K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Førtidspension/salg af ejendom (https://www.k10.dk/showthread.php?t=29862)

Lykkefod 18-04-2014 17:09

Førtidspension/salg af ejendom
 
Hej :-)

Jeg går og overvejer om jeg skal sælge min gård, men da tiderne ikke er helt med, så jeg kan få hvad jeg synes jeg vil have for den, tænker jeg at vente nogle år endnu.

Men så kom jeg til at tænke på, om jeg bliver modregnet i min førtidspension?

Jeg har smidt al min erstatning i ejendommen og vil jo mægtig gerne have det hele med igen ved fraflytning.

Jeg synes ikke jeg kan finde noget nogen steder om dette.

Nogen der kan svare på det?

Ved jo godt at det er en indkomst jeg får, men det er jo et engangsbeløb, ligesom ved erstatning, hvor jeg ikke blev modregnet.

God påske ;)

phhmw 18-04-2014 17:49

Nyd din gård, nyd dine planer....
 
Kære Lykkefod

Det har ingen betydning.

Men, hvis du derimod sætter pengene i banken, til en rente på 23%, som i 1970erne, så regnes renteindtægterne, som en indkomst, som så har indflydelse på ens førtidspension.

Held og lykke med fremtidsplanerne.

Hilsen Peter ;)

Lykkefod 18-04-2014 18:05

Hej Peter

Tusinde tak for svar...det var lige hvad jeg trængte til at høre :-)
Pengene kommer jo nok i banken, med alle de millioner jeg forventer, er det mange at have under madrassen :-D

Abdul 19-04-2014 20:00

Hvis man har gevinst i ejendomshandel, bliver det betragtet som indtægt ligesom gevinst i værdipapir handel. Så skal det nok påvirke pension

Tazoom 19-04-2014 20:09

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abdul (Send 304720)
Hvis man har gevinst i ejendomshandel, bliver det betragtet som indtægt ligesom gevinst i værdipapir handel. Så skal det nok påvirke pension

Det gælder kun hvis man handler i erhvervsøjemed, de præcise regler kender jeg ikke men det handler om hvor længe man har beboet ejendommmen.
Hvis Hr og Fru jensen har boet i huset i 20 år og går ud med et overskud på 4 millioner er det ikke en indtægt.

Abdul 19-04-2014 20:21

Man skal ikke betale skat for gevinst hvis man selv har boet i den ejendom men det stadigvæk er en indtægt (skattefri) og det påvirker pension. Hvis man vinder lotto skal modregnes i pension. Den slags gevinst er ikke formue men indtægt.
Jeg gik ud fra at man ikke bor i pågældende gård

Tazoom 19-04-2014 20:29

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abdul (Send 304723)
Man skal ikke betale skat for gevinst hvis man selv har boet i den ejendom men det stadigvæk er en indtægt (skattefri) og det påvirker pension. Hvis man vinder lotto skal modregnes i pension. Den slags gevinst er ikke formue men indtægt.
Jeg gik ud fra at man ikke bor i pågældende gård

Ah ok.

Der står lidt mere om det her
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx

Hvis indtægtsgrundlaget bliver ændret
Pensionen kan derfor omregnes når som helst i løbet af året, hvis indtægtsgrundlaget ændres mere end rent midlertidigt, og en beregning på grundlag af den forventede fremtidige indtægt fører til en ændring af pensionens størrelse. Tilsvarende omregnes pensionen, hvis der sker en ændring i pensionistens personlige forhold.

Eksempler på ændringer, der kan medføre omberegning:

Erhvervsarbejde påbegyndes/afsluttes
Væsentlige ændringer i formueafkast fx som følge af salg af ejendom
Ægtefælle/samlever bliver modtager af for eksempel efterløn, førtidspension eller folkepension
Ægtefælles/samlevers arbejdsindkomst ændrer sig
Ægtefælle/samlever overgår fra for eksempel kontanthjælp eller dagpenge til arbejde
Ægtefælle/samlever får varigt ophold i plejehjem/plejebolig
Ægtefælle/samlever får pensionen inddraget på grund af strafafsoning
Ægtefælle/samlever dør
Indgåelse/ophævelse af ægteskab eller samliv.

Det smarteste er nok at kontakte udbetaling danmark.

Fleks10 19-04-2014 21:19

Pensionen bliver ikke berørt af en indtægt fra et salg af en ejendom! Bemærk, at der står formueafkast fra f.eks. salg af f.eks.ejendom - d.v.s. renteindtægter fra formuen herfra berører naturligvis pensionen, men ikke selve beløbet fra salget af ejendom.

Så har man beløbet fra salget stående på en konto til 0% i rente berøres pensionen ikke.

Lykkefod 20-04-2014 06:19

Mange tak for alle beskederne.
Forvirringen er total :confused:

Men jeg håber da så sandelig ikke, at jeg bliver modregnet i min pension.
Kan sagtens leve med at renterne bliver modregnet, det kan ikke være det store beløb.

Jeg bor på gården :-)

MTVRV1 20-04-2014 11:31

Citat:

Oprindeligt indsendt af Lykkefod (Send 304736)
Mange tak for alle beskederne.
Forvirringen er total :confused:

Men jeg håber da så sandelig ikke, at jeg bliver modregnet i min pension.
Kan sagtens leve med at renterne bliver modregnet, det kan ikke være det store beløb.

Jeg bor på gården :-)

NEJ du bliver ikke modregnet i et salg
grunden er at det du tjener skal der ikke betales skat af

samme med arv, her bliver du heller ikke modregnet

det er kun af løbende indtægt som renter og så videre
men først når du kommer over 73000 kr ved siden af din pension
her bliver så modregnet 30 kr pr 100 kr.
du kan blive modregnet 100 procent, før vi snakker om mio indtægt om året

hvis der er noget jord til, kan du komme til at betale noget som hedder avanceskat landbrug. men det skal du snakke med en ejendomsmælger omkring.

så du kan bare sove roligt om natten


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:30.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension