K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Paragraf 34 boligtilskud med tilbagevirkende kraft (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16205)

Ace 16-01-2011 05:24

Paragraf 34 boligtilskud med tilbagevirkende kraft
 
Hej, jeg er en mand på 33 der bor I Aalborg i en lejelejlighed. Jeg har for nylig fundet ud af at jeg muligvis har krav på at få paragraf 34 støtte til boligydelser. Jeg er pt på kontanthjælp og har været det i skiftende perioder siden jeg var 25, hvor jeg i hele perioden har boet i samme lejlighed. Jeg er aldrig blevet oplyst om denne støtte tidligere.

Mit spørgsmål er om jeg har krav på at få støtte med tilbagevirkende kraft, og hvor langt tilbage i tiden jeg har krav på at få støtten? Vil også meget gerne have fat i noget dokumentation.


Håber at nogen kan hjælpe mig,

Venlig hilsen

Christian,

lola44 16-01-2011 09:42

Det er muligt at du er få §34, men du skal lige være obs på hvor længe du har fået kontanthjælp, for der er det her forbistrede loft over kontanthjælpen efter 6 mdr, dvs at du godt kan få hjælp fra §34 efter de 6 mdr, men de fratrækker hjælpen fra din kontanthjælp, så du ikke får noget ekstra alligevel.
Om du kan få det med tilbagevirkende kraft tvivler jeg på, jeg fandt først ud af at der var en §34 efter 4 mdr.

Jurarådgiver 16-01-2011 18:19

Du kan gå tre år tilbage
 
Citat:

Oprindeligt indsendt af Ace (Send 144355)
Hej, jeg er en mand på 33 der bor I Aalborg i en lejelejlighed. Jeg har for nylig fundet ud af at jeg muligvis har krav på at få paragraf 34 støtte til boligydelser. Jeg er pt på kontanthjælp og har været det i skiftende perioder siden jeg var 25, hvor jeg i hele perioden har boet i samme lejlighed. Jeg er aldrig blevet oplyst om denne støtte tidligere.

Mit spørgsmål er om jeg har krav på at få støtte med tilbagevirkende kraft, og hvor langt tilbage i tiden jeg har krav på at få støtten? Vil også meget gerne have fat i noget dokumentation.

,

Når du søger om een type ydelse, har du i princippet søgt om alle typer ydelser efter den sociale lovgivning.

Dvs. sige, at når du har søgt kontanthjælp, så skal kommunen behandle din ansøgning i forhold til alle de ydelser, som du kan søge. Kommunen skal derfor også behandle din ansøgning om kontanthjælp i forhold til særlig boligstøtte (populært kaldet §34-støtte) i §34 i lov om en aktiv socialpolitik.

Det følger af §5, 1. punktum i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

"Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning."

Du kan kræve efterbetaling af den manglende særlige boligstøtte tre år tilbage i tiden. Du kan ikke gå længere tilbage, da dit krav er undergivet den almindelige regel om tre-årig forældelse.

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Jøsses 17-01-2011 22:35

Mener ikke
 
at § 34 bliver modregnet i kontanthjælpen....ligesom der heller ikke skal svares skat af beløbet.

Da jeg i sin tid overgik til kontanthjælp efter sygedagpenge...var det den økonomiske sagsbehandler der oplyste mig om § 34...og det mener jeg også at de skal gøre af sig selv...ifølge loven.

Ace 19-01-2011 00:41

Jurarådgiver Mange tak for din vurdering, det var præcis det svar og den dokumentation, jeg håbede på at finde.

Lolla 44 Tak, det vil jeg være opmærksom på.

Jøsses Tak for din tilføjelse.

Vh

Christian,

Ace 31-01-2011 01:41

Jeg har nu fået godkendt § 34 støtte med to års tilbagevirkende kraft. Jeg gik i køddet på sagsbehandleren med baggrund i de oplysninger jeg havde fået samlet. Blandt andet herinde fra. Til gengæld fik jeg at vide at min kommunen ikke ville give mig støtte til medicin hver måned da sagsbehandleren nu vurderede at jeg fik for meget udbetalt per måned.
Tak igen

tlf_dame 31-01-2011 09:20

Jøsses
 
Så har du sørme været heldig, for jeg fik ikke oplyst noget som helst fra min kommune, da jeg kom på kth.

Knuzzz

Lizzy 31-01-2011 09:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ace (Send 147139)
Jeg har nu fået godkendt § 34 støtte med to års tilbagevirkende kraft. Jeg gik i køddet på sagsbehandleren med baggrund i de oplysninger jeg havde fået samlet. Blandt andet herinde fra. Til gengæld fik jeg at vide at min kommunen ikke ville give mig støtte til medicin hver måned da sagsbehandleren nu vurderede at jeg fik for meget udbetalt per måned.
Tak igen

Arhj hvor fedt....tillykke med sejren :D

lindskou34 07-01-2013 00:22

Du kan kræve efterbetaling af den manglende særlige boligstøtte tre år tilbage i tiden. Du kan ikke gå længere tilbage, da dit krav er undergivet den almindelige regel om tre-årig forældelse.

hvor finder jeg dokumentation for at de skal gå 3 år tilbage?
det kræver de på kommunen før de vil gå længere end 6 mdr tilbage.

Webmaster 07-01-2013 00:26

Jeg vil lige minde om at tråden er ca 2 år gammel....men det er jo rart at vide hvad man kan alligevel...


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension