K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Ny bil på afbetaling når man modtager kontanthjælp? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=26640)

whc 17-04-2013 22:22

Ny bil på afbetaling når man modtager kontanthjælp?
 
Hej, jeg og min kæreste som ikke bor sammen (hver vores lejlighed), jeg modtager kontanthjælp hun modtager førtidspension, vi overvejer at investere i en bil, da jeg har udsigt til job der er ca. 30 km væk, samt det generelt vil gøre vores hverdag lettere.

Vi har kigget på mange biler til de 10-16000, men ikke lykkedes at finde en vi begge har været tilfredse med. Derfor tænker vi over at købe en af de her små biler der går de 20+ på literen, til små 100.000,- med en udbetaling på 20.000,-

Vi er blevet godkendt til et billån på en nyere bil til 93.500,- mit spørgsmål er så bare, om det er muligt med hensyn til kommunen. Vi havde tænkt os begge tager lånet i begge vores navne, bilen står i min kærestes navn og jeg står som registret bruger af bilen til forsikringsselskabet.

Men er det muligt uden hverken hun eller jeg ville komme ud for økonomiske sanktioner af den ene eller anden art fra kommunen.

Skal nok lige tilføjes vi begge har psykiske lidelser, jeg har modtaget kontanthjælp snart 6år, og kæresten pension 9år. Arbejdet der er udsigt til er et fleksjob på en 15-20 timer.

Ninja 18-04-2013 00:39

Det er der ingen problemer i! Førtidspensionisten står som ejeren og kontanthjælpsmodtageren som brugeren, det er som det skal være.

Kontanthjælpsmodtagere må gerne stifte gæld, også forbrugsgæld.

Er i registrerede partnere/kærester, må du - på kontanthjælpsdelen have 10.000 kr pr næse, hvilket for din side, opfylder grænsen for formue på 20.000 kr til sammen. Udbetaling i orden.

Førtidspensionisten, har ikke noget formueloft i denne henseende mht bilkøbet.

Held og lykke med bil og nyt job!:)

Pinny 18-04-2013 04:25

Jobudsigt er jo desværre
 
Ikke lig med et job. Jeg ville købe en 45 (og godt tøj handsker og fodtøj) knallert (lovlig! ellers dækker forsikringen ikke!), og de fås ret billige brugte.

Der er forskel på k-30: Kasko kan ikke betale sig. Men en god solid model, virker i næsten alt vejr. Nypris- 12-134.000- brugt (men man skal se sig godt for! Mange er tunede!) 5-6.000. Ældre modeller har ikke nummerplade, men nyere har. (hvis den er malet-amatøragtigt -tjek stelnummeret FØR køb. Hælervarer er dyrere end alt muligt andet!) Stelnummer kan ses under sadlen på scootermodeller.

k-45: Kræver kørekort til bil/MC. En del fås billigt brugte, da folk ikke bruger dem så meget, som de tror. De er dyre fra ny 18.-25.000- billigere brugte. Kasko er dyr, men kan sommetider betale sig. Nummerplade er påkrævet.

Det vigtigste er: En ordentlig styrthelm (ny!).
En køredragt, handsker og støvler.

Gode låse- fx en svær motorcykelkædelås- og lås dyret fast. Skrivebremselåse.
Forsikring! (hvis man er involveret i en ulykke, selvom man ikke har skylden, så kan det blive milioner vi taler om. Bare i ansvar! Hvis man kører ulovligt, gælder ansvar ikke. Det kan blive dyrt i ulykker, hvis du begår en forholdsvis uskyldig færdselsforbrydelse, men at en bil må bremse op for dig- og får buler eller personskader ...).

Det er bare et forslag. Vi er selv k-30 scootermodel-kørerer, og medmindre der er ½ meter sne eller isslag, så har vi da kunnet komme frem i fleste af 15 år.

Husk at LÅSE! dem fast. Også i cykelskure. De er eftertragtede.

Vovse 18-04-2013 07:18

Jeg kan frygte, at kommunen (hvis i køber bil sammen, som beskrevet i indlægget) kan sætte spørgsmålstegn ved om i er reelt enlige.:eek:

Dette kan få betydning for evt. boligsikring.
Som reglerne er nu kan det få betydning for din kærestes fp, og hvis loven ændres (som der er lagt op til), så vil det også fremover kunne få betydning for din kh, hvis jobbet glipper.

whc 18-04-2013 07:44

Tak for svarene :-)

Ja det er også min bekymring, når vi begge står på lånet, måske kommunen kan stille spørgsmål til det?

Har en scooter, men var nede og ligge til vinter, så den har en del skader. Og Ja skulle køre 60km på den dagligt i alt slags vejr kunne jeg ikke forestille mig. Samtidig savner vi et transportmiddel vi begge kan få gavn af, og kæresten og jeg kan ikke lyde busser pga psykiske lidelser, så bliver ofte en taxa og så løber det jo op.

supersus 18-04-2013 09:19

Jeg kan godt frygte at i vil blive erklæret som IKKE ENLIGE når i køber bil sammen, for så vil de se det som om at i har et samliv så vær lidt forsigtig med det....

whc 18-04-2013 09:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 268798)
Jeg kan godt frygte at i vil blive erklæret som IKKE ENLIGE når i køber bil sammen, for så vil de se det som om at i har et samliv så vær lidt forsigtig med det....

Ja det er også min bekymring, men kan de se det ud fra lånet eller at vi begge er registret i bilen?

Og når vi har hver vores adresse?

Stuen 18-04-2013 10:43

Jeg ville ikke turde gøre det, når jeg ikke bor sammen med kæresten. Det er før set at kommuner har vurderet borgere ikke er reelt enlige når de deler en bil.

whc 18-04-2013 13:18

Jeg kontaktede Ydelsesservice og spurgte dem, de sagde der ikke var nogen problemer så længe jeg ikke står som ejer af bilen. De blander sig ikke i om man stifter gæld for det må man gerne, så er det bare op til om man kan dække udgiften med sin kontanthjælp men som skrevet det blandt de sig ikke i med mindre man står som ejer af bilen.

Men er der nogen med erfaring med lignende?

supersus 18-04-2013 13:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af whc (Send 268820)
Jeg kontaktede Ydelsesservice og spurgte dem, de sagde der ikke var nogen problemer så længe jeg ikke står som ejer af bilen. De blander sig ikke i om man stifter gæld for det må man gerne, så er det bare op til om man kan dække udgiften med sin kontanthjælp men som skrevet det blandt de sig ikke i med mindre man står som ejer af bilen.

Men er der nogen med erfaring med lignende?

Måske når du spørger ydelsesservice, men spørger du kontrolgruppen så får du nok et andet svar.

Hvis du så programmet socialt bedrageri, der bliver det lagt til grund at hun ikke er reelt enlig fordi at hun låner kærestens bil, derfor vil jeg være meget forsigtig med det.

tumnus 18-04-2013 14:22

Jeg ville ikke turde, det er mange penge der kan stå på spil.

whc 18-04-2013 14:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af supersus (Send 268821)
Måske når du spørger ydelsesservice, men spørger du kontrolgruppen så får du nok et andet svar.

Hvis du så programmet socialt bedrageri, der bliver det lagt til grund at hun ikke er reelt enlig fordi at hun låner kærestens bil, derfor vil jeg være meget forsigtig med det.

Hvilken kontrolgruppe? Hvordan kommer jeg i kontakt med dem?

supersus 18-04-2013 14:43

Citat:

Oprindeligt indsendt af whc (Send 268829)
Hvilken kontrolgruppe? Hvordan kommer jeg i kontakt med dem?

Du ringer til kommunen, og spørger efter kontrolgruppen... ( kontrolgruppen er dem der knalder folk for socialt bedrageri )

Det er jo fordi, at i begge står som reelt enlige, at det kan komme til at koste jer dyrt, hvis de vurderer jer som samboende ( selv om i bor hver for sig ). De vurderer jo ud fra om i har et samliv, og der kan en fælles bil / udlån af bil være en afgørende faktor.

Jeg ville ikke turde gøre det.

Ninja 18-04-2013 15:08

Ok ja, som jeg skrev er der ingen problemer hvis i er registrerede partnere/kærester.
Er i ikke, så bliver det måske farligt.

FrkM 18-04-2013 17:17

Jeg turde heller ikke gøre det uden forudgående individuel vejledning fra kommunen.

Hvis kommunen siger, at det er der ikke noget problem i, så husk endelig, at få det på skrift, så I ikke efterfølgende kan få "håret i postkassen".

whc 18-04-2013 22:25

Bor for resten i Københavns kommune, har de sådan nogle kontrolgrupper her, er det ikke kun i mindre byer?

Ja er også bekymret for det kan have økonomiske konsekvenser, ser om jeg kan få noget på skrift i morgen, eller få fat i kontrolgruppen.

Pip 19-04-2013 08:47

Der er stor sandsynlighed for at I bliver anset som et par og dermed ikke reelt enlige, hvis I har økonomisk fællesskab over en bil.

Det betyder at alle enlig tilskud ryger hvis der er børn, at boligsikringen ryger samt at hun mister en pæn bid af sin førtidspension.

Så det kan blive en rigtig dyr bil.

Det vil være billigere at finde en gammel dyt til 5-6000 med halvandet år til syn, og så betale den kontant... Faktisk vil I have råd til en hver, for det beløb I mister ved ikke at være reelt enlige mere.

Bare det at man spiser sammen og handler fælles ind, er nok til at man kan miste de ydelser, de er enormt skrappe..

Man kan sagtens finde den slags biler.. det er den måde jeg har haft bil på i årevis.

Men de ligner naturligvis ikke nye biler.

http://www.faaborgmidtfyn.dk/borger/...t-vaere-enlig/

Her er bil og fælles gæld netop nævnt som en grund til ikke at blive betragtet som reelt enlig mere..

whc 19-04-2013 08:56

Men lad os nu sige det ikke er en kæreste, men en god ven man vil have en delebil sammen med, så er det vel ikke nogen problemer, eller evt. et familie medlem?

Pip 19-04-2013 08:58

Ens famile f.eks må gerne købe en ekstra bil, og så låne den til dig - så bliver du skrevet på som bruger og betaler automatisk forsikring og vægtafgift.

Er den ikke købt kontant, er det så familien der betaler afdrag samt hæfter for lånet.

Så længe du er på kontanthjælp ville jeg vælge 5000,- kontantskøb modellen, og så købe bil på afbetaling når du f.eks er tilkendt fleks..

Webmaster 19-04-2013 09:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af whc (Send 268936)
Men lad os nu sige det ikke er en kæreste, men en god ven man vil have en delebil sammen med, så er det vel ikke nogen problemer, eller evt. et familie medlem?

På nær hvis det er et familiemedlem....så vil det stadig give problemer...

Kommunen er fuldstændig ligeglad med om det er en ven eller en kæreste...

Sålænge du kan have et forhold til denne person...så vil det kunne give problemer...også selv om det er en fra samme køn...

Det har lige været i tv...om en mand der boede i samme hus med en anden mand...en ven....og kommunen sagde at sålænge der overhoved var en mulighed for at de kunne have et forhold...ja så er det sådan de tænker...

Så hvis i skal gøre noget...så få det på skrift fra kommunen at det er i orden det i gør....så i ikke kommer i klemme...

Pip 19-04-2013 09:12

http://www.dba.dk/ford-fiesta-13i-cl...s/id-91059477/

Den her er f.eks nysynet og med nummerplader..

Hvis du kigger på billige biler er udgiften til nummerplader ret meget, der kommer hurtigt nogle tusinde oven i prisen.. og når de er gamle kan syn være dyrt, så sats på minimum et år alt efter prisen.

Du skal også tjekke dæk, da de også er dyre at skifte hvis de er nedslidte.

Købte selv på et tidspunkt en med kun 8 mdr til syn.. men gav til gengæld også kun 3500,- for den, og fik 2500,- i skrotpræmie efter de 8 mdr hvor den bare kørte fint. Bil behøver ikke at være så dyrt, hvis man kan leve med at de har lidt skønhedspletter rundt omkring.

Her er også mange billige biler, har dog ikke handlet der selv, endnu..

http://billisten.bilinfo.dk/a1biler....rt=2&ascdesc=0

supersus 19-04-2013 09:39

Her må jeg give webmaster ret kommunen er fløjtende ligeglad med om i er kærester eller venner, bare det at i KAN indgå ægteskab eller ægteskabslignende forhold er nok til at i kan erklæres for at være ikke reelt enlig...

Hvis du så programmet socialt bedrageri så var der faktisk en sag med en førtidspensionist, der delte bolig med en ven, og det var nok til at han mistede tillæg for nu var han ikke reelt enlig...

Citat:

Oprindeligt indsendt af whc (Send 268890)
Bor for resten i Københavns kommune, har de sådan nogle kontrolgrupper her, er det ikke kun i mindre byer?.

Hvorfor skulle de ikke have kontrolgrupper i store byer ? I de store byer er der jo netop mange at gå efter, og kontrolgrupper har de i alle kommuner uanset om den er stor eller lille...

De må godt nok ikke lave dyneløfteri, men ved mistanke må de godt køre forbi din adresse, og se hvad der holder af biler på din og kærestens adresse, de chekker også omkringliggende gader ( de ved godt at folk bare parkerer andet sted for at skjule hvor de er ).

Prøv at se udsendelserne aktion socialt bedrageri ( 10 afsnit ) kan ses på nettet.

whc 19-04-2013 17:58

Læste bare at Københavns kommune ikke ville køre med de kontrolgrupper som de gør i mindre kommuner, mener det var borgmesteren der udtalte sig, men skal ikke gøre mig klog på det.

Er begyndt at undersøge leasing muligheder, man kan faktisk lease en bil til en rimelig penge, sådan en skoda citigo, her gælder vel andre regler da man jo ikke optager lån, men blot "lejer" bilen, eller er jeg helt galt på den?

->Pip
Nysynet siger intet om sikkerheden, jeg har kigget på mange biler, fra 6000,- og op, alle er sikkerhedsmæssige uforsvarlige at køre i. Jeg havde endda købt en nysynet fiat punto, som jeg efter at have til service skrottede da det ene hjul var ved at falde af, køleren dryppede væske ned på airback systemet så de risikerede at gå af når man kørte ja og bremse kabler var så tæret at der ikke var ret mange flere km i dem, og det var en nysynet bil. Har ikke interesse i at sætte mig selv, min familie eller andre i fare ved at kører en sådan bil, så hellere tage scooteren eller bussen hvis muligt.

Dancer 19-04-2013 18:01

Jeg bor sammen med en mekaniker, (vi har værksted hjemme, så jeg ved efterhånden rigtig meget om biler) og man kan godt finde gode og forsvarlige biler til under 10.000,- kr. man skal bare se sig lidt for.

whc 19-04-2013 19:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dancer (Send 269011)
Jeg bor sammen med en mekaniker, (vi har værksted hjemme, så jeg ved efterhånden rigtig meget om biler) og man kan godt finde gode og forsvarlige biler til under 10.000,- kr. man skal bare se sig lidt for.

Ja de findes nok, men langt imellem dem, og hvis man ikke et allieret med en mekaniker er det svært at vurdere.

Pip 19-04-2013 22:14

Man skal alliere sig med en der kender lidt til gamle biler når man køber, det gør jeg også... og har ikke haft problemer med nogen af dem jeg har haft..

Med hensyn til at lease burde det ikke være noget problem, hvis du bliver godkendt til det.. for det er som du siger leje og det må man gerne..

whc 22-04-2013 21:29

Har besluttet for at købe noget gammel biib ind til jeg får job, håber så bare den holder uden at skulle smide en masse penge i den, men det ved man jo først når man kommer ud og kører i den.

Er denne her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ope...gance/1531399/

Fik den ned på 12k med plader, syntes det er ok.

Pip 23-04-2013 10:20

Den ser godt ud.. tillykke med din nye bil.. :cool:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:26.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension