K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Nyt om loven (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Hjemvisning - praksisundersøgelse (https://www.k10.dk/showthread.php?t=10185)

zuza 16-10-2009 01:36

Hjemvisning - praksisundersøgelse
 
Hjemvisningssager er blevet undersøgt i Nordjylland.

Der er meget lærerigt i denne undersøgelse.

Hvad sker der, når en sag er hjemvist?

Hvad betyder det?

Hvor længe går der?

Hvor længe må der gå?

Det betyder IKKE, at borgeren får medhold.

Læs den her:

http://statsforvaltning.dk/Everest/t...3/Resultat.pdf

:kram:

Webmaster 16-10-2009 06:16

Her siger den bare "Page not found" desværre

Hyanna 16-10-2009 09:45

Øv, det gør den også hèr :(

Mella 16-10-2009 10:51

Min sag er 'hjemvist' og det betyder for min del, at jeg fik medhold i næsten alle punkter og at de derfor skal lave en revurdering, der holder sig til §'erne, er fuldt ud belyst og dokumenteret.
Lige før, at jeg henvendte mig til både Tilsynsrådet og Ombudsmanden efter 2 måneders ventetid trods en rykker, men så begyndte 'de' at røre lidt på sig i sidste uge (med hvide og sorte løgne)...

Jeg har et lille indblik i det her. Det er Hjort, som svarer, men okay svar.
Kan ikke huske, hvor jeg fandt det, så har hentet det fra mine Dokumenter.
Hvis det er for langt, må det jo slettes.
Der er ligesom et 'hul i retssikkerhedsloven' i hjemvisningssager, men alligevel er den denne her med ' at sagerne skal behandles hurtigst muligt'.
Kh. Mella

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. september 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 165
(AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Adelskov (S).

Spørgsmål nr. 165:

”I en konkret sag om ophør af sygedagpenge, har Holbæk kommune, trods afgørelse fra Statsforvaltningen om fornyet behandling den 23. juli 2007, endnu ikke genoptaget sagen den 18. september 2007. Borgeren har således været uden forsørgelsesgrundlag siden marts måned, hvor kommunen besluttede at stoppe sygedagpengene. Finder ministeren kommunens lange sagsbehandlingstid rimelig? Og hvis ikke, hvilke initiativer vil ministeren tage overfor Holbæk kommune? Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvilke klage- og sanktionsmuligheder borgeren har, når en kommune vælger ikke at reagere på en afgørelse fra Statsforvaltningen om fornyet behandling af en socialsag?”

Endeligt svar:

Det påhviler på ulovbestemt grundlag den enkelte ressortminister generelt at følge med i, hvordan lovgivningen inden for ministeriets område administreres, herunder om lovgivningen generelt overholdes. Med hensyn til kommunernes administration i konkrete enkeltsager gælder det som den altovervejende hovedregel, at jeg som beskæftigelsesminister ikke har en pligt, men alene en ret til at føre tilsyn med enkeltsagerne.

Pligten til at føre tilsyn med, om kommunerne overholder lovgivningen, ligger hos det almindelige kommunale tilsyn. Det kommunale tilsyn viger dog, i det omfang der er en rekursinstans.

Tilsynet med kommunerne varetages af statsforvaltningen i den region, hvori kommunen er beliggende. Tilsynet har en række sanktionsmuligheder.

Efter klagesystemet på det sociale område kan en ankeinstans hjemvise en sag til fornyet behandling i den underliggende instans, når underinstansens afgørelse lider af retlige og faktiske mangler, og når ankeinstansen vurderer, at borgeren har krav på en ny afgørelse, som så igen kan indbringes for ankeinstansen, dvs. princippet om muligheden for at få sagen behandlet i to instanser.

Sagerne efter den beskæftigelsesmæssige lovgivning behandles i kommunerne og beskæftigelsesankenævnene (samt Ankestyrelsen) efter Socialministeriets lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven).

Reglerne om anke mv. indeholder ikke særlige frister for sagernes behandling, når en ankeinstans har hjemvist en sag til fornyet behandling. Kommunerne skal dog efter retssikkerhedsloven behandle sagerne så hurtigt som muligt, og de skal fastsætte en generel frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis fristen ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse. Borgeren har således krav på en ny afgørelse inden for den frist, som kommunen har fastsat for behandling af den pågældende type sager. Den underliggende instans – her kommunen – burde i første omgang have behandlet sagen korrekt og ved hjemvisningen sørge for, at borgeren får den retsstilling, som borgeren har krav på så hurtigt som muligt.

Det er i spørgsmålet om den konkrete sag oplyst, at kommunen ikke har foretaget nogen sagsbehandling, siden sagen den 23. juli 2007 blev hjemvist af beskæftigelsesankenævnet til fornyet behandling.

På baggrund af denne oplysning har mine embedsmænd kontaktet Holbæk Kommune for at få en redegørelse for sagsindholdet og sagsforløbet i den konkrete sag. Denne redegørelse fra kommunen foreligger endnu ikke.

Helt generelt vil jeg gerne give udtryk for den opfattelse, at en kommune med en sagsbehandlingstid af en længde som i den konkrete sag ikke tager hensyn til en borgers berettigede forventning om en hurtig afklaring af sagen.
Samtidig kan jeg med hensyn til reglerne på området oplyse, at Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet for tiden overvejer, om der er behov for at foretage justeringer i klagesystemets funktion, herunder i sager der er hjemvist til kommunen.

Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen

Ragdoll 16-10-2009 11:44

For over....
 
....et år siden søgte jeg Aabenraa kommune om hjælp til at dække tandlæge omkostninger. For ikke at gå ind i for mange detaljer. Så fik jeg afslag, som jeg klagede over, kommunen stadfæstigede deres afslag og sendte sagen videre til statsforvaltningen, som for en måneds tid siden stadfæstede statsforvaltningen kommunens afslag.

Jeg klagede igen til statsforvaltningen, og sagde i min email at jeg ønskede at komme med yderligere kommentarer til sagen. Uden at afvente mine kommentarer (det skal de) sendte de alle sagens akter til ankestyrelsen, da jeg modtog brev om at ankestyrelsen havde modtaget klagen, ringede jeg til ankestyrelsen og spurgte om hvor jeg nu skulle sende egne kommentarer hen.
De skal sendes til Statsforvaltningen, som så skal sørge for atsende dem videre til Ankestyrelsen. Men man rådede mig da til at sende en kopi af det jeg ville sende til statsforvaltningen til dem også, for at være på den sikre side.

Dette gjorde jeg så. Fem dage senere fik jeg brev om at de ikke mente at sagen var af principiel betydning og at de derfor ikke kunne tage sagen.

I dag kom der så et nyt brev fra Ankestyrelsen, man beklager at man ikke havde fået mine kommentarer med i overvejelsen, og som konsekvens af mine egne kommentarer havde man nu hjemsendt sagen til fornyet evaluering hos statsforvaltningen, som nu har 4 uger til at komme med en ny beslutning, enten at fastholde afslaget eller bevilge mig hjælpen, går jeg ud fra.

Hvis statsforvaltningen fastholder afslaget, vil ankestyrelse se på sagen igen og vurdere om den er af principiel betydning.

Men da de har ændret mening efter at have læst mine egne kommentarer og efter at have set min bevisførelse, for derefter at hjemsende den til statsforvaltningen, må man næsten antage at de mener at den er af principiel betydning. Man har vel lov at håbe.

:kram:

Ragdoll

zuza 16-10-2009 13:56

Mystisk, men her kommer et link, som virker her. ;)

http://www.statsforvaltning.dk/Evere...d=090612110453


Bemærk, hvad Mella har skrevet her (sagt af Hjorten). Det er MEGET vigtigt:

Citat:

Det påhviler på ulovbestemt grundlag den enkelte ressortminister generelt at følge med i, hvordan lovgivningen inden for ministeriets område administreres, herunder om lovgivningen generelt overholdes. Med hensyn til kommunernes administration i konkrete enkeltsager gælder det som den altovervejende hovedregel, at jeg som beskæftigelsesminister ikke har en pligt, men alene en ret til at føre tilsyn med enkeltsagerne.
Ragdoll:

Det er også en meget vigtig pointe, du kommer med her: At man SELV skal sørge for, at vigtige papirer følges hele vejen.

På Ankestyrelsens side står der om klager, der modtages netop, at Statsforvaltningen SELV sørger for at videresende papirer, men også her "forsvinder" desværre papirer undervejs.

Så HUSK, at kontrollere ALLE papirer i jeres sager.... hele vejen igennem systemet.


:kram:

buster 16-10-2009 18:55

SÆRDELES VIGTIGT zuza, at tjekke igen og igen om alle papirer nu er hvor de skal være
(sagt af én som oplevede -tilfældigt- at alle papirer slet ikke var sendt videre til styrelsen og specielt var kun de papirer sendt afsted hvori stod noget til kommunens fordel, fx ikke den vundne sag fra Statsforvaltninger i min mands favør -SUK!)

Ragdoll 16-10-2009 18:59

Jeg synes....
 
....det var ualmindeligt pænt af ham fra sikringsstyrelsen at råde mig til også at sende papirerne direkte til dem "for at være på den sikre side", men det fortæller også at det sikkert er sket før at statsforvaltningen, har været selektiv i det de har sendt, og resten desværre var blevet væk.

:kram:

Ragdoll


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:04.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension