K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Måske Flexjob (https://www.k10.dk/showthread.php?t=9263)

smukkebb 20-07-2009 15:57

Måske Flexjob
 
Hej

Jeg er førtids pensionist men har i mange år været selvstændig, og synes at jeg måske gerne igen ville ud i det pulveriserende liv, kan man få flex ydelse som selvstændig , altså hvis man begynder igen , jeg kunne godt tænke mig igen at være selvstændig men jeg kan ikke arbejde fuldtid.

Hilsen Smukke bb:(

Ninja 20-07-2009 17:40

Jeg ved ikke om man kan springe fra førtidspension til fleksydelse, men jeg ved at du til hver en tid kan gøre din førtidspension hvilende, og arbejde det du kan og formår....

Ellers kan din sagsbehandler måske guide dig gennem junglen af regler, så du ikke kommer til at gøre noget forkert, eller endnu værre, gøre noget overilet med store konsekvenser.....

Det ville måske også være smart om i fik talt indkomst ect...

Tanja 20-07-2009 18:15

Mener du ikke om du kan gå tilbage på ledighedsydelse, fra at være
førtidspensionist, det tror jeg ikke du er berettiget til, vedr. fleksydelse
så går jeg udfra du har fået alle eventuelle indbetalinger til efterløns-
ordningen og fleksydelsesordningen tilbagebetalt da du blev førtidspensionist,
da man ikke længere kan modtage det.
Vedr. det at være fleksjobber som selvstændig, så ved jeg, at der er en del
regler som skal være opfyldt for at blive det, bla. omhandler det timeantallet
som selvstændig inden man overgår til fleksjob, men nu står du i den modsatte
situation, og der må jeg være dig svar skyldig, så jeg vil absolut anbefale dig
at tale med din sagsbehandler.

zuza 21-07-2009 01:50

Hvis du er på den gamle førtidspensionsordning, er der jo netop åbnet mulighed for at afprøve sine arbejdsevner og samtidig være garanteret at vende tilbage til pensionen.

Men jeg forstår ikke, hvorfor du vil opgive din pension, for du bliver jo "bare" modregnet, hvis din indkomst kommer over en vis grænse, og så er der jo intet forgjort i at forblive førtidspensionist.

Det er korrekt, at det hedder ledighedsydelse, men det er jo kun, hvis man er ledig fleksjobber, og det er du jo ikke, hvis du har virksomhed.

Fleksydelse er som efterløn bare til fleksere, så den mulighed eksisterer vist ikke for dig.

:kram:

Tanja 21-07-2009 23:00

For at få førtidspensionen gjort hvilende, skal man så ikke selv have
et fleksjob ved hånden, jeg synes at have hørt at man ikke kan få ledig-
hedsydelse, når man er tikendt førtidspension, men ønsker at gøre den hvilende.
Jeg mener heller ikke at alle ledige fleksjobbere modtager ledighedsydelse, nogle
modtager den særlige ydelse, da de ikke er berettiget til ledighedsydelse,
men gad vide om man må modtage førtidspension, og så arbejde nogle timer som
selvstændig, som selvstændig skal man vist momsregistreres, hvis man tjener over 10.000
kroner årligt, ved godt at man må tjene noget, uden at blive trukket, men om det gælder
for selvstændige ved jeg ikke.

zuza 22-07-2009 01:28

Tanja.... de tal er forkerte.;)

Man må tjene cirka 60.000 på førtidspension UDEN at blive reguleret ned i pensionen.

Herefter reguleres pensionen med 30 kroner for hver 100 kroner, man tjener.

Formuleringen i pensionsloven handler om at blive VARIGT SELVFORSØRGENDE.

Så derfor er min anbefaling at fortsætte på pensionsordningen og så blive reguleret i pensionen, og naturligvis tale med kommunen om en evt. overgang til fleksordningen på "forsøgsbasis".

:kram:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:29.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension