K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Kan det passe at man må arbejde på førtidspension ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=35952)

MigNB 20-12-2017 13:25

Kan det passe at man må arbejde på førtidspension ?
 
Hej herinde

Jeg er på ressourceforløb og forhåbentligt på vej til flexjob snart på et lavt antal timer.. Jeg mener at have læst at man må arbejde op til et hvis antal timer på førtidspension, kan det virkelig passe? Jeg mener, hvis man kan blive bevilget flexjob helt ned til hvis man kun kan arbejde 3 timer om ugen? Hvordan hænger det sammen?

Vh Mig:-)

MistyMiss 20-12-2017 13:37

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles. "

Som du kan se siger loven faktisk, at hvis du kun kan klare få timer, og din arbejdsevne IKKE kan udvikles, er du ikke i målgruppe for fleksjob.
Dvs alternativet er førtidspension.

MEN det sagt, så vil kommunerne ofte hellere forsøge at argumentere for mulighed for udvikling i arbejdsevnen, end give folk førtidspension.

Og hvis nu man er kommet på ftp, og det viser sig at man f.eks. har mere arbejdsevne end man fandt frem til, eller at man rent faktisk kan udvikle arbejdsevnen, kan det overvejes om ftp skal gøres "hvilende", og der skal gives fleksjob i stedet for.

Økonomisk er der nogen regler for, hvordan lønindtægter modregnes i ftp. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man kan tjene op til det beløb, uden kommunen kigger på ens arbejdsevne.

LJ2018 31-12-2017 10:10

NY herinde - til Misty Miss
 
hey din sidste sætning forstår jeg ikke "op til det beløb" hvilket beløb taler du om her mvh - og tak for dit indlæg, det passede dejligt til mine frustrations spørgsmål nu jeg skal til at søge førtidspension :-)

MistyMiss 31-12-2017 10:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af LJ2018 (Send 360021)
hey din sidste sætning forstår jeg ikke "op til det beløb" hvilket beløb taler du om her mvh

Altså det man tjener modregnes i FTP (mener det er 30 kr pr 100 kr man tjener).
I sidste ende kan man tjene så meget, at man får 0 kr i FTP.
Men det er ikke ensbetydende med, at kommunen ikke kan sige, at ens arbejdsevne er "for god", selvom man kun tjener nok til at blive modregnet i halvdelen af sin FTP.

Altså lad os sige at du modregnes 5000 kr om måneden pga noget du får udbetalt, som du ikke skal arbejde for (kan ikke lige huske hvad der modregnes). Så siger det jo intet om arbejdsevne.
Men hvis du så modregnes 5000 kr om måneden fordi du arbejder 8 timer om ugen. Så kan kommunen måske godt sige: "mon ikke du kunne være i målgruppe for fleksjob".
(for at kunne give fleksjob på så få timer, skal der dog være mulighed for udvikling i arbejdsevnen)

LJ2018 31-12-2017 10:19

ok tak - så alt modregnes = der er ikke et beløb man må arbejde uden modregning

MistyMiss 31-12-2017 10:26

"Hvis du er enlig, kan du have andre indtægter op til 75.800 kr. / 77.300 kr. (2017 / 2018) om året, uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 75.800 kr. / 77.300 (2017 / 2018) om året."
https://www.borger.dk/pension-og-eft...dre-indtaegter

"Er din partner ikke pensionist, ser Udbetaling Danmark bort fra de første 189.096 kr. / 192.876 kr. (2017 / 2018), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have indtægter på op til 120.100 kr. / 122.500 (2017 / 2018) om året, før det påvirker din pension.

Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 120.100 kr. / 122.500 kr. (2017 / 2018) om året. Din partners indtægter kan højst indgå med 246.200 kr. / 251.100 kr. (2017 / 2018) i beregningen af din førtidspension. "
https://www.borger.dk/pension-og-eft...aelle-arbejder

Så der ses bort fra noget :)
De tal jeg skrev, var bare for at give et eksempel på, at bare fordi man kan arbejde nok til at blive modregnet 100%, er det ikke ensbetydende med at kommunen ikke begynder at kigge på ens arbejdsevne, hvis man vælger at gøre det :)

LJ2018 31-12-2017 11:06

tak til MisteMiss - følger dig :-)

MistyMiss 31-12-2017 12:54

Det skal dog siges, at jeg ikke ved hvor meget man skal arbejde, før kommunen begynder at reagere. Kan forestille mig at det er ret forskelligt fra kommune til kommune.
Men så vidt jeg har forstået, må de vidst kun gøre ftp hvilende, hvis man er garanteret et evt fleksjob :)

Nørd 31-12-2017 13:18

Hvis man er førtidspensionist på den nye ordning dvs. efter 2003 så skal man passe på, da man sagtens kan miste sin pension, for det er kun pensionister på den gamle ordning som har ret til at få den gjort hvilende, så de selv kan få den aktiveret igen.
Hvis nye pensionister veksler deres pension til fleksjob skal de selv sikre skriftlig garanti for at selv kunne komme tilbage til pension hvis de ikke føler at de kan klare det.

KageØre 31-12-2017 15:48

Man må arbejde op til den restarbejdsevne man havde på tidspunktet af pension.
Og det kan være alt fra 0 timer og op til mange timer for dem der fik tilkendt før 2013, tilkendelse skriverierne var anderledes der.
Men det står i hver enkelts tilkendelse hvad restarbejdsevne er.
Det er muligt for tilkendelse før 2003 at pause pensionen.
Ved pause i pension tilkendt efter 2003 skal man være opmærksom på at man kan komme til at søge pensionen igen efter de nye regler.

Desuden får kommunerne automatisk besked når øvrig indtægt overstiger 2xpensionens grundbeløb.
De undersøger årsagen og vurderer individuelt om den tildelte pension kan beholdes.
Er der tale om en passiv indtægt er der selvfølgelig ingen ko på isen.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension