K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Kontanthjælp og kassekredit? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=29294)

SKL72 12-02-2014 11:33

Kontanthjælp og kassekredit?
 
Hej.

Jeg har ansøgt kontanthjælp, men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH. Kan det virkelig passe at man skal opbygge glæd for at leve?

Jeg har søgt lidt på nettet og kan intet finde om at det forholder sig sådan i loven (aktiv socialpolitik p.14). Kassekreditten er ikke med pant i fast ejendom.

Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe med et svar.

Mvh. Søren

gonda 12-02-2014 12:12

Jo kassekredit betragtes som liquid kapital
Men hvis du går i banken og fortæller at du er kommet på kontanthjælp er det nok ikke svært at overbevise dem om at de lukker kassekreditten

stampe 12-02-2014 12:15

Beløbsstørrelsen også afg'ørende. Er kreditten under 10.000 og du ikke har andre omsættelige værdier, er den under formuegrænsen.

dinosaur 12-02-2014 13:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af SKL72 (Send 297552)
Hej.

Jeg har ansøgt kontanthjælp, men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH. Kan det virkelig passe at man skal opbygge glæd for at leve?

Jeg har søgt lidt på nettet og kan intet finde om at det forholder sig sådan i loven (aktiv socialpolitik p.14). Kassekreditten er ikke med pant i fast ejendom.

Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe med et svar.

Mvh. Søren

Desværre så er det sådan spm kommunen siger. Lånte penge der er til disposition er at betragte som formue.

Det er ikke sikkert at kommunen accepterer at du bare lukker kreditten, den er jo ikke forfalden i henhold til lånedokumentet.

Ninja 12-02-2014 15:22

Ring til din bankrådgiver og sig du har udsigt til kontanthjælp og hør hvad denne mener!

Kommunen har ret - er du alene må du højest have 10.000 på kreditten, er du samlevende/gift, må du have 20.000 på kreditten.

Taurus 12-02-2014 17:44

Søren jeg tror ikke din kommune har ret i deres påstand.
Kan se der er flere herinde der mener det modsatte, men jeg mener bestemt jeg tidligere har hørt at det må de ikke.
Og synes også det lyder forkert i mine ører.

Ninja 12-02-2014 18:12

En gang til for Prins Knud.

Lov om aktiv socialpolitik

Du skal være afskåret fra at skaffe det fornødne til eget og familiens underhold (§ 11, stk. 2, nr. 2).

- en kassekredit kan snildt omsættes til det det fornødne! Tryk på terminalen og varerne betales ved kassen!

Aktivlovens §14

Efter aktivlovens § 14 gælder det som hovedregel, at hverken du eller din eventuelle ægtefælle må være i besiddelse af en formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen skal dog i alle tilfælde se bort fra beløb på op til 10.000 kr. pr. person - for ægtefæller således 20.000 kr. Har du en større formue, som der ikke kan ses bort fra, skal den forbruges, før du kan få kontanthjælp. Du må ikke ødsle den væk. Som hovedregel skal den vare så længe, som en beregning af din månedlige hjælp viser, at den kan.
Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.

- en kassekredit er formue og/eller en forbrugsgode (på fagsprog).

sakset tilfældigt...

http://home1.stofanet.dk/erikjappe/i.../kon-grund.htm

Taurus 12-02-2014 19:09

En kasse kredit er jo bare en mulighed for at optage et lån som man måske ikke kan betale tilbage ligesom med kvik lån sms lån osv det har da intet med formue at gøre.

Ninja 12-02-2014 19:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af Taurus (Send 297632)
En kasse kredit er jo bare en mulighed for at optage et lån som man måske ikke kan betale tilbage ligesom med kvik lån sms lån osv det har da intet med formue at gøre.

I følge loven, er det rede penge der kan hæves på stående fod. Vores lommefilosofi kan ikke bruges i denne sammenhæng, desværre.

Taurus 12-02-2014 19:55

Jeg kunne måske forstå det hvis kasse kreditten var oprettet i et hus med friværdi.

Men kan se der er tale om en almindelig kassekredit.

De fleste menesker har lov til at overtrække deres konto op til et bestemt beløb eller på anden måde låne penge, og som kontanthjælps modtager er der vel ikke noget til hindre for at optage lån.

Så jeg tror ikke kommunen har lov til at betragte det som formue.

Det er der så nogle der gør alligevel, og det skyldes sikkert at der ikke findes klare regler på området, jeg kan ikke finde et eneste sted på skrift fra offentlig myndighed at man ikke må have en kasse kredit på kh.

Ninja 12-02-2014 20:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Taurus (Send 297643)
jeg kan ikke finde et eneste sted på skrift fra offentlig myndighed at man ikke må have en kasse kredit på kh.

Det er klart du ikke kan finde noget, da alle må have en kassekredit på kontanthjælp:D

Enlige må have den på 10.000 kr og par på 20.000 kr

Webmaster 12-02-2014 20:49

Det er ikke et spørgsmål om du må have eller ej....

Det er et spørgsmål om hvad du har til din rådighed....og med en kassekredit har du de penge den lyder på til din rådighed...

Jeg synes også det er groft at de ser sådan på det....eller hvis de ikke vil lade en lukke for den....men jeg ved faktisk ikke om kommunen vil sige noget til at man lukker for den...

Men jeg ville klart spørge kommunen inden jeg gjorde det for ikke at komme i klemme bagefter...

Taurus 12-02-2014 21:22

Ja det er groft, og er overbevist om at det bestemt ikke er alle kommuner/sagsbehandlere der ser sådan på det.

Uanset hvor håbløs ens økonomi er, kan man næsten altid låne penge på en eller anden måde alligevel.
Og en kassekredit er at sammenligne med et bevilliget overtræk.

Det er jo også sådan at man skal have en meget stor friværdi i sit hus før det for nogen konsekvenser, og det er så igen op til den enkelte sagsbehandler at vurdere det :rolleyes:

Eksempelvis pejler man i Ålborg kommune efter en afgørelse fra ankestyrelsen hvor en mand fik afslag på kontanthjælp fordi hans hus var vurderet til 800000 kr og restgælden var 110000 kr.

Ninja 12-02-2014 22:08

Jeps, det er groft!! Men samtidig ville det også være underligt, om man fx har 100.000 kr på en kassekredit, og så søger kontanthjælp - så er man jo ikke skråt på røven, for man har jo adgang til 100.000 kr! De bliver jo nødt til at lave nogle regler.

Kommunerne bruger mange kneb. De kan også finde på at sige at man må gå til banken og optage et lån, fordi DE ikke vil hjælpe med en given merudgift.

Nogen har måtte æde deres pensionsopsparing op, fordi kommunen så det som formue.

Jeg har hørt om folk herinde der er blevet pålagt at sælge deres bil og leve for pengene osv osv.

Loven giver ikke altid mening. For det er jo svinedyrt at leve af en kassekredit, specielt når man skal betale tilbage - hvilket igen går udover rådighedsbeløbet når man efterfølgende modtager kontanthjælp. Man kan sige de fastholder folk i en rigtig skidt situation!

Den eneste vej ud - som jeg ser det - er af gå til bankrådgiveren og beklage sin nød, og så HÅBE på h*n vil lukke den pr omgående og lave den om til et lån. Og få bankrådgiveren til at lave et skriftligt dokument på, at banken har lukket kassekreditten grundet usikkerhed mht økonomien.
Det vil kommunen ikke kunne gøre ret meget ved - banken bestemmer slagets gang og bestemmer selv, hvor mange risici banken vil tage.....

popiae 13-02-2014 00:24

"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae

dinosaur 13-02-2014 00:44

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 297677)
"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae


Jeg ved ikke kige hvad der er løgn, se dette link, side 9, principafgørelse 125-12

http://ast.dk/publikationer/praksisu...ad/publication

Pengene er til disposition og det vil fremgå af de kontoudtog der skal fremlægges i forbibdelse med ansøgningen om kontanthjælp.

Ninja 13-02-2014 00:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 297677)
"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae

Problemet er jo, at det står i loven!:eek:

Efter aktivlovens § 14 gælder det som hovedregel, at hverken du eller din eventuelle ægtefælle må være i besiddelse af en formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen skal dog i alle tilfælde se bort fra beløb på op til 10.000 kr. pr. person - for ægtefæller således 20.000 kr. Har du en større formue, som der ikke kan ses bort fra, skal den forbruges, før du kan få kontanthjælp. Du må ikke ødsle den væk. Som hovedregel skal den vare så længe, som en beregning af din månedlige hjælp viser, at den kan.
Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.

Min fremhævning.

En kassekredit er jo en forbrugsgode/forbrugslån!
Pengene er allerede til rådighed og man må frit disponerer over dem. Der skal ikke ansøges først, de står på kontoen. Det er ikke kommunen der siger kassekreditten skal oprettes - den er allerede oprettet.

Man kan kun omgås lovgivningen ved at få bankrådgiveren til at lukke for kreditten og skriftligt dokumenterer, at kassekreditten er lukket.

Citat:

Oprindeligt indsendt af dinosaur (Send 297680)
Jeg ved ikke kige hvad der er løgn, se dette link, side 9, principafgørelse 125-12

http://ast.dk/publikationer/praksisu...ad/publication

Pengene er til disposition og det vil fremgå af de kontoudtog der skal fremlægges i forbibdelse med ansøgningen om kontanthjælp.

For god orden skyld kan vi da lige poste principafgørelsen her...



Principafgørelse 125-12



Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt...

En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp.

Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.

Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som formue. Citat slut.

Og her kommer kassekreditten jo ind. Det er penge der allerede står til rådighed på kontoen!!!

popiae 13-02-2014 09:25

Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae

dinosaur 13-02-2014 11:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 297699)
Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae

Jeg giver op. Du er ikke til at overbevise!!

Stuen 13-02-2014 11:58

En kassekredit er vel at sammenligne med et lån som man allerede HAR fået men bare ikke brugt, og dermed er det en formue. Jeg tror dinosaur har ret.

Taurus 13-02-2014 12:30

Forskellen ligger i at en almindelig kasse kredit på eksempelvis 100000 kr IKKE er penge man har, de står jo ikke på kontoen :rolleyes:

Det er en mulighed for at låne penge ligesom at man kan låne penge alle mulige andre steder.

Hvis det virkelig skulle passe at en mulighed for at låne penge, eller evt overtrække kontoen,skulle have indflydelse så var der ikke nogen i Danmark der kunne få kontanthjælp mere.

Vi er vel alle enige om at det er tilladt at låne penge selv om man modtager kontanthjælp.

mukke 13-02-2014 13:34

Så længe pengene er tilgængelige, - uanset, hvordan, vi kommunen betragte dem som formue.
Hvis du, som Gonda foreslår, er ærlig og fortæller bankrådgiveren, at du er kommet på kh, vil banken sikkert, for egen skyld, hjælpe dig ved at kræve, at du konvertere kassekreditten til lån med lempelige tilbagebetalingsvilkår.
Det krav skal du have på papir.
Så er det DEM og ikke dig, der har lukket for kassen.

Situationen er nu: Et firma imod et andet. Du er kun en brik.

Forøvrigt, - læs Popias indslæg på s. 2.

stribe 13-02-2014 13:38

En kassekredit er i min verden en mulighed...man kan bruge,,eller lade være ,,
Jeg sidder og undrer mig og siger ikke folk ikke har ret ...kommuner må sikkert gerne ,,i sådanne sager plejer de desværre at ha loven på deres side. - logik eller ej,,,

Det jeg sidder og tænker er - hvis de forlanger folk skal leve af en kassekredit før kh,,,,burde en kassekredit vel at tælle med som formue,,er det forkert tænkt,,

Jeg har selv 2 af slagsen - har aldrig brugt dem - men kan gøre det,,men de står jo ik som formue nogle steder ....
Hvis folk har brugt af dem - bare lad os sige halvdel ,hvordan er de så skrevet ,,,endvidere burde kommuner lige tænke på..,,kassekredit normal er dyre i renter ,,,og så vil de ha folk skal leve af dem...puha.

Stakkels jer - efter min mening der har en og kommer til at leve af dem...det burde ik være lovligt


Stribe ftp

Taurus 13-02-2014 13:44

Tror ikke der er faste regler for det, og så er der nogle forhåbelig kun enkelte sagsbehandlere der har misforstået det med kassekredit og regner det for formue.

Ninja 13-02-2014 14:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af dinosaur (Send 297703)
Jeg giver op. Du er ikke til at overbevise!!

Det er måske fordi folk ikke forstår en kassekredit - jeg har også en kassekredit, og så snart de har fået alle mine oplysninger om indtægter, skattepapirer mm og skal oprette kreditten, så koster det et oprettelsesgebyr og et kortgebyr (nogle få tilbyder kreditten uden), og man skriver under på, at man låner de penge som kreditten nu engang er på. Efter 3 hverdage kan de hæves på kontoen.
Man kan hæve dem, eller lade være med at hæve dem - under alle omstændigheder, har man fri adgang til forbrugsgoden og det lån, som kassekreditten nu engang er og bliver.

Fordi kreditten allerede ER oprettet, og papirerne er underskrevet og beløbet er disponibelt, så må kommunen godt sige, at så må klienten bruge de penge først. Det henhøre under formue, lån, forbrugsgode, rede penge.

Men kommunen må IKKE sige, at klienten så må oprette en kassekredit.

Der er MEGA forskel!!

Jeg har da selv rådet folk til at få lukket af for kassekreditter mm, i god tid INDEN de skulle søge kontanthjælp, fordi jeg VED af bitter erfaring, at de vil kunne komme til at æde og bo kassekreditten op!!!
Det er ikke for sjov når jeg råder til den slags, så er det fordi jeg selv har prøvet det, mellem kontanthjælp og skilsmisse.

Men jeg ved også hvordan man kommer ud af redeligheden, og det gør man kun ved at få bankrådgiveren MED.

Jeg har selv råbt og hylet, og klaget til jobcenterchef, ombudsmand og borgmester fordi jeg ikke kunne se hvordan kommunen kunne få mig til øge gælden på kreditten og efterlade mig med endnu værre økonomi, når lortet skulle betales tilbage ud af en skide kontanthjælp. Men det var som at løbe panden mod en mur, for alle henviste til §14. Selv i retshjælpen rystede de på hovedet og sagde, at der ikke var noget at gøre, men sagde ''off the record'' at det kun var min bankrådgiver der kunne få mig ud af kattepinen - men det ville han så ikke:mad:

Som jeg har skrevet før herinde, så kostede den redelighed mig, at jeg nu hver måned afdrager med 1800 kr på den skide kassekredit, fordi jeg stadig skylder 70.000 kr på den. Men bevares, jeg har været oppe og afdrage med 2700 kr om måneden, da den lå på 120.000 kr og kommunen ''dømte'' mig til at bruge de 80.000 kr til at leve for (jeg havde selv brugt 40.000 kr) da jeg var gift...

Ser jeg med den logiske brille på, så kan jeg jo godt se nu, at der skal være et loft og at det måske var fair nok at jeg skulle bruge de 80.000 kr før end jeg kunne få kontanthjælpen tilbage. Pengene var der jo, desværre.
Men jeg vil ALDRIG synes det er i orden at få skubbet folk så langt ud over kanten, blot fordi de fik oprettet den kassekredit, da de var ovenpå økonomisk og kunne klare kreditten uden at blinke med øjet.
Kommunen har dermed været medvirkende til, at jeg næsten ikke kan komme ud af den kredit....og at der stadig er mange år tilbage:mad:

PS
Glemte en vigtig detalje. Bankrådgiveren ville ikke lukke min kassekredit fordi jeg allerede havde brugt 40.000 kr ud af de 120.000 kr. Han begrundede det med, at så ville jeg i stedet få et lån på 40.000 kr plus oprettelsesgebyrer, og at afdraget på lånet, ville blive markant højere end hvad der skulle afdrages på den samlede kassekredit, fordi der var et loft over hvor længe jeg måtte være om at afdrage de 40.000 kr. Og så var der den vigtige detalje, at jeg ville få afslag på lånet, fordi jeg stod og skulle på kontanthjælp! (faktisk ville han æde sin hat på det blev et afslag på et lån, for han ville ikke gå ind for det!). Men, hvis jeg betalte de 40.000 kr så kassekreditten stod i nul, så ville han gerne lukke kreditten pr omgående - og jeg kunne selvfølgelig ikke skaffe de 40.000 kr.
Det var ren modstand hele vejen igennem, lige fra kommune til bank.

Webmaster 13-02-2014 18:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 297699)
Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae

Nu vil du gerne have at vi kigger på sidste linie...

Men kig i stedet for på anden sidste linie...

Citat:

Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som forrmue.
Nu er penge fra en kassekredit disponible penge som man allerede har indgået en aftale om skal være disponible når man har brug for dem...så man bare kan trække dem når man har brug for det..

popiae 14-02-2014 00:30

Jeg kan kun anbefale, at der søges om juridisk bistand, eller lign. evt Ankestyrelsen, idet jeg fortsat mener at det er ulovligt, at man skal bruge af en kassekredit, forud for at man kan få kontanthjælp.

Hvordan skal pengene efterfølgende tilbagebetales?

Selvom man har fået kassekreditten, er det IKKE det samme som at man behøver at bruge den. Og da slet ikke, når ens livsbetingelser ændre sig!

VH Popiae

Pip 14-02-2014 19:57

Når man søger kontanthjælp betragtes muligheden for at få et lån ikke som formue.

Og en kassekredit er kun en kreditværdighed knyttet til at man kan få et lån uden at søge yderligere indenfor en bestemt grænse.

Man behøver ikke stifte gæld/trække på en kredit for at opretholde en levefod.

Hvis man søger en enkeltydelse er det noget andet, for der kan man afkræves selv at låne til det søgte, hvis man er kreditværdig.. og det er man så indenfor den kreditmulighed der ligger i en kassekredit.

Optager man et lån, der bliver positivt sat ind på kontoen, er det formue. Det er en kassekredit ikke, det er blot en lånemulighed.

dinosaur 14-02-2014 21:48

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 297880)
Når man søger kontanthjælp betragtes muligheden for at få et lån ikke som formue.

Og en kassekredit er kun en kreditværdighed knyttet til at man kan få et lån uden at søge yderligere indenfor en bestemt grænse.

Man behøver ikke stifte gæld/trække på en kredit for at opretholde en levefod.

Hvis man søger en enkeltydelse er det noget andet, for der kan man afkræves selv at låne til det søgte, hvis man er kreditværdig.. og det er man så indenfor den kreditmulighed der ligger i en kassekredit.

Optager man et lån, der bliver positivt sat ind på kontoen, er det formue. Det er en kassekredit ikke, det er blot en lånemulighed.

Vi tolker forskelligt.

En kassekredit har man søgt om og fået bevilget. Pengene er til disposition på kontoen, de står som beløb til rådighed.

Man skal gøre noget aktivt for at få kreditten, den følger ikke automatisk med kontoen.

Det fremgår også af tidligere besvarelse at det bliver betragtet som formue når kreditten er bevilget. Og det er jo også det dom trådstarters kommune gør.

mukke 15-02-2014 13:23

Helene! Han giver dig en historie i bankens favør. Glem ikke, at han hedder BANKRÅDGIVER!
Selvom du har fået bevilget en kredit på 120.000, kan man ikke KRÆVE, at du gældsætter dig for så meget. Du bør afslutte og indvilge i at betale de højre renter for at komme ud af det. (Sagt af en, der selv brændte nallerne).
Brug retshjælpen! Hvis du ikke bor i København, må der være en gratis retshjælp et eller andet sted i nærheden.

Ninja 15-02-2014 14:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af mukke (Send 297923)
Helene! Han giver dig en historie i bankens favør. Glem ikke, at han hedder BANKRÅDGIVER!
Selvom du har fået bevilget en kredit på 120.000, kan man ikke KRÆVE, at du gældsætter dig for så meget. Du bør afslutte og indvilge i at betale de højre renter for at komme ud af det. (Sagt af en, der selv brændte nallerne).
Brug retshjælpen! Hvis du ikke bor i København, må der være en gratis retshjælp et eller andet sted i nærheden.

Det er desværre for sent nu - det skete for ÅR tilbage da jeg stod og skulle søge kontanthjælp efter en skilsmisse. Og på retshjælpen sagde de, at kassekreditten var lige som formue/lån pga mine afdrag pr måned var fastsat ud fra den samlede sum på de 120.000 kr - så hver gang jeg brugte af kreditten, så skulle jeg betale de procenter op til de 120.000 kr. Så de afdrag jeg betalte på de 40.000 kr, var lave, fordi den samlede sum var 120.000 kr. Havde kreditten kun været på 40.000 kr, så havde afdragene set helt anderledes ud. Men fordi jeg havde op til de 120.000 kr, så kunne jeg sidde relativt billigt pr afdrag.

Og nu har jeg jo betalt 50.000 kr af på kassekreditten, og mangler ''kun'' 70.000 kr. Det vigtigste er, at jeg når at få den knaldet af inden ungerne flyver fra reden, så jeg har 10 år til det!!:)

TimeGuest 16-02-2014 01:53

Det er jo et spil om ord og lidt en teknikalitet ... forhold der i sidste ende er med til at understøtte at den kloge / stærke narrer den mindre kloge / svage.


Der er nogle begreber, som man lige skal have på plads i diskussionen.


1) Formue

2) Gæld != formue

3) Nettoformue = formue - gæld

4) Likvide midler


Formue handler om en person eller juridisk enheds værdier som vedkommende råder over (fx fast ejendom, værdipapirer, indestående på bankkonti, omsættelig løsøre osv).

Gæld er noget man som person eller juridisk enhed skylder andre - noget man skylder væk er ikke ens eget. (eks låner man en cykel af naboen uden derved at få ejendomsret over cyklen og cyklen skal leveres tilbage igen).

Nettoformue er forskellen imellem det man ejer og det man skylder væk (fx har man 10 kroner på bankbogen og har lånt 4 kroner ved naboen - her er nettoformuen 10 - 4 kroner = 6 kroner).

Likvide midler er midler man har råderet over (fx har man 1000 kroner på kontoen i banken og har lov til at låne yderlig 2000 kroner, så er likviditeten 1000 + 2000 kroner = 3000 kroner).


Og det er her det bliver speget ift. sociallovgivningen og i særdeleshed "kontanthjælp", fordi en kassekredit vil indgå som en likviditet, hvoraf man vil kunne betale fx regninger (upåagtet at det på sigt er som at pisse i bukserne - først bliver det varmt og så bliver det koldt).


Eks hvis Poul har værdier (hus, dyt, indestående i banken whatever) på sammenlagt fx 10.000.000 kroner og samtidig har en gæld til kreditforening og banken på 11.000.000 kroner (så Poul er det vi kalder: teknisk insolvent, som fx ham her: http://www.bt.dk/politik/avis-lars-l...nisk-insolvent), så har Poul en nettoformue på -1.000.000 kroner men kan alligevel ikke få kontanthjælp, fordi "man" i regnestyllet IKKE ser på gælden ... den er sq Pouls helt alene, medens "formuen" næsten er kommunens ... eller i hvert fald indirekte ender med at blive det, hvis Poul fortsat har behov for "offentlig forsørgelse".

Efter noget tid har Poul så "ædt sin formue op" og fiser hen til kommunen for at søge kontanthjælp ... Poul har stadig en gæld på 11.000.000 kroner som rager kommunen en papand ... men uheldigvis har Poul også en ubenyttet kassekredit på 100.000 kroner og nu siger den forvrøvlede sagsbehandler: Poul, DU HAR FORMUE ... så du må gå igen uden at få mad i dag her hos os ... Poul siger: Gu' har jeg ej formue!!! Jeg har GÆLD! og sådan kan slåskampen fortsætte til én af parterne giver op ...

Det korrekte er at sige til Poul: Du har en råderet over likvide midler som du kan anvende til at betale regninger med og til dit nødvendige underhold.

Din formue er negativ (du har gæld) ... men det rager os en papand.

Det væsentlige i Pouls tilfælde, det er, at Poul har adgang / råderet over likvide midler (her kassekreditten).


Nu kommer Magdalene også fisende hen til kommunen ... og siger hun er én af de ca. 35.000 der har mistede dagpengene fordi nogen på Borgen lavede et politisk forlig ... og derfor vil søge om kontanthjælp.

Magdalene har 50.000 stående på en opsparingskonto, som hun har øremærket til brug engang i fremtiden. Hun har ingen gæld og ingen kassekredit.

Nu siger den sure sagsbehandler: Hvad vil du her, du har jo FORMUE som du skal "spise op" inden du kommer her (og undlader selvf. samtidig at sige, at der må ses bort fra en "mindre" formue) ... så Magdalene går hjem og i god tro "spiser de 50.000 op" ...

Så det som det handler om ift. trangsbestemte ydelser som fx. "kontanthjælp", det er at ansøger ikke har realiserbar FORMUE og/eller LIKVIDE MIDLER ... dvs. ansøger kan falde på begge dele eller én af delene (eller én ægtefælle ... eller som det nye: samlever ... til at forsørge sig).


Det interessante i kontekst er, hvorvidt et bevilliget lån i form af en KASSEKREDIT kan anses som FORMUE, GÆLD eller LIKVIDE MIDLER.

FORMUE er det ikke, GÆLD er det heller ikke (endnu) men et LIKVIDT MIDDEL, det er det ... man kan øjeblikkeligt omsætte kassekreditten til "penge i hånden".

Tager man omvendt et obligationslån i "knaldhytten" og dermed får INDSAT et beløb på bankkontoen, så er der tale om FORMUE (der i sidste ende indgår i NETTOFORMUEN) og det er LIKVIDE MIDLER, samtidig med at man ift. realkreditinstituttet har en (obligations)GÆLD (der ligeledes indgår i NETTOFORMUEN).

Man kan også gå over til naboen og låne 50.000 kroner (hvis naboen vil være med til det), få dem "udbetalt" i en attachetaske og gå ned i banken og sætte dem ind på bankkontoen ... så har man igen både FORMUE (herunder en NETTOFORMUE - måske negativ) og LIKVIDE MIDLER og en GÆLD til naboen.

Når så sagsbehandleren ser de 50.000 kroner stå og skrige: TAG MIG på kontoen, så klapper "kontanthjælpsfælden" og det meste af dem skal "ædes op" inden der er økonomisk hjælp at hente.

Der har tidligere været nævnt en principafgørelse fra den tidligere Ankestyrelse, P-11-08, hvor styrelsen kreativt har bogført en kassekredit (GÆLDSMULIGHED) som FORMUE, under forudsætning af, at kassekreditten havde SIKKERHED i FAST EJENDOM.

Jeg kan ikke lige finde afgørelsen, men den er refereret til her på K10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5475

Og man må være enig i, at det er "kreativ bogføring" at omgøre en GÆLD (her gældsoptagelsesmulighed) til FORMUE, længe inden gældsmuligheden er omsat til et konkret lån og evt. placeret i formuemidler.

Omvendt kan vi blive enig i, at kassekreditten er at betragte som LIKVIDE MIDLER ... herom er der ingen diskussion ... men som uudnyttet kredit at betegne kassekreditten som FORMUE: NEJ!

Thomas1981 16-02-2014 02:34

Jeg beholdt selv en kassekredit på 10.000 i sin tid, netop fordi jeg dengang troede, at stifte gæld, ikke var en formue. Men jeg levede så også fra hånden til munden, så det har været klaret inden for grænsen. Det er jo reelt ikke er ens egne penge, men man kan leve af dem, så kan godt se pointen :rolleyes:

Kan se det også har sine fordele så, at 10.000 formue grænsen ikke er sat op i de sidste, mange mange år.

Jeg har altid funderet over, at man må have mindre og mindre formue, pga. inflationen. Men hvis den steg, havde man så også "lov til" at stifte mere gæld, for at overleve.

Nå det er sagt, er det stadig utroligt at grænsen er så lav :eek:

popiae 16-02-2014 09:29

Blot skal man huske på, at ved en kasse kredit, kommer kontoen i minus, derfor kan en kommunen IKKE be om at bruge denne "såkaldte" adgang til midler!

Jeg kan kun PÅ DET KRAFTIGSTE henvise til at man undersøger dette grundigt, ved juridisk hjælp.
Spørg endelig IKKE på kommunen først, da deres svar, ofte IKKE er korrekte.

Selvsagt man skal sætte kassekreditten ned, til det man allerede HAR brugt, og undlade at bruge mere. eLLERS ER DET JO SNYDERI.

VH Popiae

Ninja 16-02-2014 13:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 298001)
Blot skal man huske på, at ved en kasse kredit, kommer kontoen i minus, derfor kan en kommunen IKKE be om at bruge denne "såkaldte" adgang til midler!

Jeg kan kun PÅ DET KRAFTIGSTE henvise til at man undersøger dette grundigt, ved juridisk hjælp.
Spørg endelig IKKE på kommunen først, da deres svar, ofte IKKE er korrekte.

Selvsagt man skal sætte kassekreditten ned, til det man allerede HAR brugt, og undlade at bruge mere. eLLERS ER DET JO SNYDERI.

VH Popiae

Du blander tingene sammen!!

En kassekredit går IKKE i minus fordi du bruger af den! Hvis kassekreditten lyder på 50.000 kr, så kan du bruge de 50.000 kr uden der er tale om et minus. Den går kun i minus, hvis du bruger UDOVER det afsatte beløb.

Det ER blevet undersøgt hos retshjælpen - kommunen har ret!

Det bliver så først snyd hvis man har rådighed over nogle penge, som man så forsøger at få ''slettet''....for egen vindings skyld.

undertegnede 16-02-2014 21:44

En kassekredit sidestilles ikke med formue eller indtægt i aktivlovens forstand jf Ankestyrelsen praksis i SM A 16-04

"Kommunen var ikke berettiget til at give afslag på økonomisk hjælp til fysioterapi under henvisning til, at ansøger selv ville kunne afholde udgiften af sin kassekredit.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at en kassekredit ikke kunne anses for at være formue eller indtægt i aktivlovens forstand, idet en kassekredit alene gav ansøger mulighed for at låne penge.

Ankestyrelsen fandt dog, at en kassekredit eventuelt ville kunne sidestilles med en mulighed for en afdragsordning i forbindelse med kommunens konkrete vurdering af ansøgerens økonomiske forhold."


Et forbrugslån kan do betragtes om formue hvis det er udbetalt jf. SM 125-12:

"Forbrugslån er formue, når det er udbetalt

En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto. Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som formue.

Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at optage lån til forsørgelse."

Ninja 16-02-2014 23:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af undertegnede (Send 298053)
En kassekredit sidestilles ikke med formue eller indtægt i aktivlovens forstand jf Ankestyrelsen praksis i SM A 16-04

"Kommunen var ikke berettiget til at give afslag på økonomisk hjælp til fysioterapi under henvisning til, at ansøger selv ville kunne afholde udgiften af sin kassekredit.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at en kassekredit ikke kunne anses for at være formue eller indtægt i aktivlovens forstand, idet en kassekredit alene gav ansøger mulighed for at låne penge.

Ankestyrelsen fandt dog, at en kassekredit eventuelt ville kunne sidestilles med en mulighed for en afdragsordning i forbindelse med kommunens konkrete vurdering af ansøgerens økonomiske forhold."


Et forbrugslån kan do betragtes om formue hvis det er udbetalt jf. SM 125-12:

"Forbrugslån er formue, når det er udbetalt

En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto. Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som formue.

Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at optage lån til forsørgelse."

Jeps, den runde ''vandt'' jeg også den gang jeg skulle have ordnet tænder:)
Sagsbehandleren sagde MED DET SAMME, at man ikke kunne bede borgerne om at bruge af deres kassekredit, hvis det handlede om behandling (uanset hvilken behandling!):)
Hun grinede også, hun vidste jo godt at kommunen havde fået mig til at leve af kassekreditten for næsten 70.000 kr (jeg måtte kun have 10.000 kr stående):cool:

popiae 17-02-2014 01:06

Og hvis man har en kassekredit, betyder det at KONTOEN GÅR I MINUS, med kassekredit størrelsen.

Hvis Man ikke kender til dette faktum, har man formodentlig IKKE haft en kassekredit.

Hvis man feks har en kredit på 20.000kr, kan man bruge af kontoen til -20.000kr.

Det er det faktum, at det IKKE kan sidestilles med alm.lån.

VH Popiae

stampe 17-02-2014 12:26

Helt firkantet. Kan man låne penge privat eller i banken, behøver man jo ikke at få kh. Kassekredit er og bliver formue, som man umiddlebart kan disponere over.

popiae 17-02-2014 12:46

Man skal jo som enhver ansvarlig, overfor sig selv, og banken, stoppe sin kassekredit, for yderligere, idet øjeblik man kommer i en situation, som på kontanthjælp, idet man jo IKKE har mulighed for at tilbagebetale, lån.

Situationen har jo ændret sig, økonomisk, fra det tidspunkt, man fik kassekreditten.

Derfor kan kommunen IKKE pålægge, at man bruger, yderligere af sin kassekredit.

VH POpiae


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:45.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension