K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Accept fra vores omgivelser (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Sorg at miste sin inditet (https://www.k10.dk/showthread.php?t=32614)

popcorn 12-09-2015 12:28

Sorg at miste sin inditet
 
Da jeg for nogle år siden fik fb, efter mange års kamp om ro, mistede jeg min arbejds indentitet, det var og er stadig en stor sorg, som jeg kæmper med dagligt og har svært ved at erkende.
Jeg havde dog stadig min hest og min heste indentitet, jeg var stadig "hestepigen" - men i dag må jeg desværrer også erkende at det magter jeg heller ikke, jeg magter ikke at have ansvaret, da det fylder i mit hoved i døgndrift, selv om jeg har andre til at passe den, fylder den alt i mit hoved - jeg er ved at gå fuldstændigt ned igen og magter ingen ting. Jeg har derfor taget den sværer beslutning at sælge/låne min hest ud - for at forhåbentligt igen bare at kunne tage ansvar for mig selv. Vil bare have lidt luft og hører om der er andre der også har måttet sige favel til en go fritids interesse - for bare at kunne ånde:)

Fleksjobber 12-09-2015 18:48

At miste sin identitet/at miste sig selv.

Hvem er jeg nu, når jeg ikke længere kan arbejde i det fag, som jeg elsker og hvem er jeg, når jeg ikke længere kan gøre det som jeg har lyst til?

Jeg føler mig stadig som den samme person i mit hoved men min krop kan ikke længere være den person.

Jeg har fundet et andet fag og andre innteresser men jeg savner alligevel mit gamle jeg

Det handler vel om ar accptere det nye liv og fokusere å det positive.

Det er bare svært- selv jeg prøver

popcorn 12-09-2015 19:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af Fleksjobber (Send 331061)
At miste sin identitet/at miste sig selv.

Hvem er jeg nu, når jeg ikke længere kan arbejde i det fag, som jeg elsker og hvem er jeg, når jeg ikke længere kan gøre det som jeg har lyst til?

Jeg føler mig stadig som den samme person i mit hoved men min krop kan ikke længere være den person.

Jeg har fundet et andet fag og andre innteresser men jeg savner alligevel mit gamle jeg

Det handler vel om ar accptere det nye liv og fokusere å det positive.

Det er bare svært- selv jeg prøver


Hej - og tak for dit svar - det er rigtigt sigende, for erkendelse/accept er så svært, og præcis som du skriver, vil genre holde fast i bare lidt af det der kendetegner mig, og har svært ved at erkende at jeg ikke magter det - har forsøgt at få det til at fungere med hesten i mange år nu, men det stresser mig mere end det giver glæde - men det skræmmer også meget, for hvis jeg ikke er arbejdspigen og heller ej heste pigen - hvem er jeg så?? :(

Fleksjobber 12-09-2015 20:09

Hvad laver du i din fritid/ hvilke fritidsinteresser har du?

Det spørgsmål har jeg det rigtigt svært med.

For det jeg laver i min fritid, er jo ikke. Det, som jeg helst vil.

Ej heller, det jeg brænder for.

Min fritid går med det jeg kan og som ligger. Længere nede på top 10 eller. Top 100 listen.

Mit arbejde og mine fritidsinteresser er ikke længere, det som definerer mig eller mit hjerte blod.


Jeg kan dog stadig noget og det prøver jeg at overbevise.og selv. Om, at det er okay men jeg får bare ikke. Helt den samme glæde ud af det.

Vovse 13-09-2015 09:54

Jeg har altid lavet forskellige former for håndarbejde, især har jeg altid elsket at sy på maskine. Det er dér jeg får tømt hovedet og ladet batterierne op.

Inden jeg fik problemer med ryggen kunne jeg sy i timevis.

I nogle år var jeg meget frustreret over, at jeg ikke længere kunne sidde ved symaskinen som jeg kunne før, det fyldte virkelig meget i mit liv.
Men efterhånden fandt jeg en måde at gøre det på.

I stedet for at sidde ved maskinen i flere timer, så begyndte jeg at sy lidt om formiddagen, lidt om eftermiddagen og nogle gange også lidt om aftenen. Afbrudt af hundeluftning, rengøring, indkøb o.l.
Og når man syr f.eks. en skjorte, så er der også af og til lidt der skal gøres i hånden, f.eks. sætte nåle i, ri en syning, o.l., når disse ting skal gøres, så sætter jeg mig nu hen i sofaen med det, i stedet for at sidde på kontorstolen ved symaskinen og gøre det.

Jeg kender ikke nærmere til din problemstilling, men måske kan du overveje, om tingene kan gøres på en anden måde. Snak om det med en der kender dig godt, om vedkommende evt. har et bud på hvordan du kan gøre tingene anderledes. Ofte kan mennesker omkring os bedre se mulighederne end vi selv kan, vi har det med at stirre os blinde på problemerne.

Jeg håber du finder en løsning,så du ikke helt skal opgive din interesse.:kram:

Abdul 13-09-2015 10:22

Jeg træner næsten dagligt i fitness center. Det hjælper ikke bare fysisk, også psykisk. Jeg svømmer også en gang om ugen. Al de aktivitet har sat min gigt udvikling i bero.
At være seksuelt aktiv er meget vigtig. Hvis man ikke har en parter, bør man tage meget aktiv indsat at finde en. Det hjælper depression.
Jeg er stadigvæk ked af, at jeg ikke kan bruge mine evner og kompetencer.
Vi kan jo fjerne alle vores problemer, men kan reducere dem

Jetted 13-09-2015 14:23

Jeg kender det alt for godt. Det har taget mig lang tid at erkende, hvad jeg kan og ikke kan, men heldigvis har jeg fået et skub i den rigtige retning på en tværfaglig smerteklink. Så nu undgår jeg stort set de daglige nederlag - men det gør stadig rigtig ondt, når jeg tænker på hvordan mit liv var før og hvordan det er nu!

En af mine største udfordringer er at forstå systemet. Man får en sygdom/skade og ikke nok med at man skal kæmpe med den, så skal man også kæmpe med kommunen som hellere end gerne fortæller, at de tager pengene fra en..

Pip 13-09-2015 18:10

Det er en sorg man skal igennem - det drejer sig om at holde fokus på at glasset altid er halvt fyldt.. og at lukkes der en dør, er der mange andre man kan åbne.

Jeg har selv redet og haft heste hele mit liv, og har måttet sige farvel til det - og det gør dælme ondt.

Men igen - Carpe Diem.. grib dagen.

Man skal aldrig spilde en dag på at ærgre sig over ting man ikke kan mere, man skal bruge sin dag på at finde nye ting man kan istedet.

Min arbejdsidentitet er byttet ud med frivilligt arbejde i det omfang jeg kan - og min hobby er byttet ud med en anden hobby, som jeg har fundet mange nye venner igennem.

Men ja - en stor sorg er det, og det er ok at være ked af det.

popcorn 13-09-2015 22:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 331085)
Det er en sorg man skal igennem - det drejer sig om at holde fokus på at glasset altid er halvt fyldt.. og at lukkes der en dør, er der mange andre man kan åbne.

Jeg har selv redet og haft heste hele mit liv, og har måttet sige farvel til det - og det gør dælme ondt.

Men igen - Carpe Diem.. grib dagen.

Man skal aldrig spilde en dag på at ærgre sig over ting man ikke kan mere, man skal bruge sin dag på at finde nye ting man kan istedet.

Min arbejdsidentitet er byttet ud med frivilligt arbejde i det omfang jeg kan - og min hobby er byttet ud med en anden hobby, som jeg har fundet mange nye venner igennem.


Men ja - en stor sorg er det, og det er ok at være ked af det.

PIP - må jeg spørge hvilken interesse du fandt istedet for heste? Det er en pokkers svær beslutning for mig at tage, for det jo også er der jeg har lidt glæde og hovdet bliver koblet fra, men jeg orker ikke alle de bekymringer der følger med at have hest!

Moi 14-09-2015 11:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af popcorn (Send 331062)
- har forsøgt at få det til at fungere med hesten i mange år nu, men det stresser mig mere end det giver glæde - men det skræmmer også meget, for hvis jeg ikke er arbejdspigen og heller ej heste pigen - hvem er jeg så?? :(

Du er alt det andet :kram:

Sorgen med arbejdsidentiteten og hobbyen kender jeg også alt for godt. Da jeg fik en arbejdsskade i skulderen mistede jeg ikke kun mit arbejde men også muligheden for at sætte mig op på motorcyklen og få blæst alle tanker og bekymringer ud af hovedet :-( Ligesom dig kunne jeg kigge på min mc og blive ked af alt det jeg ikke kunne mere. Jeg besluttede hurtigt at sælge min mc for det gjorde ondt indeni at have det sådan og jeg har aldrig fortrudt det :)

Prøv at mærk efter indeni om ikke der skulle være en gemt/glemt interesse eller hobby der har lyst til at blive afprøvet...

Jeg selv har altid haft en kunstnerisk åre der nu får al min opmærksomhed. Det giver mig stor tilfredsstillelse nu at have tiden til fordybelse men det har bestemt også taget sin tid til anderkendelsen af at jeg ikke er den jeg var... men mit nye jeg er begyndt at trives igen og sorgen over det jeg har mistet er ved at blive vendt til et dejligt minde om en god tid i mit liv ;)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:51.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension