K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bolig? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=24216)

Tullepigen90 14-09-2012 12:21

Bolig?
 
Hej :)

Jeg har valgt at flytte til en ny by og ny kommune. Da jeg er kørestolsbruger kræver jeg mere plads til at komme rundt en ikke handicappet personer. Jeg har igennem den nye by's boligforening fundet en boligkompleks område med 16 rækkehuse som er 4 værelses og på 100 kvm. Jeg ønsker inderligt at få en af de rækkehuse, men der er jo en venteliste og så er det jo desværre ærgerligt for mig at par og familier har fortrinsret, hvilket jo gør at mine chancer for at få sådan et rækkehus er meget små :(

Kan kommunen på nogen måde hjælpe mig sådan jeg kan få et rækkehus eller er der nogle specielle regler nu hvor jeg er handicappet og syg, som kan hjælpe mig til at få det rækkehus?

Andre råd eller ideer?

Ninja 14-09-2012 12:30

Ja hvis kommunen vurderer at rækkehuset er handicap venligt og svare til dine behov, så kan du godt komme ind - kommunerne har en del boliger i de almene boligselskaber, som uden om ventelisterne, hjælper udsatte med at få en passende bolig......

Så du skal kontakte kommunen (og boligselskabet) høre dem ad - og så krydser jeg fingre for, at rækkehuset ikke er i flere etager, for de vil nok ikke godkende noget hvis der er en trappe til en evt første sal og/eller trappe til en evt kælder.

malofa 14-09-2012 13:24

Har du evt prøvet at kigge på grundplanstegninger over rækkehusene? Rummene skal jo have en vis størrelse for at du har nok venderadius i kørestol. Bare lige en lille praktisk tanke inden du forelsker dig alt for meget i lejlighederne :-)

Ninja 14-09-2012 15:31

God pointe Malofa! Endvidere skal du også sikre dig, at der ikke er forhindringer på gulvene (som de der store lister der sidder under dørene) og som mange køresolsbrugere ikke kan køre op over. De vil også lægge vægt på, om der i køkkenet er hæve/sænkeborde, så du i siddende stilling stadig kan tilbedrede mad, og at der på toilettet er plads og rummelighed til en kørestol, samt 1-2 hjælpere (det er standart!) som de også vil gå ud fra, da en almen bolig helst skal kunne matche en ældrebolig......

Dog skal det lige indskydes, at man - efter man er flyttet ind - sammen med visitaionen på kommunen, lige kan gå hjemmet igennem, for at se om man har brug for fx toiletforhøjning, klodser til sofaen, døre og paneler der kan fjernes, om der kan bevilges hæve/sænke bord osv osv osv.....

I Faxe har de nogle dejlige rækkehuse, som er ældreboliger - selvom det hedder en ældrebolig, så bor der altså også unge!!!
Når man søger en ældrebolig, så går det heller ikke efter tur, men efter behov.

Tullepigen90 14-09-2012 17:04

Tak for svar!
Jeg har kigget på grundplanen og det er i et plan at jeg kigger på rækkehus. Jeg går udfra at hvis jeg får sådan ét rækkehus, at kommunen så vil gå ind og hjælpe med at gøre den egnet med køkken, toilet/bad og dørtrin m.v.
Udover det forventer jeg at spare 50-100.000 kroner op til renovering så det bliver nyt og lækkert at bo i, jeg går nemlig MEGET op i boligindretning :)

Jeg vil IKKE bo i en handicapbolig eller ældrebolig, da jeg ønsker at leve så normalt som det overhovedet kan lade sig gøre - også alligevel jeg er handicappet og kørestolsbruger... Og da jeg går meget meget op i boligindretning vil jeg ikke kunne trives og nyde min bolig hvis den var en handicap eller ældrebolig.
Mit ønske er også at bo sammen med "sunde/raske og almindelige" mennesker og ikke med andre syge/handicappede eller ældre..

malofa 15-09-2012 08:43

Jeg ville nok afklare lidt med din nye kommune, om de vil gå ind og bevilge de tilretninger af boligen, hvis der findes bedre egnede boliger i kommunen. Jeg er desværre ikke helt inde i lovgivningen der.

Jeg kan sagtens følge dit ønske om at bo så normalt som muligt. Men når alt kommer til alt, så vil dit hjem skulle være arbejdsplads for andre mennesker, og der findes bare nogle helt klare regler omkring plads til hjælpere.

stampe 15-09-2012 09:04

Al held og lykke med projektet.

Tullepigen90 15-09-2012 09:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af malofa (Send 241257)
Jeg ville nok afklare lidt med din nye kommune, om de vil gå ind og bevilge de tilretninger af boligen, hvis der findes bedre egnede boliger i kommunen. Jeg er desværre ikke helt inde i lovgivningen der.

Jeg kan sagtens følge dit ønske om at bo så normalt som muligt. Men når alt kommer til alt, så vil dit hjem skulle være arbejdsplads for andre mennesker, og der findes bare nogle helt klare regler omkring plads til hjælpere.

Tak for svar Malofa :)
Jeg har lige skrevet til den nye kommune for at forhøre mig. Jeg håber bare så inderligt at de i Ringkøbing-Skjern kommune er menneskelige og gode...

Jeg er heller ikke vildt meget inde i reglerne, men ja det kræver jo en special antal kvm og plads for at andre må arbejde for mig og det gælder også fysioterapeuter og ergoterapeuter m.fl.

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 241258)
Al held og lykke med projektet.

Mange tak :) Jeg vil nok få mere brug for jeres hjælp her på k10 når det hele bliver sat igang, så lidt opdateringer vil i nok kunne læse her på siden.

malofa 16-09-2012 16:20

Håber de kan give dig info og derved hjælpe dig lidt mere på vej til at få truffet beslutningen :-)

Ozelot 17-09-2012 08:12

Du skriver, at du selv har valgt at flytte - er det ligestilling at komme foran i køen fordi man har et handicap?
De familier der står skrevet op har vel lige så stort behov for at flytte, måske større hvis de sidder i lejligheder der er blevet for små til deres børn.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:54.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension