maybeline2you 12-01-2011 13:51

@ Mulle83

Hejsa ... Hvis du får en erstatning på baggrund af din sygdom, skal der efter Lov om aktiv socialpolitik skal den ikke betragtes som formue. Det fremgår helt klart af § 14 som jeg indsætter her.

"Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22."


VH. maybeline2you

Mulle83 12-01-2011 13:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af jjsonn (Send 143815)
der har lige været en sag i bt om en pige der fik en erstatning for sex cikane
de 25000kr. skulle hun leve for før hun kunne få bh igen.

Hvis du køber fast ejendom har du jo pludselig værdier, så den går heller ikke, hvis jeg var dig ville je nu nok snakke med en advokat, du kan jo bruge fri advokat hjælp, så ved man jo hvor man står.

Chikane hører ikke ind under personskade og derfor er hendes erstatning i det tilfælde du omtaler ikke "sikret" og betragtes som en formue, som kommunen ikke ser bort fra :)

Mener bare at have hørt, at hvis ejendommen er købt for en kreditorsikret personskadeerstatning, så er den sikret, ligesom pengene ville være det?

Mulle83 12-01-2011 13:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af maybeline2you (Send 143817)
@ Mulle83

Hejsa ... Hvis du får en erstatning på baggrund af din sygdom, skal der efter Lov om aktiv socialpolitik skal den ikke betragtes som formue. Det fremgår helt klart af § 14 som jeg indsætter her.

"Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22."


VH. maybeline2you

Tak :)

Ved du, om noget af beløbet kan sættes i en ejendom, i og med det er betalt med den formue, kommunen ser bort fra? Såfremt ejendommen kreditorsikres på lige fod med pengene i banken :)

maybeline2you 12-01-2011 15:00

Mulle83.. Dvsl :-)

Ja jeg ved en lille bitte smule om dette. man kan kreditorbeskytte sin erstatning ud fra retsplejeloven´s §513 og du kan både kreditorbeskytte pengene og et evt. huskøb.

Det skal ske ved at du sætter pengene ind på en seperat konto og holder den + rente tilskrivningen 100% adskildt fra din øvrige økonomi. Men det er ikke noget krav om, at du skal sætte pengene ind i Bank eller Sparekasse. Du kan for den sags skyld ha dem liggende under hovedpuden, men jeg ville nok vælge en bankboks, idet man ikke er forpligtet til at oplyse, hvad man har i den, hverken over for Bank, Skattevæsnet eller Kommunen :-)

Såfremt du køber fast ejendom og/eller bil, vil det ligeledes være muligt at få tinglyst kreditorbeskyttelse mod, at der vedlægges dokumentation for, at beløbet stammer fra personskadeerstatning.

Jeg tjekkede lige min viden og indsætter derfor et link, hvor du kan læse det hele :-) http://www.helsinghoff.dk/ad73/


Vh. Maybeline2you

Mulle83 12-01-2011 17:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af maybeline2you (Send 143831)
Mulle83.. Dvsl :-)

Ja jeg ved en lille bitte smule om dette. man kan kreditorbeskytte sin erstatning ud fra retsplejeloven´s §513 og du kan både kreditorbeskytte pengene og et evt. huskøb.

Det skal ske ved at du sætter pengene ind på en seperat konto og holder den + rente tilskrivningen 100% adskildt fra din øvrige økonomi. Men det er ikke noget krav om, at du skal sætte pengene ind i Bank eller Sparekasse. Du kan for den sags skyld ha dem liggende under hovedpuden, men jeg ville nok vælge en bankboks, idet man ikke er forpligtet til at oplyse, hvad man har i den, hverken over for Bank, Skattevæsnet eller Kommunen :-)

Såfremt du køber fast ejendom og/eller bil, vil det ligeledes være muligt at få tinglyst kreditorbeskyttelse mod, at der vedlægges dokumentation for, at beløbet stammer fra personskadeerstatning.

Jeg tjekkede lige min viden og indsætter derfor et link, hvor du kan læse det hele :-) http://www.helsinghoff.dk/ad73/


Vh. Maybeline2you

Tusind tusind tak - det betyder rigtig meget for mig, at der er folk som dig til stede her på K10! :kram:

Pengene står på sådanne konti allerede, men landet ligger sådan, at jeg har fundet mit drømmehus og bare SÅ gerne vil købe det.. Men jeg risikerer at ryge på kontanthjælp, og derfor var jeg meget usikker på, om dette kunne lade sig gøre.

maybeline2you 13-01-2011 14:21

Kære Mulle83
 
Vi er her alle sammen fordi på den ene eller anden måde er ramt eller berørt af sygdom og vi alle sammen har noget at byde ind med, enten i form af egne erfaringer eller omkring lovgivningen.

Da K10 er en hjælp til selvhjælp´s side ville det være meget mærkeligt for mig, at hemmeligholde min viden, når jeg kan se andre har hårdt brug for den og det har altid været min force eller om du vil min svaghed, ;) at yde andre hjælp med det jeg ved og kan, så længe der er brug for det.

Du behøver derfor ikke at takke for hjælpen, men det er da dejligt at du gør det :):):)

Jeg håber du må få får dine drømme opfyldt i fremtiden :)


:kram: M2y


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension