K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   "at have et liv" ud over Praktikken/arbejde. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27724)

bruger2013 19-08-2013 20:16

"at have et liv" ud over Praktikken/arbejde.
 
Hvad forbinder i ved denne sætning. "Har du et liv ud over praktikken??"
Jeg er nogle gange blevet spurgt om det til opfølgningssamtaler med jobkonsulent. Jeg ved bare ikke helt hvad det indebære. Er det lige at kunne overskue lidt husligt, fx støvsuge en dag/handle ind. (tænker her en del over dem der bor alene). Måske lyder det mærkelig - og det er så også sikkert vildt forskellig fra person til person, men hvad vil betyde for dig at have et liv ud over når du fx ikke kan arbejde fuldtid/ikke ordinære vilkår. (Har tænker jeg mest dem der har psykiske problemer)

Vovse 19-08-2013 21:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af bruger2013 (Send 281329)
Hvad forbinder i ved denne sætning. "Har du et liv ud over praktikken??"

Hvis det er en praktik, som f.eks. skal munde ud i en tilkendelse af fleksjob, så bør "et liv udover praktikken" både rumme overskud til det huslige derhjemme og et socialt liv.

Ofte er det jo sådan, at man højest magter/får gjort det vigtigste derhjemme, og derudover ikke er til ret meget.
Og så vil det jo ikke være en holdbar situation, hvis man skal arbejde i et fleksjob i samme antal timer, som man er i praktikken.
En praktik er jo "kun" i en overskuelig periode, det er et fleksjob jo ikke.

Så hvis det er en praktik, som skal vise ens reelle arbejdsevne, så bør målet være, at finde det timetal hvor man også magter det derhjemme, uden at skubbe tingene foran sig hele tiden, og hvor man også magter et socialt liv i et eller andet omfang.

Nøgne tær 19-08-2013 21:41

Jeg oplever at det vigtigste er at man beskriver hvordan livet ud over praktikken/arbejdslivet er, frem for at sige om det er et tilstrækkeligt liv eller ej.

Vær så nøjagtig som muligt, så forstår folk det bedre end hvis man bare siger at man ikke har et tilfredsstillende liv i sin fritid.

Objektive beskrivelser... detaljer.

Vovse 20-08-2013 07:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 281344)
Jeg oplever at det vigtigste er at man beskriver hvordan livet ud over praktikken/arbejdslivet er, frem for at sige om det er et tilstrækkeligt liv eller ej.

Vær så nøjagtig som muligt, så forstår folk det bedre end hvis man bare siger at man ikke har et tilfredsstillende liv i sin fritid.

Objektive beskrivelser... detaljer.

Helt korrekt.

Eksempel på dagbog kan ses her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Det var den model jeg selv brugte i min sidste afprøvning, og det fremgik tydeligt, af konsulentens rapport, at han havde læst min dagbog.:)

Af dagbogen kunne han bl.a. se, at mange hjemlige opgaver blev skubbet og, at det derfor ikke var en holdbar situation.

Nøgne tær 20-08-2013 08:14

Jeg kan se i forhold til mange andre, jeg var heldig at have konsulenten til rådighed ugentligt i min praktik... jeg bad simpelthen om det.

Det at konsulenten kom på praktikpladsen så ofte gjorde at mit liv udenfor praktikken blev beskrevet til punkt og prikke... hver detalje i min situation i min situation i og udenfor praktikken kom med.

Og som sagt, grunden til den tætte kontakt med konsulenten var udelukkende fordi JEG selv bad om det.
Jeg er nogen gange chokeret over hvor lidt kontakt folk faktisk har med konsulenten under afprøvning.

Min var fra en privat aktør, så måske kan det godt betale sig at bed om sådan en når praktik kommer på tale.

c.l.e.o. 20-08-2013 12:17

Ja min sidste praktik /afprøvning havde jeg besøg efter 3 uger og inden jeg begynte var jeg revisiteret til 12 timer ,hvor man bare ville skrive nye hensyn ind når den var færdig...

Så det da flåt at få en ud hver uge der oven i gerne skriver hvordan det går ud over praktikken.

Men for mig betyder et liv ved siden af at jeg også selv kan magte det huslige ,mig selv og kunne holde kontakten med børn og børnebørn ,uden at jeg fysisk og spysiks falder fra hinanden.
Da mit overskud er mindre i job på grund af øget smerter.

Vovse 20-08-2013 18:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 281366)
Og som sagt, grunden til den tætte kontakt med konsulenten var udelukkende fordi JEG selv bad om det.
Jeg er nogen gange chokeret over hvor lidt kontakt folk faktisk har med konsulenten under afprøvning.

Min var fra en privat aktør, så måske kan det godt betale sig at bed om sådan en når praktik kommer på tale.

Min var også fra en privat aktør, og jeg var i daglig kontakt med ham, godt nok "kun" pr. telefon.;)
Fordi, inden jeg startede i praktikken spurgte jeg konsulenten hvad jeg skulle gøre hvis jeg en dag så mig nødsaget til, at gå hjem før tid, p.g.a. mine rygsmerter (bare lige for at have det på plads).
Svaret var, at jeg først skulle sige det til chefen, og derefter ringe til konsulenten selv.
Så hver dag når jeg var gået hjem ringede jeg til konsulenten, d.v.s. 4 dage om ugen, da jeg havde fri om onsdagen.:D

Men han var ganske fornuftig at tale med, så ingen problemer i det.

Nøgne tær 20-08-2013 18:53

Jamen ud over den ene gang om ugen hvor hun kom en time. jeg arbejdede 1.5 time to gange om ugen, dvs, hun var der en hel time hver gang jeg var der tre :-)
Så havde jeg også nærmest daglig kontakt med hende, for at afklare diverse...Også fordi der opstod komplikationer, netop i forhold til at jeg følte mig presset til at frasige mig alt hjælp i hjemmet, i den periode jeg var i praktik, netop fordi jeg intet orkede, og så skulle jeg i hvert tilfælde ikke engang bruge tid på at lukke en ind som skulle støvsuger eller hjælpe mig med at lave mad mm.

Vovse 20-08-2013 19:01

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 281441)
Jamen ud over den ene gang om ugen hvor hun kom en time. jeg arbejdede 1.5 time to gange om ugen, dvs, hun var der en hel time hver gang jeg var der tre :-)

Så er vi ihvertfald 2, som har rigtig gode erfaringer med private aktører.:D

Jeg har ellers indtryk af, at der er langt imellem den slags succeshistorier, og jeg selv var da også forberedt på det værste, og blev så positivt overrasket.:D

rinse 21-08-2013 09:55

Står det skrevet nogen steder at man skal have " et liv udover " ?

Spørger fordi at det havde jeg ikke da jeg var i arbejdsprøvning.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:10.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension